Vereniging Milieudefensie


Persbericht

SER onderschrijft kritiek op Nota Ruimte

Amsterdam, 25 mei 2004 --- Milieudefensie is verheugd dat een aantal belangrijke kritiekpunten op de Nota Ruimte in de SER breed wordt gedragen. Zo pleit de SER in haar ontwerpadvies voor meer regionale samenwerking tussen gemeenten dan de regering wil. Ook vraagt het ontwerpadvies nadrukkelijk aandacht voor de revitalisering en herstructurering van bestaande woonwijken en bedrijventerreinen. De SER benadrukt tenslotte dat het ruimtelijke-ordeningsbeleid veel meer moet uitgaan van de lagenbenadering en bijvoorbeeld niet moet bouwen in laag gelegen polders.

In het ontwerpadvies pleit de SER voor meer regionale samenwerking tussen gemeenten. Daarmee kritiseert de SER het regeringsbeleid om iedere gemeente de mogelijkheid te bieden zijn eigen bedrijventerrein en nieuwbouwwijk aan te leggen. De SER zegt daarover: Er bestaat nu nog te veel ruimte voor een vrijblijvende opstelling van afzonderlijke gemeenten.

De SER deelt ook de kritiek van Milieudefensie op het herstructureringsbeleid van bedrijventerreinen. Op dit moment ligt eenderde van de bedrijventerreinen in Nederland er verwaarloosd en deels verlaten bij. Omdat er steeds nieuwe bedrijventerreinen worden aangelegd, worden plannen voor herstructurering nauwelijks aangepakt. De SER zegt hierover: 'Een probleem is dat de incentivestructuur van gemeenten primair gericht blijft op het voorzien in de ruimtebehoefte van bedrijven door het aanbieden van nieuwe bedrijventerreinen.'

Tenslotte zet de SER ook kritische kantekeningen bij het mainportbeleid van het kabinet. Als gevolg van dit beleid moet in de Hoeksche Waard een groot bedrijventerrein verrijzen ten dienste van de Rotterdamse Haven. Volgens de SER moet de regering niet alle kaarten inzetten op Nederland Distributieland. De SER zegt hierover: 'Gelet op de schaarse ruimte en de relatief hoge scholingsgraad van de bevolking zal de internationale concurrentiepositie van Nederland steeds meer op een hoge kennisintensiteit van de productie moeten berusten.'

Milieudefensie is het niet eens met de passage in het ontwerpadvies, waarin wordt ingestemd met de door de regering voorgestelde uitbreiding van het bouwverbod rond Schiphol. Deze uitbreiding is bedoeld om het vliegverkeer in de toekomst verder te laten groeien. Milieudefensie vindt Schiphol al groot genoeg en denkt de overlast voor de huidige omwonenden te kunnen beperken door vliegroutes te verleggen. In het definitieve advies van de SER aan de regering zal Milieudefensie op dit punt een minderheidstandpunt innemen en niet instemmen met een uitbreiding van het vrijwaringgebied rond Schiphol.