26-5-2004
Wereldpremière nieuwe Discovery 3 TDV6 Diesel in Birmingham
De geheel nieuwe Land Rover Discovery 3 beleeft op The Sunday Times
Motor Show Live in Birmingham zijn wereldpremière als krachtige en
geraffineerde TDV6 diesel. Uitgerust met een geavanceerde 2,7-liter
common rail-motor zet de Discovery 3 TDV6 nieuwe maatstaven in een
segment dat door Land Rover is gedefinieerd.
Matthew Taylor, managing director van Land Rover, zegt over de nieuwe
auto: De geheel nieuwe Land Rover Discovery 3 is de pure expressie van
een Land Rover voor de 21e eeuw. Hij is modern, heeft een gedurfd
ontwerp, zit vol innovatieve en hoogwaardige technologie, en zoals je
van een Land Rover verwacht, is hij fantastisch off-road. Maar wat
voor sommigen misschien nog verrassender is, zijn de toonaangevende
rijeigenschappen op de weg. Het resultaat is de grootste variatie in
capaciteiten in deze klasse. Met de uitbreiding met deze nieuwe motor,
die in de Jaguar uitvoering reeds lovende kritieken heeft ontvangen,
biedt de nieuwe Discovery 3 TDV6 onze klanten een toonaangevende
vermogensontwikkeling, respons en raffinement.
Naar verwachting zal de turbodiesel de populairste krachtbron worden
op de Europese markt. De 2,7-liter V6 beschikt over directe common
rail-inspuiting en een enkele turbocompressor, en ontwikkelt een
maximum vermogen van 140 kW (190 pk). Het indrukwekkende maximum
koppel van 440 Nm is al beschikbaar bij 1.900 tpm. Daarmee biedt de
Discovery 3 TDV6 een uitstekende souplesse en krachtige
rijeigenschappen. De zescilinder dieselmotor onderscheidt zich door de
allernieuwste motortechniek. Voorbeelden zijn 4-kleppentechniek, hoge
druk common rail-inspuiting, turbocompressor met variabele
turbinegeometrie en zeer snel reagerende, elektronisch gestuurde
injectoren.
Het speciaal ontwikkelde carter voldoet aan de unieke eisen van Land
Rover. Zo zijn er aanzuigpunten die ook onder extreme langs-, dwars-
en combinatiehoeken een uitstekende olietoevoer garanderen. Ook de
voorste keerring van de krukas is gemodificeerd, ten behoeve van een
betere bescherming tegen binnendringen van water, modder of vuil
tijdens waden en andere off-road-omstandigheden. Eveneens uniek voor
de Land Rover uitvoering van de TDV6 is een aluminium ladderframe aan
de onderzijde van het motorblok, dat de stijfheid vergroot.
De 4,4-liter V8-motor is geheel van lichtmetaal gemaakt en vormt een
krachtig alternatief. Hij ontwikkelt een maximum vermogen van 220 kW
(300 pk) en een maximum koppel van 425 Nm. De motor is uitgerust met
een elektronisch gestuurde gasklep en heeft verstelbare nokkenassen,
waardoor de motor alert reageert op alle commandos van de bestuurder.
Meergats-verstuivers en vier kleppen per cilinder zorgen voor een hoog
rendement en daarmee voor een reductie van het brandstofverbruik.
De V8 benzinemotor voor de nieuwe Discovery 3 wordt uitsluitend
gecombineerd met de geavanceerde zestraps ZF automatische transmissie.
De TDV6 dieselmotor wordt standaard gecombineerd met een
handgeschakelde zesversnellingsbak. Als optie is hij ook verkrijgbaar
met de 6-traps automaat. Via een hoog/laag-tussenbak met elektronisch
blokkeerbaar, centraal differentieel worden de voor- en achteras
aangedreven. Voor maximale off-road-tractie is als optie ook een
elektronisch blokkeerbaar achterdifferentieel beschikbaar.
De Discovery 3 is gebaseerd op Land Rovers innovatieve Integrated
Body-frame-constructie. Deze verschaft de Discovery 3 het comfort, het
raffinement en de on-road-handelbaarheid van een zelfdragende
monocoque-carrosserie, in combinatie met nieuwe maatstaven op
off-road-gebied.
Een onafhankelijke wielophanging rondom met in hoogte verstelbare
luchtvering zorgt voor een uitstekend rijgedrag op de weg en een
soepele terreinvaardigheid off-road. Het remsysteem heeft grote
schijfremmen rondom voor een korte remweg. De remschijven van de TDV6
hebben een diameter van 317 mm vóór en 325 mm achter; op de V8 is dat
respectievelijk 337 en 350 mm. De Discovery 3 is standaard uitgerust
met diverse toonaangevende onderstelregelsystemen, zoals dynamische
stabiliteitscontrole (DSC), elektronische vierwiel tractieregeling
(ETC) en de bekroonde afdalingsremregeling (HDC). Daarmee is hij elke
situatie, on- en off-road, de baas.
Het nieuwe Terrain Response-systeem biedt een geraffineerde en
intelligente manier om de prestaties van de Discovery 3 optimaal af te
stemmen op verschillende condities. Terrain Response is een eigen
ontwikkeling van Land Rover en is een nieuw voorbeeld in de lange
traditie van het merk op het gebied van innovatie. Met behulp van een
enkele, robuuste draaiknop selecteert de bestuurder eenvoudig een
stand die overeenkomt met de ondergrond waarover de Discovery 3 moet
rijden. Hierbij is er keuze uit een algemeen on-road-programma, een
speciaal programma voor gladde condities (gras/grint/sneeuw) en drie
off-road-programmas: 1) modder/sporen, 2) zand, 3) rotsen/kruip.
Terrain Response stemt automatisch alle relevante systemen van de auto
af op de omstandigheden, inclusief motor- en transmissierespons,
gevoeligheid van tractiecontrolesystemen, en zelfs de rijhoogte om
rijgedrag en comfort te optimaliseren en de tractie te maximaliseren.
Het interieur onderscheidt zich door een ruime, lichte en
overzichtelijke ambiance. De bestuurder geniet van Land Rovers
traditionele, hoge zitpositie (command driving position), terwijl de
zitplaatsen achterin oplopend zijn geplaatst ten behoeve van een goed
uitzicht voor de passagiers. De derde zitrij (optie) biedt eveneens
een uitstekend zitcomfort, waarbij stoelen en zitruimte groot genoeg
zijn voor 95 % van alle volwassenen. Dit intelligente,
zevenzits-interieur maakt de Discovery 3 nog veelzijdiger. Overigens
kunnen de zitplaatsen op de tweede en derde zitrij volledig wegklappen
in de vloer, waardoor een grote, vlakke laadruimte ontstaat.
Zorgvuldig geselecteerde bekledingsmaterialen voor het interieur
accentueren de sfeer van ruime functionaliteit die de Discovery 3
uitstraalt. De rijbeleving wordt verder geoptimaliseerd door de
nieuwste infotainment-opties, inclusief een state-of-the-art on- en
off-road navigatiesysteem en een Harman/Kardon LOGIC7 digitaal
surround sound HiFi-systeem, beide met een breedbeeld LCD-touch-screen
in het dashboard en de mogelijkheid van spraakherkenning.
Matthew Taylor zegt verder over de nieuwe Discovery 3: Het is een
échte Land Rover, met een uitstraling van sterke functionaliteit en
pure overtuigingskracht, die duidelijk spreekt uit het strakke
ontwerp, de enorme veelzijdigheid en de uitstekende dynamische
eigenschappen. Net als alle nieuwe Land Rovers biedt hij uitstekende
rijeigenschappen op de weg en is hij toonaangevend in het terrein. De
Discovery 3 zal de positie van Land Rover in dit segment verder
versterken. Het is een gewaagd en karakteristiek ontwerp, dat is
gecombineerd met innovatieve details en krachtige motoren om zowel on-
als off-road een onvergelijkbare rijbeleving te bieden.
AutoRai