RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID
Raad voor de Transportveiligheid onderzoekt treinongeval A'dam
Raad voor de Transportveiligheid onderzoekt treinongeval Amsterdam
De Raad voor de Transportveiligheid stelt een onderzoek in naar de
oorzaken en achtergronden van het treinongeval dat op 21 mei
plaatsvond bij het Centraal Station in Amsterdam. Omdat hier en daar
onduidelijkheid lijkt te bestaan over de rol van de Raad hecht de
voorzitter, mr. Pieter van Vollenhoven, eraan nog eens duidelijk te
maken dat de Raad wel degelijk een grondig onderzoek uitvoert naar dat
ongeval. Als daarbij blijkt dat het ongeval is veroorzaakt door het
passeren van een rood sein, waarbij de aanrijding kon ontstaan doordat
het huidige systeem voor Automatische Trein Beïnvloeding (ATB) niet is
ingericht op ingrijpen bij lage snelheid, kan wel de vraag rijzen in
hoeverre het onderzoek nog moet worden afgerond.
Al eerder heeft de heer Van Vollenhoven namelijk erop gewezen dat bij
ongeveer 280 roodlicht passages per jaar er sprake is van een
structureel veiligheidstekort. In 1992 beval de
Spoorwegongevallenraad, ook onder voorzitterschap van de heer Van
Vollenhoven, al aan dat het huidige, verouderde ATB-systeem zou moeten
worden vervangen. De huidige Raad herhaalde die aanbeveling in 2002,
in een rapport over een ongeval bij Dordrecht, door de minister van
Verkeer en Waterstaat te vragen om een tijdschema voor de vervanging
van het ATB-systeem. Van de kant van de overheid is tot nu toe niet
positief gereageerd op deze aanbevelingen.
Raad voor de Transportveiligheid