Socialistische Partij

SP en machinisten doen eigen voorstellen veiligheid spoor

24-05-2004 * Een verbetering van de spoorveiligheid op korte termijn is nodig en hoeft niet veel te kosten. Dat stelt SP-Kamerlid Arda Gerkens na gesprekken die zij vandaag voerde met machinisten: "Door de verzelfstandiging van de NS zijn allerlei maatregelen getroffen die de veiligheid niet ten goede zijn gekomen. Eenvoudige aanpassingen hiervan zorgen op korte termijn voor een betere veiligheid op het spoor."

De afgelopen jaren is het steeds drukker op het spoor geworden, maar is de beveiliging hier niet aan aangepast. Met de invoering van de Automatische Rijweg Instelling lijkt de veiligheid juist verslechterd te zijn.

Het is duidelijk dat we voor de langere termijn een nieuw veiligheidssysteem moeten vinden. Maatregelen voor de korte termijn zijn echter ook noodzakelijk. De SP heeft na overleg met machinisten vijf concrete voorstellen geformuleerd, die nog deze week aan minister Peijs worden voorgelegd.

De voorstellen zijn:


1. Vertrek uit station pas bij geheel vrije rijweg.


2. Haal de fouten uit het in 1999 ingevoerde computersysteem van de Automatische Rijweg Instelling die de seinen veilig stelt.


3. Indien de Automatische Trein Beveiliging niet functioneert (bijvoorbeeld door te lage snelheid bij oude ATB) geen gebruik maken van gedeelde rijwegen.


4. De 1200 verkeerd gepositioneerde seinen moeten verplaatst worden, zodat ze duidelijk zichtbaar zijn.


5. Alle communicatie via de conducteur laten lopen, zodat machinisten minder afgeleid worden.

Volgens Gerkens staat de veiligheid op gespannen voet met de doelstellingen van de NS. "Hoe meer druk op de punctualiteit en toename van het treinverkeer, hoe meer druk op de veiligheid. Om de veiligheid te waarborgen zullen we maatregelen moeten treffen. Het is tijd om een sprong te maken in spoorkwaliteit, in plaats van alleen maar spoorconcurrentie."