Gemeente Utrecht


Secretarie
Bestuurscommunicatie
persbericht

|GEZAMENLIJK PERSBERICHT VAN       |Postbus 16200                              |
|GEMEENTE UTRECHT, NS, CORIO,      |3500 CE  UTRECHT                           |
|POLITIE, CENTRUM MALIEBAAN,       |Telefoon: (030) 286 11 32                  |
|ALTRECHT, AGIS                    |Fax: (030) 286 11 43                       |
|                                  |Internet: www.utrecht.nl                   |

AANPAK NACHTELIJKE OVERLAST STATIONSGEBIED


Aanvullend op de aanpak overlast overdag en 's avonds in het Stationsgebied zijn nu maatregelen voor de nacht voor de verbetering van de veiligheid en leefomstandigheden van verslaafden gestart. Het gaat om maatregelen om verslaafden 's nachts naar de zorgcentra en reguliere opvang te begeleiden, het tegengaan van de overlast en de verplaatsing naar de wijken, het verbeteren van de looproutes en uitbreiding van het cameratoezicht. De aanpak Stationsgebied is hard en sociaal: gericht op het verminderen van overlast en criminaliteit en het verbeteren van de leefomstandigheden van verslaafden in Utrecht.

Geen overnachtingen meer in Hoog Catharijne
Overnachten in Hoog Catharijne wordt niet meer gedoogd. Gedurende enkele maanden wordt extra personeel ingezet vanuit zorginstellingen en politie om de toeleiding, toezicht en handhaving in goede banen te leiden. De huidige 24-uurs bezetting van beveiligingspersoneel Hoog Catharijne blijft gehandhaafd. Verslaafden worden de komende weken 's avonds begeleid naar zorgcentra en reguliere opvang waar ze de nacht kunnen doorbrengen. Verslaafden die overlast blijven veroorzaken en niet mee willen werken, krijgen te maken met gebiedsontzegging, versneld voorkomen bij kantonrechter of zelfs direct vastzitten.

24-uurs zorg in zorgcentra
Betere opvang en leefomstandigheden van verslaafden leiden tot minder drugsgebruik, overlast en criminaliteit. Vanaf 1 juni 2004 zijn de zorgcentra De Stek, Stationsplein en De Singel dan ook 24 uur per dag geopend voor dakloze verslaafden. Deze groep kan sociaal-medische zorg krijgen en toeleiding naar zorg- en hulpverlening. Inloop Centrum Hoog Catharijne is verbouwd en gaat nu verder onder de naam zorgcentrum De Singel. Daar is nu, net als in de zorgcentra De Stek en Stationsplein, een gebruiksruimte en 'voordeurbeleid'. Dit houdt in dat alleen Utrechtse verslaafden met een pasje naar binnen mogen. Alle 350 Utrechtse dakloze verslaafden hebben een pas. Niet-Utrechtse verslaafden en verslaafden zonder pas worden teruggeleid naar het oorspronkelijke zorgnetwerk; sommigen worden in afwachting hiervan tijdelijk in de zorgcentra opgevangen. Het zorgcoördinatieteam, bestaande uit medewerkers van Centrum Maliebaan en Altrecht, begeleidt verslaafden naar diverse zorginstellingen in Utrecht. Agis financiert het zorgcoördinatieteam; gemeente en Agis financieren samen de zorgcentra.


Voorkomen overlast wijken

De aanpak is gericht op duurzame veiligheid in de gehele stad, dus niet alleen in het Stationsgebied. Er zijn ook maatregelen ingevoerd om verspreiding van overlast naar de omliggende wijken zoveel mogelijk te voorkomen. Bewoners kunnen klachten met betrekking tot overlast melden bij hun wijkbureau. In de wijken vindt toezicht en handhaving door politie plaats. Daarnaast vindt toeleiding plaats naar zorg en opvang door politie en zorgmedewerkers.


Betere looproutes

De looproutes tussen de Utrechtse binnenstad, het NS-station en Utrecht-west zijn verbeterd. Het gaat met name om de twee hoofdroutes langs Vredenburg, Smakkelaarsveld en de Van Sijpesteijntunnel en
-kade en via de Mariaplaats langs het Moreelsepark. Op beide routes is de bestrating en de verlichting verbeterd. Tevens wordt het busstation van Utrecht CS opgeknapt. Het cameratoezicht in de binnenstad is uitgebreid met het plein Vredenburg en het Smakkelaarsveld/Catharijnesingel. Voor de zomer worden er camera's in de Van Sijpesteijntunnel en bij het Moreelsepark geplaatst.


Context

Deze maatregelen zijn totstandgekomen door de Gemeente Utrecht, NS, Corio (eigenaar winkelcentrum Hoog Catharijne), politie, Centrum Maliebaan, Altrecht en Agis. De unieke Utrechtse aanpak is hard en sociaal en gericht op het verminderen van overlast en criminaliteit en het verbeteren van de leefomstandigheden van verslaafden in Utrecht. De kracht van deze aanpak zit in het samengaan van preventie, zorg en politieoptreden. In het Stationsgebied werken hierbij sinds twee en een half jaar publieke en private partijen intensief samen. De maatregelen maken onderdeel uit van 'Aanpak Stationsgebied' en 'Utrecht Veilig! Dat doen we samen', een initiatief van gemeente, politie en openbaar ministerie om de veiligheid in Utrecht te vergroten. Het samenwerkingsverband is een goede gelegenheid om de zorg aan een kwetsbare groep, die moeilijk bereikbaar is, te verbeteren.


Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u zich wenden tot:
Gemeente Utrecht: Sari Klatter, telefoon 030 - 286 1409
NS: Ingeborg Faber, telefoon 010-2824638
Corio: Jeroen van der Heijden, telefoon 030 - 234 6484
Politie: mediavoorlichting, telefoon 030- 239 6666
Centrum Maliebaan: Ineke de Bruijn, telefoon 030 - 234 0034
Altrecht: Sandra van Belleghem, telefoon 030 - 225 6254
Agis Zorgverzekeringen: Karin Helsloot, telefoon 030 - 212 2432


Utrecht, 25 mei 2004


---- --