FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten: CWI verstrekt onterecht werkvergunning

FNV Bondgenoten ontzet over verstrekken werkvergunning CWI aan Filippijnse werknemers

FNV Bondgenoten is ontzet over het feit dat het CWI vergunning heeft verleend aan een constructie waarbij Filippijnse matrozen worden ingezet op de Nederlandse binnenvaart. Deze constructie ontduikt de Nederlandse wetgeving.

FNV Bondgenotenbestuurder Brigitta Paas schrok toen ze over de constructie las in de Binnenvaartkrant: 'Het gaat om een bedrijf genaamd Gyron Shipping uit Manilla. Het bedrijf heeft een Nederlandse directeur en die prijst in het artikel de Filippijnse matroos aan als een aanbieding bij de supermarkt. Het zouden handzame werknemers zijn en erg goedkoop, want je hoeft er geen loonbelasting voor te betalen en geen sociale zekerheid . Dat schiet mij als vakbondsbestuurder in het verkeerde keelgat'.(1)

Wat Paas nog het meest bevreemdt, is dat deze werkgever claimt dat hij de vergunningen heeft aangevraagd en gekregen bij de CWI en IND en de eerste werknemers inmiddels aan de slag zijn. 'Hoe kan het CWI en de IND hierin meegaan terwijl er duidelijk sprake is van ontduiking van de wetgeving', aldus Paas. 'In de binnenvaart kent men Europese regelgeving die juist voorkomt dat dit soort bedrijven hier aan de slag gaat. We hebben een sector-CAO en een Wet Poortwachter en loonbelastingwetgeving en sociale zekerheid. Daarnaast hebben we Europese wetgeving die in Nederland is geïmplementeerd. En toch verstrekt het CWI een werkvergunning. Ik moet er niet aan denken dat dit soort ondernemingen ook in andere sectoren aan de slag gaan'.

FNV Bondgenoten heeft inmiddels vragen over deze situatie gesteld aan het CWI en aan de Minister van Verkeer en Waterstaat. Kort geleden zijn sociale partners en het CWI nog overeengekomen dat wegens gebrek aan arbeidskrachten in de binnenvaart, werknemers uit de nieuw toegetreden EU-landen en Roemenië en Bulgarije op zo kort mogelijke termijn in Nederland aan de slag kunnen. In die landen zijn ruim 8.000 gekwalificeerde personen werkloos.

(1) Letterlijk zegt de directeur dhr. Lafeber van Gyron Shipping in de Binnenvaartkrant van 18 mei: 'Aziatische mensen hebben veel respect hebben en zijn volgzaam. Ze spreken Engels en men kan ze veel langer in dienst houden dan andere werknemers. Het kostenaspect is interessant. Men hoeft geen loonbelasting en sociale zekerheid te betalen. Je hebt geen last van de wet Poortwachter.'