Algemeen Verbond Bouwbedrijf
Nieuwsbericht
Zeven pijlers om te investeren in Nederland
26 mei 2004 Ter wille van de versterking van de economische groei en
daarmee de werkgelegenheid moet de politiek ervoor kiezen te
investeren in het land. Aldus AVBB-voorzitter Brinkman in een artikel
dat gisteren gepubliceerd werd in het Financieele Dagblad. Hij
onderscheid daarin zeven aandachtspunten: klimaatbeleid, water,
breedband, windenergie, transportcapaciteit, railvervoer en de
ontwikkeling van nieuw land.
Hieronder de integrale tekst van zijn artikel.
We moeten (weer) trots kunnen zijn op Nederland, zaken op orde brengen
en ervoor zorgen dat we het land goed achterlaten voor een volgende
generatie. Dat is de opdracht voor politiek, overheid en
maatschappelijke organisaties. Bouwen aan de toekomst vergt
investeren. Geld uitgeven waar we decennia lang plezier van hebben.
Dat is bevordering van economische groei en scheppen van
werkgelegenheid. Dat betekent ook keuzes maken, besluiten nemen en
daadwerkelijk tot uitvoering komen.
Zeven investeringspijlers kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan
de economische ontwikkeling van het land.
1. Klimaatbeleid
Nederland wil een actieve bijdrage leveren aan het klimaatbeleid en
daartoe uitvoering geven aan de zogeheten Kyoto-normering. Gebouwen
vormen daarbij een onderbelichte invalshoek. In de bestaande
Nederlandse gebouwenvoorraad gaat nog heel wat energie ten onrechte de
lucht in. Duurzamer materiaal, betere installaties en meer geïsoleerde
gevels, vloeren en daken kunnen het energieverbruik van nu (geschat
410 tot 440 PetaJoule, afhankelijk van de strengheid van de winters)
via maatregelen terugbrengen met 10% in het jaar 2012. Deze 10% heeft
een nog veel grotere bijdrage tot gevolg dan de in januari 2000
aangescherpte energieprestatienorm voor nieuwbouwwoningen (reductie
met 20%) vanwege de veel grotere omvang van de woningvoorraad. De
kosten van dit alles zouden zeker niet (volledig) voor rekening
behoeven te komen van de gemeenschap. Voorzien zou kunnen worden in
een verplichting voor burgers en bedrijven om per genoemde datum op
zelf te bepalen wijze te voldoen aan bedoelde nieuwe
energieprestatienorm.
1. Water
Een belangrijk (en wellicht toenemend) punt van zorg in ons land is
het water. Aanvoer, afvoer, opslag, zuivering en bescherming behoeven
meer aandacht. Er zou in termen van beperking van ruimtebeslag en
betere coördinatie een wereld te winnen zijn indien de nu nogal
versnipperde bevoegdheden meer in één hand zouden worden gelegd in het
kader van het streven naar een Andere Overheid. Daar waar nieuwe
waterberging moet worden gevonden bijvoorbeeld in het gebied tussen
Alphen aan de Rijn en Leiden, waar Nederland zeer laag is, de
recreatiebehoefte groot en de woningnood voortduurt zou een nieuwe
herinrichting van dit deel van het Groene Hart mogelijkheden bieden.
Een herinrichting die gebaseerd is op een creatievere verkaveling met
groen en water, werk en woningen in plaats van een met zand
volgespoten polder.
Ruimtelijke plannen zijn er genoeg, maar de uitvoering stokt. Ten
onrechte. Duidelijk is dat voor betere riolering grote investeringen
nodig zijn waartegenover hogere zuiveringslasten moeten komen te
staan.
1. Breedband
Filevorming en vertraging is er niet alleen op de weg, op de rails
en bij het luchtverkeer. Ook bij de communicatiemogelijkheden
dreigt verstopping. Wil Nederland niet achterblijven bij de rest
van de moderne wereld, dan moet op korte termijn aansluiting op
breedbandcapaciteit worden geforceerd. Met visie en durf is ons
land destijds in betrekkelijk korte tijd op het aardgas
aangesloten. Nu zou een vergelijkbare gezamenlijke inspanning van
betalende burgers en bedrijven, onder dwingende en concrete
leiding van het kabinet, een doorbraak en grootschalige
implementatie van deze technologie kunnen regelen.
2. Windenergie
Een meer duurzame energievoorziening is in verschillende opzichten
van belang voor onze toekomstige generaties. Voor windenergie is
veel ruimte nodig. Liefst een beetje uit het zicht. Achter de
horizon op zee is die ruimte volop aanwezig. Dat ontsiert het land
minder dan overal een plukje windmolens. Ook leidt een
grootschalige aanpak veel eerder tot schaalvoordelen en
innovatievermeerdering. Wat de financiering betreft is een
speciale energie-investeringsheffing voor aanleg van een
grootschalig windmolenpark op zee zeer verdedigbaar.
3. Transportcapaciteit boven- en ondergronds
Te vaak bleek strijden voor meer transportcapaciteit vechten tegen
de spreekwoordelijke windmolens. We moeten constateren dat
mobiliteit zijn eigen weg zoekt, niet zelden door gebieden waar we
het eigenlijk liever niet hebben. Daarom is het niet raadzaam het
plaatselijk verkeer allemaal terug te duwen van de snelweg naar de
dorpskommen. Beter zou het zijn enkele nationale routes verder te
verbreden dan nu voorzien, om zo het doorgaande verkeer te kunnen
scheiden van het regionale verkeer. Extra verbreding van
doorgaande wegen mag wat mij betreft beprijsd worden.
Daarnaast kunnen enkele regionale routes worden opgewaardeerd om
zo schaarse groene ruimte zo veel mogelijk te ontzien.
In de grote bevolkingsconcentraties zou ondergronds transport met
behulp van minicontainers een uitkomst zijn. De technologie is op
laboratoriumschaal in Delft voorhanden en er zijn mogelijkheden om
een ondergronds stratennetwerk te combineren met riolering en
allerlei buizen en leidingen. Dit voorkomt dat de straat steeds
open moet voor telkens weer een andere ingreep. Ook hier kunnen
innovatie en verminderd ruimtebeslag hand in hand gaan.
Gebruikersheffingen zijn hier op zijn plaats.
4. Railvervoer
De bevolkingsopeenhoping tussen het Schipholgebied, Amsterdam en
Almere vereist geen lange studies over het railvervoer. Het moet
nu gaan over de daadwerkelijke aanleg ervan. Voor de
bereikbaarheid en (inter)nationale aantrekkelijkheid van deze
regio is dit niet minder dan een bestaansvoorwaarde. Gedacht kan
worden aan een daadwerkelijke combinatie van publiek-private
samenwerking, waarbij vastgoed- en infra-ontwikkelingen elkaar
versterken in plaats van in de weg zitten. Een forse rijksbijdrage
is onontkoombaar en toekomstvast en behoeft daarom ook niet in de
begrotingsdiscipline van een enkel jaar te worden geperst.
5. Nieuw land
Ons land zoekt dringend (nieuwe) ruimte. Ons bedrijfsleven scoort
hoog met het aanleggen van nieuw land in Azië en het Midden
Oosten. Die mogelijkheden moeten we ook in eigen land benutten.
Een creatieve benutting en aanpassing van de voorzieningen kan de
ruimtedruk doen afnemen. Ten Noorden van de waterweg lag
eeuwenlang land in zee voor de kust van het Westland. En wie nog
wat noordelijker durft te kijken weet dat de kustverdediging ter
hoogte van de oude Rijnmond ook te wensen overlaat terwijl de
recreatiedruk er toeneemt. Vroeger werden ten onrechte bunkers in
de duinen gebouwd. Nu zouden we er wel parkeervoorzieningen onder
kunnen bouwen en de tramlijnen naar de mooie kustplaatsen
herstellen.
Vertier mag best wat kosten en nieuwe ruimte betaalt zichzelf (door
woningen en een florerende tuinbouw bijvoorbeeld).
Economisch beleid mag aanvangen bij macro-economische bespiegelingen
maar daar niet eindigen. Het gaat om investeren. Dat loont en
duurzaamheid is zowel een moreel als een handelsproduct. Duizenden en
duizenden extra mensjaren kunnen verbonden zijn met bovenbedoelde
daadwerkelijke invoering van wat al aan concrete ideeën jarenlang op
de plank ligt. De zorgen om de werkgelegenheid vanwege oprukkend China
en Polen zullen er minder van worden.
Mr.drs. Elco Brinkman
Voorzitter AVBB
Bron
AVBB