Gemeente Utrecht


Secretarie
Bestuurscommunicatie
informatie
|                                  |Postbus 16200                              |
|                                  |3500 CE Utrecht                            |
|                                  |Telefoon: (030) 286 1132                   |
|                                  |Fax: (030) 286 1143                        |
|                                  |Internet: www.utrecht.nl                   |

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

25 mei 2004

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 15.30 uur in de perskamer van het stadhuis.

1. Monumentenbeleid op koers
"Beheer van de chaos der eeuwen" is de titel van het nieuwe monumentenbeleidsplan. Het is een evaluatie van het monumentenbeleid sinds 1993 en doet aanbevelingen voor de periode tot en met 2008. De evaluatie komt dus op tweederde van de looptijd van het in 1993 vastgestelde beleid.
Het monumentenbeleid is op koers. Het aantal uitgevoerde restauraties sinds 1993 is aanzienlijk. De sociale betekenis, de beleving van monumenten en het publieksbereik hebben een belangrijke rol gekregen in "Beheer van de chaos der eeuwen", evenals het toeristisch en economisch belang van de historische stad.

Het gemeentelijk monumentenbeleid is gebaseerd op drie pijlers. Ten eerste het stimuleren van restauratie en onderhoud van de beschermde monumenten. Ten tweede het gebruikmaken van de cultuurhistorische waarden bij het maken van ruimtelijke plannen in de stad. Ten derde het beheer van de archeologische ondergrond en de bekostiging van archeologisch onderzoek.

De doelstelling in 1993 was in 15 jaar de achterstanden in restauraties van monumenten weg te werken. Daartoe moesten 1.000 van de circa 3.500 beschermde monumenten en beeldbepalende panden worden opgeknapt. In de afgelopen 10 jaar zijn meer dan 700 restauraties uitgevoerd. Het gaat dan om 'gewone' woonhuizen tot en met 'kanjers' als kasteel De Haar. Het beleid om monumenteigenaren technisch en financieel te ondersteunen is succesvol. In de afgelopen 10 jaar is meer dan EUR 40 miljoen aan subsidies verleend, waardoor in totaal circa EUR 200 miljoen in het behoud van monumenten in de gemeente is geïnvesteerd.
In de komende jaren wil het college de mogelijkheid van subsidiëring vervangen door het aanbieden van leningen met een zeer lage rente. Dit systeem, ook wel revolving fund genoemd, heeft naar verwachting net zo goed een stimulerend effect, maar is voordeliger voor zowel de eigenaren van monumenten die niet of moeilijk te exploiteren zijn, als voor de gemeente.

Cultuurhistorische waarden moeten in de besluitvorming een duidelijke plek houden in de ruimtelijke ordening, natuurlijk naast andere belangen die hierbij een rol spelen. Het doel daarvan is bij te dragen aan de kwaliteit van de ruimtelijke ordening in de stad.
Vooruitlopend op herinrichting worden historische gebouwen, structuren en archeologische plekken in kaart gebracht en op hun waarde geschat. Het stadsbestuur dient vervolgens te bepalen wat van deze waarden wordt ingepast, onderzocht en eventueel gesloopt of opgeruimd. De wijze waarop bij de bouw van de wijk Leidsche Rijn de historie van het landschap als inspiratiebron heeft gediend voor het stedenbouwkundig ontwerp is inmiddels ook landelijk een voorbeeld voor het omgaan met de cultuurhistorische waarden.

Het college had in het beleidsplan ook graag concrete voorstellen willen opnemen voor de toekomstige gemeentelijke archeologie. De herziening van de Monumentenwet, specifiek waar het gaat om de archeologie, laat echter nog zeker een jaar op zich wachten. Bij de totstandkoming van deze wetsherziening zal het college de aandacht vestigen op het belang van de gemeentelijke archeologie en op de gemeentelijke rol in het gewijzigde archeologiebestel.
Zodra de nieuwe wet in werking treedt, zal het college met nadere voorstellen komen, onder andere over de bekostiging van archeologisch onderzoek.
2. Krediet voor onderhoudsprojecten uit Oldenborggelden in 2004
De gemeenteraad heeft in november 2003 besloten EUR 37,5 miljoen aan investeringsmiddelen naar voren te halen voor een versnelde aanpak van het achterstallig onderhoud in de openbare ruimte. Het amendement hiervoor is door de fractievoorzitter van Leefbaar Utrecht ingediend, vandaar dat deze naar voren gehaalde gelden ook wel aangeduid zijn met Oldenborggelden. In januari 2004 is besloten over de prioriteiten bij het besteden van de eerste EUR 7,5 miljoen in 2004.
Het college heeft nu ingestemd met de besteding van het eerste deel en hiervoor een krediet verstrekt. Het gaat om werkzaamheden die voor bewoners vaak niet direct zichtbaar zijn, maar in belangrijke mate bijdragen aan de veiligheid en de uitstraling van de stad. In 2004 worden bijvoorbeeld veel verkeersinstallaties, een flink aantal wegverhardingen en baggerwerkzaamheden aangepakt. In de lijst die in januari voorlag zijn de werkzaamheden op een gedeelte van de Europalaan doorgeschoven naar 2005. Daarvoor in de plaats komen enkele kleine bestratingsprojecten.
Daarnaast is - vooruitlopend op besluitvorming door de raad - een krediet verstrekt van EUR 4,8 miljoen voor het versneld opknappen van de damwanden onder de Industriehavenbrug in de Schepenbuurt in verband met de veiligheid. Naar aanleiding van verzakkingen in het talud naast de brug en achter de kademuur heeft de gemeente onderzoek gedaan. Er bleken zich gaten in de damwand te bevinden onder de kademuur, onder het wateroppervlak, waarschijnlijk veroorzaakt door het hoge zuurstofgehalte in de brug. De brug is - waarschijnlijk voor enkele maanden - afgesloten voor autoverkeer. Er vindt nog onderzoek plaats hoe de problemen zo snel mogelijk op te lossen. Het college stelt voor de kosten van het opknappen van de brug en de damwanden te bekostigen uit de Oldenborggelden voor 2005. Het verstrekken van deze kredieten blijft overigens afhankelijk van de voorwaarde die de gemeenteraad heeft gesteld: voor de begroting 2005 moeten de planvorming en de bedrijfsvoering van de Dienst Stadsbeheer beter in beeld zijn en zonodig moeten maatregelen voor de verbetering hiervan zijn ingevoerd.

3. Doseermaatregelen Catharijnesingel definitief
Door de verkeersdoseerproef, die in januari jl. op de Catharijnesingel startte, zijn de luchtkwaliteit en de leefbaarheid op de Catharijnesingel aanzienlijk verbeterd. Het gevolg is dat nu bijna 20% minder autoverkeer over de singel rijdt. Hoewel het college zich realiseert dat verkeersdosering een zwaar middel is om aan de wettelijke normen voor luchtkwaliteit te voldoen, is besloten de doseermaatregelen definitief te maken. Als gevolg van de doseerproef voldoet de luchtkwaliteit op vrijwel het gehele traject nu aan de wettelijke norm. Ook op het deel van de Catharijnesingel tussen Bleekstraat en Ledig Erf -met de aaneengesloten huizenrij dicht op de rijweg en grote bomen langs de singel- is de luchtkwaliteit als gevolg van de doseerproef, aanzienlijk verbeterd. Desondanks blijft de kwaliteit van de lucht op dit deel van het traject in geringe mate boven de wettelijke norm. In tegenstelling tot wat door velen wordt verondersteld, heeft de luchtvervuiling zich ook niet naar andere locaties verplaatst. Daar waar nu de wachtrijen auto's staan (Catharijnebaan en Venuslaan), staan de huizen verder van de rijweg en is geen aaneengesloten rij grote bomen. Daardoor verspreiden de uitlaatgassen zich op deze locaties beter. Naar aanleiding van de start van de doseerproef kreeg de gemeente veel reacties. Ook was de proef aanleiding tot een debat in de gemeenteraad. Naar aanleiding hiervan besloot het college de groentijden van de verkeerslichten waarmee gedoseerd wordt, buiten de spitsuren aan te passen. Als gevolg hiervan verbeterde de doorstroming weer aanzienlijk. Nu de doseermaatregelen definitief worden, zullen de verkeerslichten op het traject Venuslaan-Ledig Erf-Catharijnesingel opnieuw worden afgesteld om de doorstroming van het verkeer zo optimaal mogelijk laten verlopen. Daarnaast wordt de bebording waarmee automobilisten over de doseermaatregelen worden geïnformeerd, definitief gemaakt. Ook zullen aanvullende maatregelen worden genomen om het sluipverkeer door Hooch Boulandt te beperken. Daarbij wordt aangesloten bij de invoering van 30 km per uur maatregelen in deze buurt, waarvan de uitvoering voor komende zomer staat gepland. Om de hinder van de bussen, die stoppen bij de haltes op te heffen en daarmee de doorstroming van het verkeer nog verder te bevorderen, zal de bushalte op de Venuslaan (ter hoogte van de Abstederdijk) worden verplaatst naar een locatie vóór de verkeerslichten. Ondanks dat de doseerproef op de Catharijnesingel het gewenste effect oplevert, zijn de mogelijkheden voor gemeenten om de luchtkwaliteit te verbeteren beperkt. Alleen met forse maatregelen, die aanvankelijk ook tot weerstand leiden, blijkt het mogelijk op een locatie als de Catharijnesingel aan de luchtkwaliteitsnormen van 2002 te voldoen. Zowel de Europese Unie als het ministerie van VROM scherpen de luchtkwaliteitsnormen de komende jaren nog verder aan. Verwacht wordt dat daardoor in Utrecht meer knelpunten zullen ontstaan. Daarbij komt de opdracht van hetzelfde ministerie van VROM om binnen steden te komen tot verdichting en meer
4. Extra parkeerplaatsen in Veldhuizen
De wijk Veldhuizen (Leidsche Rijn) krijgt 112 extra parkeerplaatsen. De extra plaatsen komen op negen locaties in de deelgebieden Eiland en Laagland. De extra parkeerplaatsen voldoen aan de behoefte van bewoners: het parkeren in de wijk leverde als gevolg van een tekort aan plaatsen en foutparkeren problemen op. Op basis van onderzoek is daarom het 'Parkeeraanvullingsplan Veldhuizen-zuid' gemaakt. Het inpassen van nieuwe parkeerplekken is in overleg met direct omwonenden gebeurd. De uitbreiding van parkeerplaatsen brengt met zich mee dat er voortaan opgetreden wordt tegen foutparkeren. Betrokkenen krijgen binnenkort nog de mogelijkheid formeel bezwaren ('zienswijzen') in te dienen. Na behandeling daarvan volgt een definitief besluit van het college en de uitvoering.

In deelgebied Laagland komen de nieuwe parkeerplaatsen in de straten Muurkruid, Adderwortel, Kladdewortel en Zevenblad. In deelgebied Eiland komen extra plaatsen aan de Noorderplaat en op twee plaatsen in de Milan Viscontilaan. In deelgebied Hoogland bleken voldoende parkeerplaatsen beschikbaar. Hier wordt wel aandacht besteed aan beter gebruik van de aanwezige plaatsen, met name in communicatie met bewoners en het toezicht.

5. Recht van Initiatief: 'Moesson, verkeer' en 'Moesson, depo-dogs'
De vereniging van huiseigenaren Moesson, Tropen, Tyfoon en Tornado (M3T) uit de wijk Vleuten-De Meern doet twee voorstellen in het kader van het Recht van Initiatief. Na een enquête onder de leden bleek dat er twee onderwerpen zijn waar de leden graag wat aan willen doen. Het gaat om overlast door hondenpoep, en overlast door te hard rijden. De vereniging heeft daarom een voorstel ingediend voor het plaatsen van zogenaamde 'depo-dogs' in de wijk, en een apart voorstel voor het plaatsen van 30 km borden. Al eerder werd hiervoor een aanvraag gedaan binnen het Leefbaarheidsbudget. Die aanvraag werd echter afgewezen. Het college heeft besloten de voorstellen niet in behandeling te nemen. In de regeling Recht van Initiatief staat dat het college voorstellen die gaan over onderwerpen waarover al een besluit is genomen niet in behandeling neemt. Met de bewoners zal worden gesproken hoe de verkeersveiligheid kan worden verbeterd.

6. College in Stadskantoor
In het nieuwe Stadskantoor kunnen de collegeleden worden gehuisvest bij de diensten. In het Programma van Eisen voor het Stadskantoor zal ruimte voor de collegeleden worden opgenomen. Burgemeester Brouwer-Korf en de wethouders Verhulst en Spekman zijn tegen het huisvesten van wethouders bij diensten. Zij vinden dat de politiek afstand moet houden van het ambtelijk apparaat.
Het college heeft besloten om de besluitvorming over de bouw van het Stadskantoor los te koppelen van de besluitvorming over de organisatieontwikkeling. Het college is van mening dat ook zonder uitspraken over de organisatieontwikkeling een flexibel Stadskantoor moet kunnen worden gebouwd. Het Programma van Eisen zal uitgaan van de huidige organisatie en omvang van diensten. Volgens de huidige planning zal de raad dit najaar een besluit kunnen nemen over het Programma van Eisen. De ondernemingsraden van de betreffende diensten zullen bij het opstellen van het Programma van Eisen worden betrokken.

7. Jongerenontmoetingsplek Aakplein/Galjoenstraat
Ondanks enkele bezwaren uit de buurt tegen het bouwplan van een Jongerenontmoetingsplek bij het Aakplein/Galjoenstraat, zal deze er toch komen. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders besloten. De Jongerenontmoetingsplek is het initiatief van jongeren en omwonenden van het Aakplein en zal worden gebouwd op de groenstrook grenzend aan de spoorzone. De ontmoetingsplek is een half-open en geheel overdekt metalen onderkomen van ongeveer 2,5 bij 5 meter waarin een zitgelegenheid en een zuil met enkele fitnessapparaten zijn ondergebracht. Enkele omwonenden vrezen dat de Jongerenontmoetingsplek ook een aanzuigende werking zal hebben op jongeren uit andere buurten en voor veel overlast zal zorgen. Deze bezwaren wegen voor het college echter niet zo zwaar dat de bouw van de Jongerenontmoetingsplek niet kan doorgaan. Wel wordt in een beheersovereenkomst duidelijk vastgelegd dat als de Jongerenontmoetingsplek tot onbeheersbare situaties en onaanvaardbare overlast leidt, deze direct zal worden verwijderd. De start van de bouw van de Jongerenontmoetingsplek staat gepland voor begin 2005.

8. Discussie over raamprostitutie in Hardebollenstraat

Het college stelt voor een discussie te voeren met de raad over de vraag of op termijn raamprostitutie in de Hardebollenstraat gehandhaafd kan blijven. Dit staat in de brief die b & w vandaag sturen naar de gemeenteraad, in antwoord op vragen van Groen Links en de VVD. Op verzoek van de exploitant, is onderzocht of verplaatsing van de prostitutie naar het Zandpad in Overvecht mogelijk zou zijn. Het college besloot dat een dergelijke overplaatsing niet gewenst was in omdat het de ontwikkelmogelijkheden in dat deel van Overvecht niet wilde beperken. Nu buurtbewoners blijven aandringen op verplaatsing van de prositutie uit de Hardebollenstraat, willen b & w een principiële discussie voeren met de gemeenteraad over de vraag of raamprostitutie in de Hardebollenstraat verenigbaar is met andere functies in de omgeving. Zolang het bestemmingsplan geldig is, kan de gemeente de prostitutie hier niet eenzijdig beëindigen.
Het college stelt ook voor bij deze discussie de evaluatie van de opheffing van het bordeelverbod te betrekken. Uit de evaluatie blijkt het Utrechtse vergunningensysteem goed te werken: het is uitvoerbaar en goed te handhaven. Utrecht onderscheidt zich daarmee van de andere steden. De evaluatie geeft aanleiding om een paar technische zaken te veranderen in de Algemene Plaatstelijke Verordening (AVP): jargon wordt geüniformeerd en het aantal vergunningen wordt zodaning uitgebreid dat ook het aantal werkplekken kan worden vastgelegd.


---- --