AutoRai

26-5-2004

Wereldpremière nieuwe Discovery 3 TDV6 Diesel in Birmingham

De geheel nieuwe Land Rover Discovery 3 beleeft op The Sunday Times Motor Show Live in Birmingham zijn wereldpremière als krachtige en geraffineerde TDV6 diesel. Uitgerust met een geavanceerde 2,7-liter common rail-motor zet de Discovery 3 TDV6 nieuwe maatstaven in een segment dat door Land Rover is gedefinieerd.

Matthew Taylor, managing director van Land Rover, zegt over de nieuwe auto: De geheel nieuwe Land Rover Discovery 3 is de pure expressie van een Land Rover voor de 21e eeuw. Hij is modern, heeft een gedurfd ontwerp, zit vol innovatieve en hoogwaardige technologie, en zoals je van een Land Rover verwacht, is hij fantastisch off-road. Maar wat voor sommigen misschien nog verrassender is, zijn de toonaangevende rijeigenschappen op de weg. Het resultaat is de grootste variatie in capaciteiten in deze klasse. Met de uitbreiding met deze nieuwe motor, die in de Jaguar uitvoering reeds lovende kritieken heeft ontvangen, biedt de nieuwe Discovery 3 TDV6 onze klanten een toonaangevende vermogensontwikkeling, respons en raffinement.

Naar verwachting zal de turbodiesel de populairste krachtbron worden op de Europese markt. De 2,7-liter V6 beschikt over directe common rail-inspuiting en een enkele turbocompressor, en ontwikkelt een maximum vermogen van 140 kW (190 pk). Het indrukwekkende maximum koppel van 440 Nm is al beschikbaar bij 1.900 tpm. Daarmee biedt de Discovery 3 TDV6 een uitstekende souplesse en krachtige rijeigenschappen. De zescilinder dieselmotor onderscheidt zich door de allernieuwste motortechniek. Voorbeelden zijn 4-kleppentechniek, hoge druk common rail-inspuiting, turbocompressor met variabele turbinegeometrie en zeer snel reagerende, elektronisch gestuurde injectoren.

Het speciaal ontwikkelde carter voldoet aan de unieke eisen van Land Rover. Zo zijn er aanzuigpunten die ook onder extreme langs-, dwars- en combinatiehoeken een uitstekende olietoevoer garanderen. Ook de voorste keerring van de krukas is gemodificeerd, ten behoeve van een betere bescherming tegen binnendringen van water, modder of vuil tijdens waden en andere off-road-omstandigheden. Eveneens uniek voor de Land Rover uitvoering van de TDV6 is een aluminium ladderframe aan de onderzijde van het motorblok, dat de stijfheid vergroot.

De 4,4-liter V8-motor is geheel van lichtmetaal gemaakt en vormt een krachtig alternatief. Hij ontwikkelt een maximum vermogen van 220 kW (300 pk) en een maximum koppel van 425 Nm. De motor is uitgerust met een elektronisch gestuurde gasklep en heeft verstelbare nokkenassen, waardoor de motor alert reageert op alle commandos van de bestuurder. Meergats-verstuivers en vier kleppen per cilinder zorgen voor een hoog rendement en daarmee voor een reductie van het brandstofverbruik.

De V8 benzinemotor voor de nieuwe Discovery 3 wordt uitsluitend gecombineerd met de geavanceerde zestraps ZF automatische transmissie. De TDV6 dieselmotor wordt standaard gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Als optie is hij ook verkrijgbaar met de 6-traps automaat. Via een hoog/laag-tussenbak met elektronisch blokkeerbaar, centraal differentieel worden de voor- en achteras aangedreven. Voor maximale off-road-tractie is als optie ook een elektronisch blokkeerbaar achterdifferentieel beschikbaar.

De Discovery 3 is gebaseerd op Land Rovers innovatieve Integrated Body-frame-constructie. Deze verschaft de Discovery 3 het comfort, het raffinement en de on-road-handelbaarheid van een zelfdragende monocoque-carrosserie, in combinatie met nieuwe maatstaven op off-road-gebied.

Een onafhankelijke wielophanging rondom met in hoogte verstelbare luchtvering zorgt voor een uitstekend rijgedrag op de weg en een soepele terreinvaardigheid off-road. Het remsysteem heeft grote schijfremmen rondom voor een korte remweg. De remschijven van de TDV6 hebben een diameter van 317 mm vóór en 325 mm achter; op de V8 is dat respectievelijk 337 en 350 mm. De Discovery 3 is standaard uitgerust met diverse toonaangevende onderstelregelsystemen, zoals dynamische stabiliteitscontrole (DSC), elektronische vierwiel tractieregeling (ETC) en de bekroonde afdalingsremregeling (HDC). Daarmee is hij elke situatie, on- en off-road, de baas.

Het nieuwe Terrain Response-systeem biedt een geraffineerde en intelligente manier om de prestaties van de Discovery 3 optimaal af te stemmen op verschillende condities. Terrain Response is een eigen ontwikkeling van Land Rover en is een nieuw voorbeeld in de lange traditie van het merk op het gebied van innovatie. Met behulp van een enkele, robuuste draaiknop selecteert de bestuurder eenvoudig een stand die overeenkomt met de ondergrond waarover de Discovery 3 moet rijden. Hierbij is er keuze uit een algemeen on-road-programma, een speciaal programma voor gladde condities (gras/grint/sneeuw) en drie off-road-programmas: 1) modder/sporen, 2) zand, 3) rotsen/kruip. Terrain Response stemt automatisch alle relevante systemen van de auto af op de omstandigheden, inclusief motor- en transmissierespons, gevoeligheid van tractiecontrolesystemen, en zelfs de rijhoogte om rijgedrag en comfort te optimaliseren en de tractie te maximaliseren.

Het interieur onderscheidt zich door een ruime, lichte en overzichtelijke ambiance. De bestuurder geniet van Land Rovers traditionele, hoge zitpositie (command driving position), terwijl de zitplaatsen achterin oplopend zijn geplaatst ten behoeve van een goed uitzicht voor de passagiers. De derde zitrij (optie) biedt eveneens een uitstekend zitcomfort, waarbij stoelen en zitruimte groot genoeg zijn voor 95 % van alle volwassenen. Dit intelligente, zevenzits-interieur maakt de Discovery 3 nog veelzijdiger. Overigens kunnen de zitplaatsen op de tweede en derde zitrij volledig wegklappen in de vloer, waardoor een grote, vlakke laadruimte ontstaat.

Zorgvuldig geselecteerde bekledingsmaterialen voor het interieur accentueren de sfeer van ruime functionaliteit die de Discovery 3 uitstraalt. De rijbeleving wordt verder geoptimaliseerd door de nieuwste infotainment-opties, inclusief een state-of-the-art on- en off-road navigatiesysteem en een Harman/Kardon LOGIC7 digitaal surround sound HiFi-systeem, beide met een breedbeeld LCD-touch-screen in het dashboard en de mogelijkheid van spraakherkenning.

Matthew Taylor zegt verder over de nieuwe Discovery 3: Het is een échte Land Rover, met een uitstraling van sterke functionaliteit en pure overtuigingskracht, die duidelijk spreekt uit het strakke ontwerp, de enorme veelzijdigheid en de uitstekende dynamische eigenschappen. Net als alle nieuwe Land Rovers biedt hij uitstekende rijeigenschappen op de weg en is hij toonaangevend in het terrein. De Discovery 3 zal de positie van Land Rover in dit segment verder versterken. Het is een gewaagd en karakteristiek ontwerp, dat is gecombineerd met innovatieve details en krachtige motoren om zowel on- als off-road een onvergelijkbare rijbeleving te bieden.