Time : 11:19:41 AM
Date : Wednesday, May 26, 2004
Sender Name: Banca Monte Paschi Belgio S.A.
Banca Monte Paschi Belgio bevestigt haar aanwezigheid op de Belgische markt: business plan 2004/2006
Brussel, 26 mei 2004
Het jaar 2003 werd in het algemeen gekenmerkt door een moeilijk
economisch klimaat voor alle economische actoren. Het sociale luik
maakte deze situatie voor de Banca Monte Paschi Belgio in het
bijzonder nog complexer. De Bank heeft gedurende dat jaar een
herstructureringsplan doorgevoerd, hetwelke reeds sinds enige tijd
werd voorbereid. De sociale onderhandelingen die gedurende het hele
jaar werden gevoerd hebben het merendeel van de werktijd
gemonopoliseerd waardoor het nastreven van de missie een beetje naar
de achtergrond verdween.
Het jaar 2004 dient dus het jaar van de heropleving te worden. De
vermindering van het personeelsbestand, de sluiting van de
provinciale agentschappen en de centralisatie van de activiteiten op
de Maatschappelijke Zetel te Brussel zullen een positieve impact
hebben op de kostenreductie en daardoor tevens de efficiëntie van de
Bank in haar marktsegment opvoeren.
De Raad van Bestuur van Banca Monte dei Paschi di Siena heeft in haar
zitting van 11 maart 2004, voorgezeten door Dhr. Pier Luigi Fabrizi,
het driejaarlijks businessplan 2004-2006 van de Banca Monte Paschi
Belgio goedgekeurd. Het voornaamste thema hierin is haar rol als
enige operationele bank van Italiaanse origine zo goed mogelijk te
vervullen. Zowel de Raad van Bestuur van de Banca Monte Paschi
Belgio als die van haar Moederhuis bevestigen het strategisch belang
voor de groep om de bankactiviteiten in België te behouden en verder
uit te bouwen en dit zeker in Brussel, hoofdstad van Europa.
Om de Banca Monte Paschi Belgio te voorzien van alle mogelijke
werkingsmiddelen om dit businessplan uit te voeren is het Moederhuis
overgegaan tot het versterken van het patrimonium met 20 miljoen
euro.
De grote strategische lijnen van het industrieel plan voorzien in een
optimalisatie van de activa, de continue verbetering van de
operationele activiteiten en de toename en verdere ontwikkeling van
de commerciële activiteiten. Deze laatste zijn vooral gericht op de
particuliere klanten, de Europese instellingen, internationale
organismen en kleine en middelgrote ondernemingen.
Om de vastgestelde objectieven inzake rentabiliteit en groei te
kunnen realiseren zal het accent vooral gelegd worden op:
-- Een opleidingsplan voor het personeel;
- De uitwerking van nieuwe strategiën;
- De ontwikkeling van een nieuw leadership en een
groepsmanagement;
-- De optimalisering van het informatienetwerk;
-- De aanpassing van het informaticasysteem.
Een bijzondere aandacht gaat uit naar het luik van de opleidingen
vertrekkende vanuit de optiek dat de kwaliteit van het menselijk
kapitaal de hoeksteen vormt voor de realisatie van de doelstellingen.
Voor wat het locale Management aangaat heeft de Bank een
directeurswissel ondergaan. Dhr Mario Gaetano Mazzarino is met
pensioen gegaan en vanaf 1 januari 2004 werd de fakkel overgedragen
aan Dhr Luigi Macchiola, lid van het vernieuwde jonge Management van
het Moederhuis.
Aangezien het feit dat op de Algemene Vergadering van 15 april 2004
alle mandaten van de Bestuurders ter verval kwamen, werd onder het
voorzitterschap van Dhr Primo Brioni -Verantwoordelijke van de Area
Attività Internazionali van het Corporate Center van het Moederhuis-
een nieuwe Raad van Bestuur verkozen.
In 2006, op het einde van het driejaarlijkse businessplan, zal de
bank de verhoopte vruchten kunnen plukken die enerzijds voortkomen
uit de geleverde inspanningen op elk niveau en anderzijds te danken
zullen zijn aan de doorgevoerde investeringen. Op die manier zal elk
personeelslid zichzelf kunnen feliciteren voor zijn/haar inzet en de
kennis waarmee hij/zij bijgedragen heeft aan de heropleving van de
Bank.
Voor meer informatie :
Banca Monte Paschi Belgio
Marketingdienst - Tomas Meyers
Jozef II straat 24
1000 Brussel
02/220.72.24.
tomas.meyers@montepaschi.be