CBS

Consumentenvertrouwen daalt licht

Het consumentenvertrouwen is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in mei 2004 uitgekomen op -28. Dit is 3 punten lager dan in april, maar nog altijd ruim hoger dan vorig jaar. Over de economische situatie zijn de consumenten negatiever dan vorige maand. De koopbereidheid van de consumenten is gelijk gebleven. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS.

Oordeel economisch klimaat duidelijk negatiever
Het oordeel van consumenten over het economisch klimaat is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in mei negatiever dan in april. Per saldo zijn er in mei 39 procent meer pessimisten dan optimisten, tegenover 33 procent in april. Na de flinke stijging in februari is het vertrouwen in de economie de laatste drie maanden weer afgenomen. Vooral het oordeel over de economische situatie in de komende twaalf maanden is negatiever geworden. Ook over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden zijn de consumenten wat negatiever, maar in veel mindere mate.

Koopbereidheid onveranderd
De koopbereidheid is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in mei per saldo gelijk gebleven ten opzichte van april. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. Consumenten zijn in mei negatiever dan in april over het doen van grote aankopen zoals meubels en televisies. Hun oordeel hierover vertoont al een aantal maanden een grillig verloop. Daardoor is het lastig hier een conclusie aan te verbinden. Het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden in de afgelopen twaalf maanden is wat minder negatief. Ten aanzien van de financiële situatie voor de komende twaalf maanden is er weinig veranderd en zijn er nog steeds iets meer pessimisten dan optimisten.

Technische toelichting
Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste tien werkdagen van de maand. De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens. De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de 'optimisten'), dat het slechter gaat (de 'pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten. Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC-berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar in de indicator van het CBS ook de huidige situatie van de consument en diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden worden meegenomen. De EC publiceert haar indicator altijd later dan het CBS waardoor de meest recente maand niet zichtbaar is in de grafiek.

PB04-080
25 mei 2004
9.30 uur
Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht