Vereniging Milieudefensie
Persbericht
SER onderschrijft kritiek op Nota Ruimte
Amsterdam, 25 mei 2004 --- Milieudefensie is verheugd dat een aantal
belangrijke kritiekpunten op de Nota Ruimte in de SER breed wordt
gedragen. Zo pleit de SER in haar ontwerpadvies voor meer regionale
samenwerking tussen gemeenten dan de regering wil. Ook vraagt het
ontwerpadvies nadrukkelijk aandacht voor de revitalisering en
herstructurering van bestaande woonwijken en bedrijventerreinen. De SER
benadrukt tenslotte dat het ruimtelijke-ordeningsbeleid veel meer moet
uitgaan van de lagenbenadering en bijvoorbeeld niet moet bouwen in laag
gelegen polders.
In het ontwerpadvies pleit de SER voor meer regionale samenwerking
tussen gemeenten. Daarmee kritiseert de SER het regeringsbeleid om
iedere gemeente de mogelijkheid te bieden zijn eigen bedrijventerrein en
nieuwbouwwijk aan te leggen. De SER zegt daarover: Er bestaat nu nog te
veel ruimte voor een vrijblijvende opstelling van afzonderlijke gemeenten.
De SER deelt ook de kritiek van Milieudefensie op het
herstructureringsbeleid van bedrijventerreinen. Op dit moment ligt
eenderde van de bedrijventerreinen in Nederland er verwaarloosd en deels
verlaten bij. Omdat er steeds nieuwe bedrijventerreinen worden
aangelegd, worden plannen voor herstructurering nauwelijks aangepakt. De
SER zegt hierover: 'Een probleem is dat de incentivestructuur van
gemeenten primair gericht blijft op het voorzien in de ruimtebehoefte
van bedrijven door het aanbieden van nieuwe bedrijventerreinen.'
Tenslotte zet de SER ook kritische kantekeningen bij het mainportbeleid
van het kabinet. Als gevolg van dit beleid moet in de Hoeksche Waard een
groot bedrijventerrein verrijzen ten dienste van de Rotterdamse Haven.
Volgens de SER moet de regering niet alle kaarten inzetten op Nederland
Distributieland. De SER zegt hierover: 'Gelet op de schaarse ruimte en
de relatief hoge scholingsgraad van de bevolking zal de internationale
concurrentiepositie van Nederland steeds meer op een hoge
kennisintensiteit van de productie moeten berusten.'
Milieudefensie is het niet eens met de passage in het ontwerpadvies,
waarin wordt ingestemd met de door de regering voorgestelde uitbreiding
van het bouwverbod rond Schiphol. Deze uitbreiding is bedoeld om het
vliegverkeer in de toekomst verder te laten groeien. Milieudefensie
vindt Schiphol al groot genoeg en denkt de overlast voor de huidige
omwonenden te kunnen beperken door vliegroutes te verleggen. In het
definitieve advies van de SER aan de regering zal Milieudefensie op dit
punt een minderheidstandpunt innemen en niet instemmen met een
uitbreiding van het vrijwaringgebied rond Schiphol.