Socialistische Partij
SP en machinisten doen eigen voorstellen veiligheid spoor
24-05-2004 * Een verbetering van de spoorveiligheid op korte termijn
is nodig en hoeft niet veel te kosten. Dat stelt SP-Kamerlid Arda
Gerkens na gesprekken die zij vandaag voerde met machinisten: "Door de
verzelfstandiging van de NS zijn allerlei maatregelen getroffen die de
veiligheid niet ten goede zijn gekomen. Eenvoudige aanpassingen
hiervan zorgen op korte termijn voor een betere veiligheid op het
spoor."
De afgelopen jaren is het steeds drukker op het spoor geworden, maar
is de beveiliging hier niet aan aangepast. Met de invoering van de
Automatische Rijweg Instelling lijkt de veiligheid juist verslechterd
te zijn.
Het is duidelijk dat we voor de langere termijn een nieuw
veiligheidssysteem moeten vinden. Maatregelen voor de korte termijn
zijn echter ook noodzakelijk. De SP heeft na overleg met machinisten
vijf concrete voorstellen geformuleerd, die nog deze week aan minister
Peijs worden voorgelegd.
De voorstellen zijn:
1. Vertrek uit station pas bij geheel vrije rijweg.
2. Haal de fouten uit het in 1999 ingevoerde computersysteem van de
Automatische Rijweg Instelling die de seinen veilig stelt.
3. Indien de Automatische Trein Beveiliging niet functioneert
(bijvoorbeeld door te lage snelheid bij oude ATB) geen gebruik
maken van gedeelde rijwegen.
4. De 1200 verkeerd gepositioneerde seinen moeten verplaatst worden,
zodat ze duidelijk zichtbaar zijn.
5. Alle communicatie via de conducteur laten lopen, zodat machinisten
minder afgeleid worden.
Volgens Gerkens staat de veiligheid op gespannen voet met de
doelstellingen van de NS. "Hoe meer druk op de punctualiteit en
toename van het treinverkeer, hoe meer druk op de veiligheid. Om de
veiligheid te waarborgen zullen we maatregelen moeten treffen. Het is
tijd om een sprong te maken in spoorkwaliteit, in plaats van alleen
maar spoorconcurrentie."