FNV BONDGENOTEN
FNV Bondgenoten: CWI verstrekt onterecht werkvergunning
FNV Bondgenoten ontzet over verstrekken werkvergunning CWI aan
Filippijnse werknemers
FNV Bondgenoten is ontzet over het feit dat het CWI vergunning heeft
verleend aan een constructie waarbij Filippijnse matrozen worden
ingezet op de Nederlandse binnenvaart. Deze constructie ontduikt de
Nederlandse wetgeving.
FNV Bondgenotenbestuurder Brigitta Paas schrok toen ze over de
constructie las in de Binnenvaartkrant: 'Het gaat om een bedrijf
genaamd Gyron Shipping uit Manilla. Het bedrijf heeft een Nederlandse
directeur en die prijst in het artikel de Filippijnse matroos aan als
een aanbieding bij de supermarkt. Het zouden handzame werknemers zijn
en erg goedkoop, want je hoeft er geen loonbelasting voor te betalen
en geen sociale zekerheid . Dat schiet mij als vakbondsbestuurder in
het verkeerde keelgat'.(1)
Wat Paas nog het meest bevreemdt, is dat deze werkgever claimt dat hij
de vergunningen heeft aangevraagd en gekregen bij de CWI en IND en de
eerste werknemers inmiddels aan de slag zijn. 'Hoe kan het CWI en de
IND hierin meegaan terwijl er duidelijk sprake is van ontduiking van
de wetgeving', aldus Paas. 'In de binnenvaart kent men Europese
regelgeving die juist voorkomt dat dit soort bedrijven hier aan de
slag gaat. We hebben een sector-CAO en een Wet Poortwachter en
loonbelastingwetgeving en sociale zekerheid. Daarnaast hebben we
Europese wetgeving die in Nederland is geïmplementeerd. En toch
verstrekt het CWI een werkvergunning. Ik moet er niet aan denken dat
dit soort ondernemingen ook in andere sectoren aan de slag gaan'.
FNV Bondgenoten heeft inmiddels vragen over deze situatie gesteld aan
het CWI en aan de Minister van Verkeer en Waterstaat.
Kort geleden zijn sociale partners en het CWI nog overeengekomen dat
wegens gebrek aan arbeidskrachten in de binnenvaart, werknemers uit de
nieuw toegetreden EU-landen en Roemenië en Bulgarije op zo kort
mogelijke termijn in Nederland aan de slag kunnen. In die landen zijn
ruim 8.000 gekwalificeerde personen werkloos.
(1) Letterlijk zegt de directeur dhr. Lafeber van Gyron Shipping in de
Binnenvaartkrant van 18 mei: 'Aziatische mensen hebben veel respect
hebben en zijn volgzaam. Ze spreken Engels en men kan ze veel langer
in dienst houden dan andere werknemers. Het kostenaspect is
interessant. Men hoeft geen loonbelasting en sociale zekerheid te
betalen. Je hebt geen last van de wet Poortwachter.'