AutoRai

26-5-2004

Markant podium voor jubilerende Britse Automerken MG en Rover

Dit jaar viert MG Rover Group op de Birmingham Motorshow haar vierjarige bestaan en tevens de afronding van een compleet nieuw modelprogramma voor MG en Rover. Sinds het begin van dit jaar introduceerde de onderneming een uiterlijk vernieuwde en aanzienlijk verbeterde Rover 75, MG ZT, Rover 45 en MG ZS.

Afgelopen week werd het gamma verder aangevuld met de nieuwe Rover 25 en MG ZR. De nieuwe uitvoeringen hebben een herkenbaar nieuw gezicht gekregen en beschikken over nieuwe features op het gebied van veiligheid, comfort en uitrusting.

2004 markeert het 80-jarige bestaan van MG en de 100ste verjaardag van Rover, op een moment dat de beide merken een ongekend divers en breed productportfolio bieden. Speciale evenementen om deze historische mijlpalen te vieren zijn al gestart en het enthousiasme voor de twee merken wordt momenteel door vele clubs wereldwijd aan de dag gelegd.

Op de Birmingham Motorshow zelf maakt de nieuwe Rover 75 Limousine zijn wereld-debuut. Deze verlengde versie van de nieuwe Rover 75 sedan wordt vanaf nu in Longbridge gebouwd en beschikt over een 200 mm langere wielbasis en naar keuze een 2.5-liter V6 of een 2.0-liter turbodieselmotor. De nieuwe Limousine onderscheidt zich met name door de nieuwe, grote en diepe grille die voor het eerst in de nieuwe Rover V8 debuteerde.

Kevin Howe, MG Rover Groups Chief Executive: De Birmingham Motor Show vormt voor ons het platform om de mijlpalen van twee grote Britse merken te vieren. Die viering valt samen met de introducties van onze nieuwste uitbreidingen van het MG en Rover modelaanbod. De nieuwe Rover 75 Limousine, die nu in Longbridge wordt geproduceerd en is uitgerust met de nieuwe, doorgetrokken grille, vormt opnieuw een aanvulling op de nieuwe producten die we in dit voor ons speciale jaar hebben gelanceerd.

Nieuw topmodel voor Rover model Gamma: Rover 75 Limousine

De nieuwe Rover 75 Limousine, afgeleid van de succesvolle Rover 75 sedan maar met een 200 mm langere wielbasis, wordt vanaf nu in Longbridge geproduceerd en kan als specifiek kenmerk bogen op de nieuwe, grotere en diepere grille die voor het eerst op de Rover V8 werd gepresenteerd. De Limousine zet de traditie van krachtige en luxe uitgeruste Rovers voort en zal worden geleverd in de zeer luxe Sterling-uitvoering. Het interieur wordt gedomineerd door een zee aan beenruimte achterin, extra interieurverlichting en exclusieve mogelijkheden dankzij het op het individu georiënteerde Monogram-programma. De verfijnde en comfortabele Rover 75 Limousine is in Engeland leverbaar vanaf net geen £30.000,-, een tiende van een qua afmetingen vergelijkbare Rolls-Royce Phantom. De prijzen voor de Nederlandse markt zullen binnenkort bekend worden gemaakt.

Waar de vorige versie van de Long Wheelbase nog deels werd gebouwd cq. aangepast door S MacNeillies & Son, wordt de Rover 75 Limousine nu volledig geproduceerd op dezelfde geavanceerde productielijn als de andere 75-varianten. In Longbridge dus. Daardoor kan een continue kwaliteit van de auto worden gewaarborgd. Wat motorisering betreft biedt de 75 Limousine een keuze tussen de aluminium 2.5-liter V6 quad-cam motor of de common-rail turbodiesel, met een handgeschakelde of automatische versnellingsbak. In beide gevallen gaat het om zeer verfijnde krachtbronnen, met een koppel van respectievelijk 240 Nm en 260 Nm, geheel toegespitst op de vijftraps JATCO automaat.

Vergeleken met andere limousines biedt de Rover 75 Limousine een prima prijs/waarde verhouding, waarbij concurrenten vaak gelijke interieurproporties bieden tegen prijzen die twee- tot tienmaal zo hoog liggen. De Rolls Royce Phantom bijvoorbeeld kost in Engeland £252.037,-, maar biedt maar drie centimeter meer beenruimte, is gelijk in hoofdruimte en heeft twee centimeter meer ruimte voor de schouders. In tests door het Engelse Autocar Magazine, dat de twee met elkaar vergeleek (30 maart 2004), verklaarden de redacteuren dat de 75 punten scoort op zijn rijkwaliteiten en dat is een overwinning waar Rover trots op kan zijn.

Rod Ramsay, MG Rover Groups Sales Operations Director: De Rover 75 Limousine is een elegante uitbreiding van het Rover modelgamma en vormt een unieke propositie voor diegenen die extra beenruimte verlangen, of eisen. De opvallende, grote grille combineert exclusiviteit met een uitstraling die bij diverse, hoger geprijsde concurrenten vaak ontbreekt.

MG onderstreept sportieve imago met nieuwe MG ZR

In Birmingham presenteert MG Rover eveneens de nieuwe MG ZR. Belangrijke kenmerken van de nieuwe ZR zijn ondermeer een opvallend nieuw uiterlijk, met heldere koplampen en dubbele halogeenlampen, een compleet nieuw dashboard, verbeterde rijeigenschappen en een uitgebreidere uitrusting. Medio juli arriveert de nieuwe MG ZR in Nederland.

Het nieuwe ontwerp van de voorbumper, de grille en koplampen geeft de ZR een meer krachtige en duidelijke uitstraling. Ook achter is de MG ZR aanzienlijk veranderd dankzij een nieuw design voor de vijfde deur en de bumper. De uiterlijke wijzigingen worden verder aangevuld door nieuwe lichtmetalen wielen en een centrale plaatsing van de merk- en type-aanduidingen. In het interieur is een nieuw dashboard terug te vinden met nieuwe, ronde ventilatieopeningen en een nieuw ontwerp voor de middenconsole.

De duidelijke en gedurfde lijnen van de nieuwe ZR zorgen voor een sportieve en moderne uitstraling die in lijn ligt met die van de recent geïntroduceerde ZS en ZT. Daarbij is de MG XPower SV sportwagen als inspiratiebron gebruikt. Ook aan de achterkant zijn de vernieuwingen zeer goed zichtbaar. Dankzij een nieuwe, meer hoekige bumper waarin nu de kentekenplaat is opgenomen en een strakker vorm-gegeven vijfde deur, waarop de logos van MG en de typeaanduiding nu in het midden zijn geplaatst. Deze kenmerken, aangevuld met een standaard spoiler, zorgen er voor dat de achterzijde nu meer in balans is.

Bovendien is de nieuwe ZR nu uitgerust met een aantal nieuwe technologische features, waaronder een op afstand te openen vijfde deur, een Master Locking schakelaar in het interieur, Speed Locking, Audible Mislock en Auto Re-locking. Aan de buitenzijde wordt het nieuwe ontwerp verder aangevuld met een nieuw handvat voor het kofferdeksel, nu geïntegreerd in het achterruitenwisserhuis, en in carrosseriekleur gespoten flankstrips waarin de ZR typeaanduiding terugkomt. De zwartgespoten onderzijde en het roestvrij-stalen hitteschild voor de uitlaat versterken de sportieve uitstraling verder. De 160 uitvoeringen zijn aan de achterkant bovendien uitgerust met bumper- en wielkast-verbreders.

De standaarduitrusting is nu verder uitgebreid met ABS en EBD voor alle uitvoeringen. Ook airconditioning is nu op alle modellen standaard.

Opvallende, nieuwe MG ZS

De recent aangekondigde nieuwe MG ZS heeft een gedurfd nieuw ontwerp gekregen, met een eveneens nieuwe een aantrekkelijke bodykit voor de 180 uitvoering. Nieuw in het interieur is tevens het dashboard, met de nieuwe ronde ventilatieopeningen en de gewijzigde schakelaars, ondermeer voor diverse nieuwe technische features. De styling van de nieuwe ZS is in lijn met het nieuwe familiegezicht van MG, dat werd geïntroduceerd met de MG XPower SV en zijn vervolg kreeg met de nieuwe MG ZT. In deze nieuwe vormgeving komt het dynamische karakter van de ZS dankzij de gedurfde en opvallende carrosserielijnen beter tot uitdrukking. De nieuwe voorbumper is uitgerust met een aërodynamische splitter en compleet nieuwe, heldere koplampunits met dubbele halogeenlampen. Verder is er voor de MG ZS 180 een nieuwe carrosseriekit ontwikkeld, met ventilatieopeningen in de voorspatborden en verbredingen van de wielkasten en de skirts om de nieuwe, bredere 17 inch lichtmetalen wielen te kunnen herbergen.

Ook aan de achterkant is de ZS vernieuwd, met een nieuwe, meer hoekige bumper waarin nu de kentekenplaat is gepositioneerd, en een nieuw design voor de achterklep. Door deze maatregelen en de toevoeging van een lipspoiler wordt de nadruk nu meer op het lagere deel van de auto gelegd.

Nieuwe 17 inch 11-spaaks lichtmetalen wielen worden standaard onder de ZS 180 gemonteerd. Bij deze wielen is de breedte toegenomen naar 7,5J, waardoor het stuurgedrag en de eigenschappen van de ophanging verder zijn verbeterd. Optioneel zijn deze wielen als onderdeel van de carrosseriekit ook voor de andere ZS-uitvoeringen leverbaar.

Aan de binnenzijde is het sportieve karakter van de MG ZS eveneens verder tot uiting gebracht dankzij een nieuw dashboard met nieuwe, chroomomlijste ventilatieopeningen. Het dashboard is nu bovendien voorzien van een nieuwe Technical Grey afwerking.

Automatische temperatuurregeling (ATC) is nieuw voor de MG ZS en wordt standaard geleverd op de MG ZS 180. Ook Speed Locking, het automatisch vergrendelen van de portieren bij snelheden vanaf 5 km/u, wordt nu voor het eerst geïntroduceerd in de MG ZS. Superieure Rover V8

De Rover V8, die eerder dit jaar zijn debuut maakte tijdens de Autosalon van Genève, is inmiddels in productie gegaan. Dit topmodel van Rover combineert indrukwekkende prestaties met een bijzonder uitgebreide uitrusting en is nu leverbaar vanaf £31,995. Prijzen voor Nederland worden binnenkort bekend gemaakt. De Rover V8, die standaard is uitgerust met een automatische versnellingsbak, is alleen leverbaar als luxe Sterling- of Executive-uitvoering. Bovendien zijn de specificaties van de Rover V8 geheel volgens individuele wens verder uit te breiden met bijvoorbeeld features uit het Monogram-programma.

De nieuwe Rover 75 V8 is voorzien van een nieuwe, grotere en dieper doorgetrokken grille, geheel in lijn met de historische V8-uitvoeringen van Rover. Net als zijn voorgangers is deze Rover V8 opvallend aanwezig dankzij die nieuwe voorkant, een karakteristiek en herkenbaar element voor de krachtige en verfijnde prestaties van de 4.6-liter V8 onder de motorkap.
Kevin Howe, Chief Executive van MG Rover Group: De Rover V8 geeft perfect de combinatie van onze merkwaarden weer: veel krachtreserves, aansprekend en stijlvol. Het is voor ons dan ook een goed moment om dit topmodel te introduceren in dit voor Rover speciale jaar.

De sterke V8 levert moeiteloze prestaties en wordt aangevuld door een uitgebreide uitrusting met ondermeer cruise control en een hoogwaardig Alpine ICE audiosysteem met een CD-wisselaar. In het geval van de luxe Sterling-uitvoering biedt een Plus-pakket aanvullend ITS, een regensensor, een message centre, een automatisch dimmende binnenspiegel, een elektrisch sunroof en een zonnescherm achter. Satellietnavigatie is ook optioneel te bestellen. De recent voor de Rover 75 geïntroduceerde Executive-uitvoering beschikt in vergelijking met de stijlvolle Sterling over meer sportieve kenmerken. Ook hier is een Plus-pakket leverbaar, bestaand uit ITS, een elektrisch sunroof, Xenon koplampen met hogedruk-reiniging, krachtige sproeiers voor de verwarmde voorruit en elektrisch inklapbare spiegels.

De Rover V8 stamt uit de periode 1967-1986 en is een schoolvoorbeeld van de Engelse auto met power in reserve. Koningin Elizabeth bezit twee Rovers V8. In het verleden waren het ondermeer de Minister Presidenten Harold Wilson, James Callaghan en Margaret Thatcher die in een Rover V8 werden gereden. Tot de V8 aangedreven Rovers uit het verleden behoren ondermeer de P5B 3.5-liter, P6B 3500, SD1 3500, V8S, 3500 Vanden Plas, Vanden Plas EFi en de 3.5-liter Vitesse.

Nieuwe Look voor totale Rover range kenmerkt viering 100-jarig bestaan

De exterieur- en interieurstyling van de nieuwe Rover 25 zijn ook herkenbaar terug te vinden in de nieuwe 45- en 75-modellen, waardoor er een compleet nieuw en herkenbaar familiegezicht voor Rover is gecreëerd. Deze nieuwe styling markeert de viering van het 100-jarig bestaan van het merk.

Alledrie de modellen, die in Longbridge worden geproduceerd, hebben de volgende kenmerken:

* Een nieuwe voorkant, met heldere koplampunits en dubbele halogeenlampen

* Een nieuw dashboard voor de 25 en 45, met nieuwe, stijlvolle en ronde ventilatie-openingenbr>

* Nieuwe technologische features ter verhoging van het comfort en gebruiksgemak

De veranderingen beperken zich niet alleen tot de voorzijde. Zo hebben de 25 en 45 een nieuw ontwerp voor de kofferklep/vijfde deur gekregen, waarop de typeaanduidingen nu in het midden zijn geplaatst en de kentekenplaat in de bumper is geïntegreerd. Nieuwe lichtmetalen wielen en verbeterde eigenschappen voeren de boventoon. Binnenin is de aandacht uitgegaan naar verdere verbeteringen voor het interieur, met nieuwe, hoog-waardige features, een nieuwe middenconsole en nieuwe schakelaars en instrumenten.

Ook de uitrustingsniveaus van de Rover 75 sedan en Tourer, die al bekend stonden vanwege hun felbegeerde interieurs, zijn verder uitgebreid. Naast de stijlvolle Business Edition, Club en Sterling heeft de 75 ook twee nieuwe, sportiever ogende uitvoeringen gekregen: de Ambition en Executive. Dankzij het donkere interieur met Black Oak afwerking zullen deze twee versies een meer sportief ingesteld publiek aanspreken. Lederen bekleding is standaard op de Executive-uitvoering en optioneel leverbaar voor de Ambition uitvoering.

Belangrijke jubileumdata in 2004:


* 1 juli - Jubileum sinds Rovers 1e prototype werd aangekondigd
* 11 juli - Ragley Hall, nabij Stratford-upon-Avon, met het Rover Sports Register (RSR) en andere belangrijke Rover Clubs voor de grootste collectie Rovers van de afgelopen eeuw
* 1 december - Viering van Rovers eerste auto (Rover 8hp)

Nieuwe styling benadrukt sportiviteit en aantrekkingskracht MG modellen

Ook op de MG-modellen is dit jaar een nieuw familiegezicht doorgevoerd, variërend van de MG ZR tot de ZT en de XPower SV. In januari introduceerde MG een vernieuwde MG ZT. De modelreeks biedt de keus uit een moderne sedan of een ZT-T Tourer, met een motorenaanbod dat varieert van viercilinder benzine- en dieselmotoren tot aan V6 en V8 krachtbronnen. De combinatie van nieuwe lichtmetalen wielen, een vernieuwd instrumentarium en gewijzigde bekledingsmaterialen biedt meer keuzemogelijkheden en een grotere aantrekkingskracht voor de topmodellen uit de MG saloonreeks.

Belangrijke uiterlijke wijzigingen liggen geheel in lijn met het nieuwe MG-karakter. De aërodynamische voorbumper herbergt een nieuwe radiatorgrille en nieuwe halogeen projectie-koplampen voor een prominenter voorkomen. Een strakker vormgegeven achterbumper zet de modernere trend verder voort, waarbij de typeaanduiding nu in het midden is geplaatst.

Rob Oldaker, MG Rover Groups Product Development Director: Over de gehele linie zorgt de MG ZT voor bijzonder veel rijplezier. Dat geldt zowel voor de 1.8T viercilinder K Series motor als de 260 V8 met zijn fantastische geluid en indrukwekkende koppel van 410 Nm. Rijden in de ZT is in alle gevallen een bijzondere ervaring. De kenmerkende chassiseigenschappen en het nieuwe, verfijnde ontwerp zullen menig automobilist in vervoering brengen.

Het ontwerp van de nieuwe MG ZT is aanzienlijk frisser en moderner geworden, terwijl tegelijkertijd de lijnen van zowel de legendarische MGs als de nieuwe MG XPower SV supercoupé in het nieuwe design zijn terug te vinden. De stijlvolle, geïntegreerde en prominentere grille beschikt duidelijk over het bekende MG DNA en is tussen de nieuwe, standaard halogeen projectorkoplampen geplaatst. Mistlampen en knipperlichten zijn laag in de voorbumper gemonteerd, die aan de onderkant is uitgerust met een aërodynamische spoiler.

Een met leer en aluminium beklede versnellingspookknop, een middenarmsteun met opbergvak en airconditioning met een pollenfilter zijn standaard. Een navigatiesysteem is één van de vele opties die voor de MG ZT en ZT-T beschikbaar zijn.

Grootste MG-reeks in 80-jarig bestaan

In het jaar van het 80-jarige jubileum beschikt MG over het grootste productportfolio in haar historie. MG, dat traditioneel bekend staat vanwege haar sportsaloons en roadster sportwagens, kan wereldwijd bogen op zon 100.000 enthousiaste clubleden.

Voor velen is de MG TF de moderne vertegenwoordiging van het legendarische MG, met de tweedeurs roadster bodystijl, de middenmotor configuratie en lichtgewicht K-series motoren. Het aanbod, dat bestaat uit de 115, 135, 120 Stepspeed en 160, heeft de TF in Engeland tot de bestverkochte sportwagen gemaakt, een titel die sinds de komst van de MGF wordt gekoesterd. De TF is tevens de eerste uit een reeks Anniversary LEs.

De MG saloons, bestaand uit de ZR, ZS, ZT en ZT-T, hebben voor een echte niche gezorgd. De ZR, met zijn brede motorenaanbod, standaard lichtmetalen wielen en aërodynamisch gevormde carrosserie, is MGs bestverkochte model. De modelreeksen van de ZS en ZT zijn uitgebreid, met een omvangrijk aanbod aan benzine- en turbodieselmotoren en veel uitrustings- en optiemogelijkheden. Dat is nog het meest duidelijk te zien op de nieuwe MG ZT.

John Edwards, MG Rovers Group Sales and Marketing Director: Het aanzien dat onze nieuwe MG-modellen genieten, heeft gezorgd voor een aanzienlijke groei van de populariteit van het merk. Alle modellen, inclusief de ZR pocket-rocket en de TF, beschikken over de basisingrediënten die MG bestempelen als de betaalbare sportwagen voor de sportief ingestelde automobilist.

Belangrijke 80th Anniversary data in 2004 zijn:


* 13 maart - 1e MG geproduceerd in 1924 (Jack Gardiners Special 4-zits Sport 14/28)

* 1 mei - Octagon voor het eerst geregistreerd als MG-logo in 1924
* 22/23 mei - MG Owners Club evenement op Brands Hatch
* 23-25 juli - MG Car Club, Silverstone (grootste verzameling MGs ter wereld)

* 1 september - 1e productieversie van de MG Super Sports (14/28) in 1924 in de verkoop

MG Sport & Racing geeft MG-reeks Xpower Magie

MG Sport & Racing, de specialist in het produceren van performance cars, onthult in Birmingham een XPOWER-versie van de populaire MG ZR. Deze MG XPOWER ZR-X is op de Britse show te zien naast de nieuwe MG XPOWER SV-R supersportwagen en de Bonneville ZT-T, de snelste stationwagon ter wereld.

Dankzij hun ervaringen uit de autosport hebben de ingenieurs van MG Sport & Racing de standaard MG ZR omgevormd tot een bijzonder sportieve hatchback. De ZR-X levert meer vermogen, heeft een verlaagd onderstel met opvallende vijfspaaks 18 inch wielen, aërodynamische verbeteringen en een uitgebreid pakket aan speciale MG XPOWER extras, zowel uiterlijk als in het interieur. De ZR-X laat zien hoe een complete reeks MG XPOWER modellen er uit zou kunnen zien. Prijzen en beschikbaarheid worden op een later tijdstip bekend gemaakt.

De Birmingham Motorshow vormt tevens het platform voor het Britse debuut van de 385 pk sterke variant van de MG XPOWER SV - de SV-R. De extra prestaties worden geleverd door een 5.0-liter MG XPOWER-versie van de compleet aluminium V8 krachtbron met 32 kleppen en dubbele bovenliggende nokkenassen. De SV-R, die in samenwerking met V8 tuning-specialist Sean Hyland werd ontwikkeld, accelereert in minder dan vijf seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en zijn topsnelheid bedraagt ongeveer 280 km/u. De extra cilinder-inhoud zorgt bovendien voor een aanzienlijke koppeltoename, van 410 naar 510 Nm bij 4.750 toeren per minuut, en verpletterende prestaties in het middengebied.

Om die extra prestaties onder controle te houden, heeft de SV-R grotere Brembo remschijven gekregen, die te herkennen zijn aan hun rode remklauwen. Uiteraard behoudt de SV-R alle goede eigenschappen van het SV instapmodel, inclusief de zeer sterke, lichtgewicht glas-vezel carrosserie, de op de F1 geïnspireerde ophanging met dubbele wishbones, de unieke tracker en op afstand uit te lezen telemetrie en het volwaardige raceharnas.

Voor kopers is een uitgebreid pakket optionele extras samengesteld, waarmee ze de SV geheel naar eigen wens kunnen samenstellen. Daaronder vallen ondermeer zeven interieur-trims en veertig verschillende carrosseriekleuren. Exacte prijzen voor Nederland zijn nog niet bekend, maar de indicatieve vanafprijs bedraagt 150.000 euro voor de basisuitvoering.

MG Sport & Racing toont in Birmingham tevens de 765 pk sterke Bonneville ZT-T, die met een snelheid van 361 kilometer per uur waarschijnlijk de snelste stationwagon ter wereld is.

John Parkinson, Managing Director van MG Sport & Racing: Onze race- en rallysuccessen, vooral de afgelopen drie jaar, laten zien dat we in staat zijn om performance cars te bouwen die de strijd met de besten ter wereld aankunnen. We zijn nu in een positie om het MG XPOWER merk verder uit te breiden met een complete serie performance onderdelen die zich in de autosport hebben bewezen. Daartoe behoren ondermeer diverse stadia in motoraanpassingen, uitlaatsystemen, opgewaardeerde ophangingsystemen en aangepaste remmen. Wanneer klanten hun auto door experts willen laten voorzien van de nieuwe upgrades en aanpassingen, kunnen ze zich wenden tot de Abingdon Special Tuning afdeling. We zorgen daar graag voor.

MG Sport & Racing verbetering van een ras

Met een autosportgeschiedenis die teruggaat naar 1924, was het merk MG in 2000 een voor de hand liggende keuze voor het opzetten van een ambitieus wedstrijdprogramma om de nieuwe MG Rover Group verder te promoten. Nu, vier jaar later, heeft het bedrijf haar sportieve en technische reputatie verder uitgebreid met successen in de Amerikaanse Le Mans Series (ALMS), in het Britse Toerwagenkampioenschap (BTCC) en het Wereldkampioenschap Rallies (WRC). Tegelijkertijd heeft de onderneming met de MG XPOWER SV een sportwagen van wereldformaat neergezet.

MG EX 257 Lolas die meestreden in de lichtgewicht LMP 675 prototypeklasse maakten direct indruk op Le Mans, en niet alleen vanwege de opvallende teamkleuren XPOWER grijs en fluoriserend groen. Vanaf het allereerste begin waren de MGs al pijlsnel en vanaf dat moment werden ze verder ontwikkeld, waarbij ze hun volledige potentie toonden door een fantastische overwinning in het LMP 675 kampioenschap van de Amerikaanse Le Mans Series 2003.

Het BTCC is één van s werelds zwaarste en meest concurrerende raceklassen. Sinds haar start in 2001 realiseerde MG Sport & Racing ondanks een bescheiden budget ieder seizoen toch diverse overwinningen en snelste rondetijden. Wat aantoont dat de MG ZS één van de beste sportsedans is die op dit moment te koop zijn.

In de rallysport wist de MG ZR de voorpaginas te halen dankzij een geweldige eerste en tweede plek in de standaard GpN klasse tijdens de 2003-versie van de Wales Rally GB, het Engelse evenement meetellend voor het WK Rallies (WRC). Een dergelijk zware rally uitrijden alleen al was een groot succes, omdat de meeste deelnemende autos vaak twintig maal meer kostten dan de compacte ZR en vaak de finish niet eens wisten te halen.

De MG ZR staat bovendien centraal in de innovatieve MG Rally Opleiding. Dit is een samenwerkingsverband tussen MG Rover dealers, lokale kranten en MG Sport & Racing, met als doel het vinden van een nieuwe Britse Rallykampioen. In dit eerste jaar organiseerden zes Midlands kranten wedstrijden waarbij jongeren tussen de 18 en 25 zonder enige vorm van autosportervaring een rally in een MG fabrieksrallyauto konden winnen. Vanuit iedere regio werden uit honderden inschrijvingen twintig winnaars geselecteerd om een dag op de Silverstone rallyopleiding door te brengen. Daar konden ze onder begeleiding van professionele rallyinstructeurs achter het stuur van een MG ZR rallyauto plaatsnemen. Na een aantal tests op het gebied van uithoudingsvermogen, communicatie- en coördinatie-vaardigheden en natuurlijk rijvaardigheid, werden zes winnaars geselecteerd om tijdens een acht ronden tellend rallykampioenschap tegen elkaar te strijden voor de echte grote prijs een rally in een MG ZR fabrieksrallyauto waarin ook voormalig Brits rallykampioen Gwyndaf Evans heeft gereden.

Zoals gezien haar geschiedenis verwacht mag worden, zijn de doelstellingen van MG Sport & Racing voor 2004 opnieuw ambitieuzer. Het team wil nu de vertaalslag maken om haar sportieve successen te commercialiseren via het MG XPOWER merk, terwijl de gevarieerde en spannende autosportactiviteiten tegelijkertijd worden voortgezet. De aftrap hiertoe is inmiddels gegeven door het juweel afkomstig uit de MG Sport & Racing fabriek: de racewagen voor de openbare weg, de geweldige MG XPOWER SV. De 320 pk sterke 4.6-liter V8 sportwagen met zijn unieke glasvezel carrosserie in combinatie met het door de autosport geïnspireerde onderstel, werd in november vorig jaar geïntroduceerd. En nu staat een nieuwe, nog krachtigere 5.0-liter SV-R versie trots in de schijnwerpers van de MG XPOWER stand op de Birmingham Motorshow.

MG Sport & Racing breidt het MG XPOWER merk verder uit met tuning en autosport-onderdelen, waarmee de vele fans van het merk hun MGs verder kunnen personaliseren. Afgelopen januari werd tijdens de Autosport International Racing Car Show in Birmingham een nieuwe reeks merchandisingartikelen en XPOWER-uitvoeringen van bestaande modellen getoond, te beginnen met de MG ZR-X concept car. In een gewijzigde vorm laat hij in Birmingham nu zien dat autosport het ras verder verbetert en dat MG een voortrekkersrol inneemt.