26-5-2004
Markant podium voor jubilerende Britse Automerken MG en Rover
Dit jaar viert MG Rover Group op de Birmingham Motorshow haar
vierjarige bestaan en tevens de afronding van een compleet nieuw
modelprogramma voor MG en Rover. Sinds het begin van dit jaar
introduceerde de onderneming een uiterlijk vernieuwde en aanzienlijk
verbeterde Rover 75, MG ZT, Rover 45 en MG ZS.
Afgelopen week werd het gamma verder aangevuld met de nieuwe Rover 25
en MG ZR. De nieuwe uitvoeringen hebben een herkenbaar nieuw gezicht
gekregen en beschikken over nieuwe features op het gebied van
veiligheid, comfort en uitrusting.
2004 markeert het 80-jarige bestaan van MG en de 100ste verjaardag van
Rover, op een moment dat de beide merken een ongekend divers en breed
productportfolio bieden. Speciale evenementen om deze historische
mijlpalen te vieren zijn al gestart en het enthousiasme voor de twee
merken wordt momenteel door vele clubs wereldwijd aan de dag gelegd.
Op de Birmingham Motorshow zelf maakt de nieuwe Rover 75 Limousine
zijn wereld-debuut. Deze verlengde versie van de nieuwe Rover 75 sedan
wordt vanaf nu in Longbridge gebouwd en beschikt over een 200 mm
langere wielbasis en naar keuze een 2.5-liter V6 of een 2.0-liter
turbodieselmotor. De nieuwe Limousine onderscheidt zich met name door
de nieuwe, grote en diepe grille die voor het eerst in de nieuwe Rover
V8 debuteerde.
Kevin Howe, MG Rover Groups Chief Executive: De Birmingham Motor Show
vormt voor ons het platform om de mijlpalen van twee grote Britse
merken te vieren. Die viering valt samen met de introducties van onze
nieuwste uitbreidingen van het MG en Rover modelaanbod. De nieuwe
Rover 75 Limousine, die nu in Longbridge wordt geproduceerd en is
uitgerust met de nieuwe, doorgetrokken grille, vormt opnieuw een
aanvulling op de nieuwe producten die we in dit voor ons speciale jaar
hebben gelanceerd.
Nieuw topmodel voor Rover model Gamma: Rover 75 Limousine
De nieuwe Rover 75 Limousine, afgeleid van de succesvolle Rover 75
sedan maar met een 200 mm langere wielbasis, wordt vanaf nu in
Longbridge geproduceerd en kan als specifiek kenmerk bogen op de
nieuwe, grotere en diepere grille die voor het eerst op de Rover V8
werd gepresenteerd. De Limousine zet de traditie van krachtige en luxe
uitgeruste Rovers voort en zal worden geleverd in de zeer luxe
Sterling-uitvoering. Het interieur wordt gedomineerd door een zee aan
beenruimte achterin, extra interieurverlichting en exclusieve
mogelijkheden dankzij het op het individu georiënteerde
Monogram-programma. De verfijnde en comfortabele Rover 75 Limousine is
in Engeland leverbaar vanaf net geen £30.000,-, een tiende van een qua
afmetingen vergelijkbare Rolls-Royce Phantom. De prijzen voor de
Nederlandse markt zullen binnenkort bekend worden gemaakt.
Waar de vorige versie van de Long Wheelbase nog deels werd gebouwd cq.
aangepast door S MacNeillies & Son, wordt de Rover 75 Limousine nu
volledig geproduceerd op dezelfde geavanceerde productielijn als de
andere 75-varianten. In Longbridge dus. Daardoor kan een continue
kwaliteit van de auto worden gewaarborgd. Wat motorisering betreft
biedt de 75 Limousine een keuze tussen de aluminium 2.5-liter V6
quad-cam motor of de common-rail turbodiesel, met een handgeschakelde
of automatische versnellingsbak. In beide gevallen gaat het om zeer
verfijnde krachtbronnen, met een koppel van respectievelijk 240 Nm en
260 Nm, geheel toegespitst op de vijftraps JATCO automaat.
Vergeleken met andere limousines biedt de Rover 75 Limousine een prima
prijs/waarde verhouding, waarbij concurrenten vaak gelijke
interieurproporties bieden tegen prijzen die twee- tot tienmaal zo
hoog liggen. De Rolls Royce Phantom bijvoorbeeld kost in Engeland
£252.037,-, maar biedt maar drie centimeter meer beenruimte, is gelijk
in hoofdruimte en heeft twee centimeter meer ruimte voor de schouders.
In tests door het Engelse Autocar Magazine, dat de twee met elkaar
vergeleek (30 maart 2004), verklaarden de redacteuren dat de 75 punten
scoort op zijn rijkwaliteiten en dat is een overwinning waar Rover
trots op kan zijn.
Rod Ramsay, MG Rover Groups Sales Operations Director: De Rover 75
Limousine is een elegante uitbreiding van het Rover modelgamma en
vormt een unieke propositie voor diegenen die extra beenruimte
verlangen, of eisen. De opvallende, grote grille combineert
exclusiviteit met een uitstraling die bij diverse, hoger geprijsde
concurrenten vaak ontbreekt.
MG onderstreept sportieve imago met nieuwe MG ZR
In Birmingham presenteert MG Rover eveneens de nieuwe MG ZR.
Belangrijke kenmerken van de nieuwe ZR zijn ondermeer een opvallend
nieuw uiterlijk, met heldere koplampen en dubbele halogeenlampen, een
compleet nieuw dashboard, verbeterde rijeigenschappen en een
uitgebreidere uitrusting. Medio juli arriveert de nieuwe MG ZR in
Nederland.
Het nieuwe ontwerp van de voorbumper, de grille en koplampen geeft de
ZR een meer krachtige en duidelijke uitstraling. Ook achter is de MG
ZR aanzienlijk veranderd dankzij een nieuw design voor de vijfde deur
en de bumper. De uiterlijke wijzigingen worden verder aangevuld door
nieuwe lichtmetalen wielen en een centrale plaatsing van de merk- en
type-aanduidingen. In het interieur is een nieuw dashboard terug te
vinden met nieuwe, ronde ventilatieopeningen en een nieuw ontwerp voor
de middenconsole.
De duidelijke en gedurfde lijnen van de nieuwe ZR zorgen voor een
sportieve en moderne uitstraling die in lijn ligt met die van de
recent geïntroduceerde ZS en ZT. Daarbij is de MG XPower SV sportwagen
als inspiratiebron gebruikt. Ook aan de achterkant zijn de
vernieuwingen zeer goed zichtbaar. Dankzij een nieuwe, meer hoekige
bumper waarin nu de kentekenplaat is opgenomen en een strakker
vorm-gegeven vijfde deur, waarop de logos van MG en de typeaanduiding
nu in het midden zijn geplaatst. Deze kenmerken, aangevuld met een
standaard spoiler, zorgen er voor dat de achterzijde nu meer in balans
is.
Bovendien is de nieuwe ZR nu uitgerust met een aantal nieuwe
technologische features, waaronder een op afstand te openen vijfde
deur, een Master Locking schakelaar in het interieur, Speed Locking,
Audible Mislock en Auto Re-locking. Aan de buitenzijde wordt het
nieuwe ontwerp verder aangevuld met een nieuw handvat voor het
kofferdeksel, nu geïntegreerd in het achterruitenwisserhuis, en in
carrosseriekleur gespoten flankstrips waarin de ZR typeaanduiding
terugkomt. De zwartgespoten onderzijde en het roestvrij-stalen
hitteschild voor de uitlaat versterken de sportieve uitstraling
verder. De 160 uitvoeringen zijn aan de achterkant bovendien uitgerust
met bumper- en wielkast-verbreders.
De standaarduitrusting is nu verder uitgebreid met ABS en EBD voor
alle uitvoeringen. Ook airconditioning is nu op alle modellen
standaard.
Opvallende, nieuwe MG ZS
De recent aangekondigde nieuwe MG ZS heeft een gedurfd nieuw ontwerp
gekregen, met een eveneens nieuwe een aantrekkelijke bodykit voor de
180 uitvoering. Nieuw in het interieur is tevens het dashboard, met de
nieuwe ronde ventilatieopeningen en de gewijzigde schakelaars,
ondermeer voor diverse nieuwe technische features. De styling van de
nieuwe ZS is in lijn met het nieuwe familiegezicht van MG, dat werd
geïntroduceerd met de MG XPower SV en zijn vervolg kreeg met de nieuwe
MG ZT. In deze nieuwe vormgeving komt het dynamische karakter van de
ZS dankzij de gedurfde en opvallende carrosserielijnen beter tot
uitdrukking. De nieuwe voorbumper is uitgerust met een aërodynamische
splitter en compleet nieuwe, heldere koplampunits met dubbele
halogeenlampen. Verder is er voor de MG ZS 180 een nieuwe
carrosseriekit ontwikkeld, met ventilatieopeningen in de
voorspatborden en verbredingen van de wielkasten en de skirts om de
nieuwe, bredere 17 inch lichtmetalen wielen te kunnen herbergen.
Ook aan de achterkant is de ZS vernieuwd, met een nieuwe, meer hoekige
bumper waarin nu de kentekenplaat is gepositioneerd, en een nieuw
design voor de achterklep. Door deze maatregelen en de toevoeging van
een lipspoiler wordt de nadruk nu meer op het lagere deel van de auto
gelegd.
Nieuwe 17 inch 11-spaaks lichtmetalen wielen worden standaard onder de
ZS 180 gemonteerd. Bij deze wielen is de breedte toegenomen naar 7,5J,
waardoor het stuurgedrag en de eigenschappen van de ophanging verder
zijn verbeterd. Optioneel zijn deze wielen als onderdeel van de
carrosseriekit ook voor de andere ZS-uitvoeringen leverbaar.
Aan de binnenzijde is het sportieve karakter van de MG ZS eveneens
verder tot uiting gebracht dankzij een nieuw dashboard met nieuwe,
chroomomlijste ventilatieopeningen. Het dashboard is nu bovendien
voorzien van een nieuwe Technical Grey afwerking.
Automatische temperatuurregeling (ATC) is nieuw voor de MG ZS en wordt
standaard geleverd op de MG ZS 180. Ook Speed Locking, het automatisch
vergrendelen van de portieren bij snelheden vanaf 5 km/u, wordt nu
voor het eerst geïntroduceerd in de MG ZS. Superieure Rover V8
De Rover V8, die eerder dit jaar zijn debuut maakte tijdens de
Autosalon van Genève, is inmiddels in productie gegaan. Dit topmodel
van Rover combineert indrukwekkende prestaties met een bijzonder
uitgebreide uitrusting en is nu leverbaar vanaf £31,995. Prijzen voor
Nederland worden binnenkort bekend gemaakt. De Rover V8, die standaard
is uitgerust met een automatische versnellingsbak, is alleen leverbaar
als luxe Sterling- of Executive-uitvoering. Bovendien zijn de
specificaties van de Rover V8 geheel volgens individuele wens verder
uit te breiden met bijvoorbeeld features uit het Monogram-programma.
De nieuwe Rover 75 V8 is voorzien van een nieuwe, grotere en dieper
doorgetrokken grille, geheel in lijn met de historische
V8-uitvoeringen van Rover. Net als zijn voorgangers is deze Rover V8
opvallend aanwezig dankzij die nieuwe voorkant, een karakteristiek en
herkenbaar element voor de krachtige en verfijnde prestaties van de
4.6-liter V8 onder de motorkap.
Kevin Howe, Chief Executive van MG Rover Group: De Rover V8 geeft
perfect de combinatie van onze merkwaarden weer: veel krachtreserves,
aansprekend en stijlvol. Het is voor ons dan ook een goed moment om
dit topmodel te introduceren in dit voor Rover speciale jaar.
De sterke V8 levert moeiteloze prestaties en wordt aangevuld door een
uitgebreide uitrusting met ondermeer cruise control en een hoogwaardig
Alpine ICE audiosysteem met een CD-wisselaar. In het geval van de luxe
Sterling-uitvoering biedt een Plus-pakket aanvullend ITS, een
regensensor, een message centre, een automatisch dimmende
binnenspiegel, een elektrisch sunroof en een zonnescherm achter.
Satellietnavigatie is ook optioneel te bestellen.
De recent voor de Rover 75 geïntroduceerde Executive-uitvoering
beschikt in vergelijking met de stijlvolle Sterling over meer
sportieve kenmerken. Ook hier is een Plus-pakket leverbaar, bestaand
uit ITS, een elektrisch sunroof, Xenon koplampen met
hogedruk-reiniging, krachtige sproeiers voor de verwarmde voorruit en
elektrisch inklapbare spiegels.
De Rover V8 stamt uit de periode 1967-1986 en is een schoolvoorbeeld
van de Engelse auto met power in reserve. Koningin Elizabeth bezit
twee Rovers V8. In het verleden waren het ondermeer de Minister
Presidenten Harold Wilson, James Callaghan en Margaret Thatcher die in
een Rover V8 werden gereden. Tot de V8 aangedreven Rovers uit het
verleden behoren ondermeer de P5B 3.5-liter, P6B 3500, SD1 3500, V8S,
3500 Vanden Plas, Vanden Plas EFi en de 3.5-liter Vitesse.
Nieuwe Look voor totale Rover range kenmerkt viering 100-jarig bestaan
De exterieur- en interieurstyling van de nieuwe Rover 25 zijn ook
herkenbaar terug te vinden in de nieuwe 45- en 75-modellen, waardoor
er een compleet nieuw en herkenbaar familiegezicht voor Rover is
gecreëerd. Deze nieuwe styling markeert de viering van het 100-jarig
bestaan van het merk.
Alledrie de modellen, die in Longbridge worden geproduceerd, hebben de
volgende kenmerken:
* Een nieuwe voorkant, met heldere koplampunits en dubbele
halogeenlampen
* Een nieuw dashboard voor de 25 en 45, met nieuwe, stijlvolle en
ronde ventilatie-openingenbr>
* Nieuwe technologische features ter verhoging van het comfort en
gebruiksgemak
De veranderingen beperken zich niet alleen tot de voorzijde. Zo hebben
de 25 en 45 een nieuw ontwerp voor de kofferklep/vijfde deur gekregen,
waarop de typeaanduidingen nu in het midden zijn geplaatst en de
kentekenplaat in de bumper is geïntegreerd. Nieuwe lichtmetalen wielen
en verbeterde eigenschappen voeren de boventoon. Binnenin is de
aandacht uitgegaan naar verdere verbeteringen voor het interieur, met
nieuwe, hoog-waardige features, een nieuwe middenconsole en nieuwe
schakelaars en instrumenten.
Ook de uitrustingsniveaus van de Rover 75 sedan en Tourer, die al
bekend stonden vanwege hun felbegeerde interieurs, zijn verder
uitgebreid. Naast de stijlvolle Business Edition, Club en Sterling
heeft de 75 ook twee nieuwe, sportiever ogende uitvoeringen gekregen:
de Ambition en Executive. Dankzij het donkere interieur met Black Oak
afwerking zullen deze twee versies een meer sportief ingesteld publiek
aanspreken. Lederen bekleding is standaard op de Executive-uitvoering
en optioneel leverbaar voor de Ambition uitvoering.
Belangrijke jubileumdata in 2004:
* 1 juli - Jubileum sinds Rovers 1e prototype werd aangekondigd
* 11 juli - Ragley Hall, nabij Stratford-upon-Avon, met het Rover
Sports Register (RSR) en andere belangrijke Rover Clubs voor de
grootste collectie Rovers van de afgelopen eeuw
* 1 december - Viering van Rovers eerste auto (Rover 8hp)
Nieuwe styling benadrukt sportiviteit en aantrekkingskracht MG
modellen
Ook op de MG-modellen is dit jaar een nieuw familiegezicht
doorgevoerd, variërend van de MG ZR tot de ZT en de XPower SV. In
januari introduceerde MG een vernieuwde MG ZT. De modelreeks biedt de
keus uit een moderne sedan of een ZT-T Tourer, met een motorenaanbod
dat varieert van viercilinder benzine- en dieselmotoren tot aan V6 en
V8 krachtbronnen. De combinatie van nieuwe lichtmetalen wielen, een
vernieuwd instrumentarium en gewijzigde bekledingsmaterialen biedt
meer keuzemogelijkheden en een grotere aantrekkingskracht voor de
topmodellen uit de MG saloonreeks.
Belangrijke uiterlijke wijzigingen liggen geheel in lijn met het
nieuwe MG-karakter. De aërodynamische voorbumper herbergt een nieuwe
radiatorgrille en nieuwe halogeen projectie-koplampen voor een
prominenter voorkomen. Een strakker vormgegeven achterbumper zet de
modernere trend verder voort, waarbij de typeaanduiding nu in het
midden is geplaatst.
Rob Oldaker, MG Rover Groups Product Development Director: Over de
gehele linie zorgt de MG ZT voor bijzonder veel rijplezier. Dat geldt
zowel voor de 1.8T viercilinder K Series motor als de 260 V8 met zijn
fantastische geluid en indrukwekkende koppel van 410 Nm. Rijden in de
ZT is in alle gevallen een bijzondere ervaring. De kenmerkende
chassiseigenschappen en het nieuwe, verfijnde ontwerp zullen menig
automobilist in vervoering brengen.
Het ontwerp van de nieuwe MG ZT is aanzienlijk frisser en moderner
geworden, terwijl tegelijkertijd de lijnen van zowel de legendarische
MGs als de nieuwe MG XPower SV supercoupé in het nieuwe design zijn
terug te vinden. De stijlvolle, geïntegreerde en prominentere grille
beschikt duidelijk over het bekende MG DNA en is tussen de nieuwe,
standaard halogeen projectorkoplampen geplaatst. Mistlampen en
knipperlichten zijn laag in de voorbumper gemonteerd, die aan de
onderkant is uitgerust met een aërodynamische spoiler.
Een met leer en aluminium beklede versnellingspookknop, een
middenarmsteun met opbergvak en airconditioning met een pollenfilter
zijn standaard. Een navigatiesysteem is één van de vele opties die
voor de MG ZT en ZT-T beschikbaar zijn.
Grootste MG-reeks in 80-jarig bestaan
In het jaar van het 80-jarige jubileum beschikt MG over het grootste
productportfolio in haar historie. MG, dat traditioneel bekend staat
vanwege haar sportsaloons en roadster sportwagens, kan wereldwijd
bogen op zon 100.000 enthousiaste clubleden.
Voor velen is de MG TF de moderne vertegenwoordiging van het
legendarische MG, met de tweedeurs roadster bodystijl, de middenmotor
configuratie en lichtgewicht K-series motoren. Het aanbod, dat bestaat
uit de 115, 135, 120 Stepspeed en 160, heeft de TF in Engeland tot de
bestverkochte sportwagen gemaakt, een titel die sinds de komst van de
MGF wordt gekoesterd. De TF is tevens de eerste uit een reeks
Anniversary LEs.
De MG saloons, bestaand uit de ZR, ZS, ZT en ZT-T, hebben voor een
echte niche gezorgd. De ZR, met zijn brede motorenaanbod, standaard
lichtmetalen wielen en aërodynamisch gevormde carrosserie, is MGs
bestverkochte model. De modelreeksen van de ZS en ZT zijn uitgebreid,
met een omvangrijk aanbod aan benzine- en turbodieselmotoren en veel
uitrustings- en optiemogelijkheden. Dat is nog het meest duidelijk te
zien op de nieuwe MG ZT.
John Edwards, MG Rovers Group Sales and Marketing Director: Het
aanzien dat onze nieuwe MG-modellen genieten, heeft gezorgd voor een
aanzienlijke groei van de populariteit van het merk. Alle modellen,
inclusief de ZR pocket-rocket en de TF, beschikken over de
basisingrediënten die MG bestempelen als de betaalbare sportwagen voor
de sportief ingestelde automobilist.
Belangrijke 80th Anniversary data in 2004 zijn:
* 13 maart - 1e MG geproduceerd in 1924 (Jack Gardiners Special
4-zits Sport 14/28)
* 1 mei - Octagon voor het eerst geregistreerd als MG-logo in 1924
* 22/23 mei - MG Owners Club evenement op Brands Hatch
* 23-25 juli - MG Car Club, Silverstone (grootste verzameling MGs
ter wereld)
* 1 september - 1e productieversie van de MG Super Sports (14/28) in
1924 in de verkoop
MG Sport & Racing geeft MG-reeks Xpower Magie
MG Sport & Racing, de specialist in het produceren van performance
cars, onthult in Birmingham een XPOWER-versie van de populaire MG ZR.
Deze MG XPOWER ZR-X is op de Britse show te zien naast de nieuwe MG
XPOWER SV-R supersportwagen en de Bonneville ZT-T, de snelste
stationwagon ter wereld.
Dankzij hun ervaringen uit de autosport hebben de ingenieurs van MG
Sport & Racing de standaard MG ZR omgevormd tot een bijzonder
sportieve hatchback. De ZR-X levert meer vermogen, heeft een verlaagd
onderstel met opvallende vijfspaaks 18 inch wielen, aërodynamische
verbeteringen en een uitgebreid pakket aan speciale MG XPOWER extras,
zowel uiterlijk als in het interieur. De ZR-X laat zien hoe een
complete reeks MG XPOWER modellen er uit zou kunnen zien. Prijzen en
beschikbaarheid worden op een later tijdstip bekend gemaakt.
De Birmingham Motorshow vormt tevens het platform voor het Britse
debuut van de 385 pk sterke variant van de MG XPOWER SV - de SV-R. De
extra prestaties worden geleverd door een 5.0-liter MG XPOWER-versie
van de compleet aluminium V8 krachtbron met 32 kleppen en dubbele
bovenliggende nokkenassen. De SV-R, die in samenwerking met V8
tuning-specialist Sean Hyland werd ontwikkeld, accelereert in minder
dan vijf seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en zijn topsnelheid
bedraagt ongeveer 280 km/u. De extra cilinder-inhoud zorgt bovendien
voor een aanzienlijke koppeltoename, van 410 naar 510 Nm bij 4.750
toeren per minuut, en verpletterende prestaties in het middengebied.
Om die extra prestaties onder controle te houden, heeft de SV-R
grotere Brembo remschijven gekregen, die te herkennen zijn aan hun
rode remklauwen. Uiteraard behoudt de SV-R alle goede eigenschappen
van het SV instapmodel, inclusief de zeer sterke, lichtgewicht
glas-vezel carrosserie, de op de F1 geïnspireerde ophanging met
dubbele wishbones, de unieke tracker en op afstand uit te lezen
telemetrie en het volwaardige raceharnas.
Voor kopers is een uitgebreid pakket optionele extras samengesteld,
waarmee ze de SV geheel naar eigen wens kunnen samenstellen. Daaronder
vallen ondermeer zeven interieur-trims en veertig verschillende
carrosseriekleuren. Exacte prijzen voor Nederland zijn nog niet
bekend, maar de indicatieve vanafprijs bedraagt 150.000 euro voor de
basisuitvoering.
MG Sport & Racing toont in Birmingham tevens de 765 pk sterke
Bonneville ZT-T, die met een snelheid van 361 kilometer per uur
waarschijnlijk de snelste stationwagon ter wereld is.
John Parkinson, Managing Director van MG Sport & Racing: Onze race- en
rallysuccessen, vooral de afgelopen drie jaar, laten zien dat we in
staat zijn om performance cars te bouwen die de strijd met de besten
ter wereld aankunnen. We zijn nu in een positie om het MG XPOWER merk
verder uit te breiden met een complete serie performance onderdelen
die zich in de autosport hebben bewezen. Daartoe behoren ondermeer
diverse stadia in motoraanpassingen, uitlaatsystemen, opgewaardeerde
ophangingsystemen en aangepaste remmen. Wanneer klanten hun auto door
experts willen laten voorzien van de nieuwe upgrades en aanpassingen,
kunnen ze zich wenden tot de Abingdon Special Tuning afdeling. We
zorgen daar graag voor.
MG Sport & Racing verbetering van een ras
Met een autosportgeschiedenis die teruggaat naar 1924, was het merk MG
in 2000 een voor de hand liggende keuze voor het opzetten van een
ambitieus wedstrijdprogramma om de nieuwe MG Rover Group verder te
promoten. Nu, vier jaar later, heeft het bedrijf haar sportieve en
technische reputatie verder uitgebreid met successen in de Amerikaanse
Le Mans Series (ALMS), in het Britse Toerwagenkampioenschap (BTCC) en
het Wereldkampioenschap Rallies (WRC). Tegelijkertijd heeft de
onderneming met de MG XPOWER SV een sportwagen van wereldformaat
neergezet.
MG EX 257 Lolas die meestreden in de lichtgewicht LMP 675
prototypeklasse maakten direct indruk op Le Mans, en niet alleen
vanwege de opvallende teamkleuren XPOWER grijs en fluoriserend groen.
Vanaf het allereerste begin waren de MGs al pijlsnel en vanaf dat
moment werden ze verder ontwikkeld, waarbij ze hun volledige potentie
toonden door een fantastische overwinning in het LMP 675 kampioenschap
van de Amerikaanse Le Mans Series 2003.
Het BTCC is één van s werelds zwaarste en meest concurrerende
raceklassen. Sinds haar start in 2001 realiseerde MG Sport & Racing
ondanks een bescheiden budget ieder seizoen toch diverse overwinningen
en snelste rondetijden. Wat aantoont dat de MG ZS één van de beste
sportsedans is die op dit moment te koop zijn.
In de rallysport wist de MG ZR de voorpaginas te halen dankzij een
geweldige eerste en tweede plek in de standaard GpN klasse tijdens de
2003-versie van de Wales Rally GB, het Engelse evenement meetellend
voor het WK Rallies (WRC). Een dergelijk zware rally uitrijden alleen
al was een groot succes, omdat de meeste deelnemende autos vaak
twintig maal meer kostten dan de compacte ZR en vaak de finish niet
eens wisten te halen.
De MG ZR staat bovendien centraal in de innovatieve MG Rally
Opleiding. Dit is een samenwerkingsverband tussen MG Rover dealers,
lokale kranten en MG Sport & Racing, met als doel het vinden van een
nieuwe Britse Rallykampioen. In dit eerste jaar organiseerden zes
Midlands kranten wedstrijden waarbij jongeren tussen de 18 en 25
zonder enige vorm van autosportervaring een rally in een MG
fabrieksrallyauto konden winnen. Vanuit iedere regio werden uit
honderden inschrijvingen twintig winnaars geselecteerd om een dag op
de Silverstone rallyopleiding door te brengen. Daar konden ze onder
begeleiding van professionele rallyinstructeurs achter het stuur van
een MG ZR rallyauto plaatsnemen. Na een aantal tests op het gebied van
uithoudingsvermogen, communicatie- en coördinatie-vaardigheden en
natuurlijk rijvaardigheid, werden zes winnaars geselecteerd om tijdens
een acht ronden tellend rallykampioenschap tegen elkaar te strijden
voor de echte grote prijs een rally in een MG ZR fabrieksrallyauto
waarin ook voormalig Brits rallykampioen Gwyndaf Evans heeft gereden.
Zoals gezien haar geschiedenis verwacht mag worden, zijn de
doelstellingen van MG Sport & Racing voor 2004 opnieuw ambitieuzer.
Het team wil nu de vertaalslag maken om haar sportieve successen te
commercialiseren via het MG XPOWER merk, terwijl de gevarieerde en
spannende autosportactiviteiten tegelijkertijd worden voortgezet. De
aftrap hiertoe is inmiddels gegeven door het juweel afkomstig uit de
MG Sport & Racing fabriek: de racewagen voor de openbare weg, de
geweldige MG XPOWER SV. De 320 pk sterke 4.6-liter V8 sportwagen met
zijn unieke glasvezel carrosserie in combinatie met het door de
autosport geïnspireerde onderstel, werd in november vorig jaar
geïntroduceerd. En nu staat een nieuwe, nog krachtigere 5.0-liter SV-R
versie trots in de schijnwerpers van de MG XPOWER stand op de
Birmingham Motorshow.
MG Sport & Racing breidt het MG XPOWER merk verder uit met tuning en
autosport-onderdelen, waarmee de vele fans van het merk hun MGs verder
kunnen personaliseren. Afgelopen januari werd tijdens de Autosport
International Racing Car Show in Birmingham een nieuwe reeks
merchandisingartikelen en XPOWER-uitvoeringen van bestaande modellen
getoond, te beginnen met de MG ZR-X concept car. In een gewijzigde
vorm laat hij in Birmingham nu zien dat autosport het ras verder
verbetert en dat MG een voortrekkersrol inneemt.
AutoRai