25-5-2004
Mercedes-Benz G-Klasse: legendarische terreinwagen viert 25-jarig
jubileum
Precies 25 jaar geleden beleefde de Mercedes-Benz G-Klasse zijn
première tijdens een perspresentatie in Zuid-Frankrijk. Sindsdien is
de robuuste en markante terreinwagen niet minder dan 175.000 maal
gebouwd en verkocht.
Zijn karakteristieke ontwerp, dat gedurende deze 25 jaar onveranderd
is gebleven, en zijn betrouwbare techniek hebben ervoor gezorgd dat de
G-Klasse al lang de status van klassieker heeft bereikt. Niet alleen
in Europa, ook in Azië, Australië en Amerika is de G-Klasse enorm
populair.
Het ontwikkelingsproces van de nieuwe G-Klasse begon in 1972 toen het
toenmalige Daimler-Benz-concern een samenwerkingsovereenkomst sloot
met Steyr-Daimler-Puch, gevestigd in de Oostenrijkse stad Graz. Het
Oostenrijkse bedrijf was gespecialiseerd in zware terreinvoertuigen.
In 1975 werd het groene licht gegeven voor serieproductie van de
nieuwe G-Klasse. Tegelijkertijd werd gestart met de bouw van een
nieuwe fabriek in Graz, waar de G-Klasse tot op de dag van vandaag
wordt gebouwd, en nog steeds voor een aanzienlijk deel met de hand
door gespecialiseerde vakmensen.
In het voorjaar van 1979 beleefde de G-Klasse zijn marktintroductie,
aanvankelijk met een keuze van vier motoren, qua vermogen uiteenlopend
van 53 kW (72pk) tot 110 kW (150 pk) en met de carrosserievarianten
Cabriolet, Station Wagon met lange wielbasis en Station Wagon met
korte wielbasis. Het huidige leveringsprogramma van de Mercedes-Benz
G-Klasse omvat vijf modellen inclusief drie versies met krachtige
achtcilindermotoren.
Ook 25 jaar na de introductie blijkt de Mercedes-Benz G-Klasse niets
van zijn populariteit te hebben verloren. Integendeel: de afzet van
het model bereikte zijn hoogtepunt in het jaar 2002 met een verkoop
van 8700 eenheden wereldwijd. In het jaar ervoor werden er 7500
G-Klasses afgeleverd, een groei van 87 procent ten opzichte van 2000.
Deze groei valt vooral te verklaren door de sterk gestegen
belangstelling voor de G-Klasse in de Verenigde Staten, waar de
G-Klasse sinds november 2001 op de markt is. In Europa nam de verkoop
van de G-Klasse met 26 procent toe ten opzichte van 2000. In Australië
en Azië bedroeg de groei meer dan 30 procent.
Van meet af aan was de G-Klasse bedoeld om zelfs in het zwaarste
terrein zijn weg te banen. De basis van de terreinwagen bestaat uit
een ladderframe van gesloten lengteprofielen en dwarsverbindingen, wat
zorgt voor uitzonderlijke stevigheid. Aan dit frame zijn stevige assen
met grote schroefveren en lang veerweg verbonden. De klim- en
terreinkwaliteiten van de G-Klasse spreken voor zich: hellingen tot 80
procent, een maximale hellingshoek van 54 procent, 21 centimeter
bodemvrijheid en een in- en uitloophoek van 36 resp. 27 graden. Op
glad asfalt biedt de Mercedes-Benz G-Klasse een aangenaam comfortabel
rijgedrag.
Sinds het begin van de serieproductie van de G-Klasse in 1979 is het
concept dat ten grondslag ligt aan dit model onveranderd gebleven. Wel
hebben de technici van Mercedes-Benz de auto constant verbeterd en
aangepast met het oog op techniek en veiligheid. In 1981 werden
automatische transmissie en airconditioning leverbaar. Sinds 1990
wordt de G-Klasse standaard geleverd met permanente
vierwielaandrijving, sperdifferentiëlen op de voor- en achteras en een
volledig sperrend differentieel in het midden. In 2001 werd de
standaarduitvoering uitgebreid met het elektronisch
stabiliteitsprogramma ESP®, de elektronisch geregelde tractiecontrole
4ETS en het Brake Assist System.
Medio dit jaar komt er een nieuw topmodel van de G-Klasse in de vorm
van de G 55 AMG, voorzien van een V8-motor met compressor, goed voor
een vermogen van 350 kW (476 pk) en een maximum koppel van 700 Nm,
beschikbaar vanaf 2.650 omw./min. Ten opzichte van het voorgaande
model, aangedreven door een atmosferische V8-motor, betekent dat maar
liefs t34 procent meer vermogen en 32 procent meer koppel. Zowel op de
weg als in het terrein kan er met de G 55 AMG derhalve uit een enorm
krachtreserve worden geput. Met zijn acceleratie van 0-100 km/u in 5,6
seconden en zijn topsnelheid van 210 km/u kan de G 55 AMG zelfs de
vergelijking met menig sportwagen aan.
AutoRai