Gemeente Heythuysen

Nieuws

Huursubsidie

Het ministerie van VROM heeft met ingang van 1 juli 2002 enkele belangrijke wijzigingen in de huursubsidie doorgevoerd.

Automatisch continueren
Het indienen van een vervolgaanvraag is vervallen. Het ministerie van VROM zorgt er jaarlijks voor dat u automatisch bericht krijgt over de huursubsidie voor het nieuwe subsidiejaar. Dit is geregeld in de procedure: Automatisch Continueren. Dit houdt in, dat het ministerie van VROM zoveel mogelijk probeert om de huursubsidie automatisch te continueren. Dit lukt echter niet altijd. Lukt het in uw geval wel, dan krijgt u daarover in mei van het ministerie van VROM bericht in de vorm van het Huursubsidiebericht. Hierin staat de informatie over uw nieuwe huursubsidie.

Heeft u in juni nog geen bericht gehad, dan is het automatisch continueren bij u niet gelukt en zult u zelf huursubsidie aan dienen te vragen met een formulier Eerste Aanvraag. Dit is te verkrijgen bij de Intergemeentelijke Sociale Dienst voor het Leudalkwartier, Dorpstraat 51a te Heythuysen, tel. 0475-499666.

Voorwaarden om voor huursubsidie in aanmerking te komen
- u bent 18 jaar of ouder;

- u en al uw medebewoners moeten Nederlander zijn, of rechtmatig in Nederland verblijven;

- u en al uw medebewoners staan in de GBA ingeschreven op het adres waarvoor u subsidie aanvraagt;

- u huurt een zelfstandige woonruimte die door de gemeente voor u als "passend" moet worden beschouwd. Huurt u een kamer of een etage, dan krijgt u geen huursubsidie. "Passend" zijn woningen waarvan de huur ligt beneden de aftoppingsgrens. Informatie hierover kunt u inwinnen bij het ministerie van VROM.

Indiening van het formulier
Het formulier moet volledig ingevuld en ondertekend zijn. Dat betekent:

- u moet zelf het deel voor de huurder invullen en ondertekenen;
- alle medebewoners vanaf 18 jaar moeten hun handtekening zetten;
- de verhuurder moet het deel voor de verhuurder invullen en ondertekenen. U dient uw verhuurder hier zelf om te vragen. Vervolgens stuurt u het aanvraagformulier in de bij de aanvraag gevoegde retourenvelop rechtstreeks naar het ministerie van VROM. U kunt de aanvraag niet meer bij de gemeente indienen.

Vervallen indieningstermijn
Een belangrijke wijziging betreft de peildatum. Met ingang van 1 juli 2002 is de indieningstermijn van 3 maanden komen te vervallen. Vanaf die datum wordt door het ministerie de peildatum bepaald op de eerste dag van de maand, volgend op de dag van ontvangst van het aanvraagformulier. Het is dus zaak om niet te wachten met het insturen van de aanvraag. Als u wacht met insturen kunt u huursubsidie mislopen.
Gaat u verhuizen, dan kunt u de aanvraag al indienen vóórdat u daadwerkelijk gaat wonen in de woning waarvoor u huursubsidie aanvraagt. U dient uw verhuizing wel tijdig te melden bij de gemeente.

Wijziging gezinssamenstelling gedurende het subsidiejaar Met ingang van 1 juli 2002 wordt ook rekening gehouden met een tussentijdse wijziging van de gezinssamenstelling waardoor het inkomen daalt (bijv. door overlijden, scheiding etc.). Zodra de wijziging bekend is dient bij het ministerie een aanvraag huursubsidie te worden ingediend, zodat de eerste dag van de maand volgend op de wijziging in de gezinssamenstelling de peildatum wordt en vanaf die datum recht kan bestaan op huursubsidie gebaseerd op de gewijzigde situatie.

Let wel: het moet gaan om een situatie, waarbij vóór de wijziging geen recht op huursubsidie bestond. Ontving men vóór de wijziging al huursubsidie, dan kan zoals gewoonlijk een beroep worden gedaan op de vangnetregeling, die overigens voor overige inkomensdalingen gehandhaafd blijft.

Vragen
Wilt u meer weten over huursubsidie dan kunt u daartoe contact opnemen met het ministerie van VROM, tel. 0800-4887782 (gratis).