Time : 11:19:41 AM
Date : Wednesday, May 26, 2004
Sender Name: Banca Monte Paschi Belgio S.A.

Banca Monte Paschi Belgio bevestigt haar aanwezigheid op de Belgische markt: business plan 2004/2006

Brussel, 26 mei 2004

Het jaar 2003 werd in het algemeen gekenmerkt door een moeilijk economisch klimaat voor alle economische actoren. Het sociale luik maakte deze situatie voor de Banca Monte Paschi Belgio in het bijzonder nog complexer. De Bank heeft gedurende dat jaar een herstructureringsplan doorgevoerd, hetwelke reeds sinds enige tijd werd voorbereid. De sociale onderhandelingen die gedurende het hele jaar werden gevoerd hebben het merendeel van de werktijd gemonopoliseerd waardoor het nastreven van de missie een beetje naar de achtergrond verdween.

Het jaar 2004 dient dus het jaar van de heropleving te worden. De vermindering van het personeelsbestand, de sluiting van de provinciale agentschappen en de centralisatie van de activiteiten op de Maatschappelijke Zetel te Brussel zullen een positieve impact hebben op de kostenreductie en daardoor tevens de efficiëntie van de Bank in haar marktsegment opvoeren.

De Raad van Bestuur van Banca Monte dei Paschi di Siena heeft in haar zitting van 11 maart 2004, voorgezeten door Dhr. Pier Luigi Fabrizi, het driejaarlijks businessplan 2004-2006 van de Banca Monte Paschi Belgio goedgekeurd. Het voornaamste thema hierin is haar rol als enige operationele bank van Italiaanse origine zo goed mogelijk te vervullen. Zowel de Raad van Bestuur van de Banca Monte Paschi Belgio als die van haar Moederhuis bevestigen het strategisch belang voor de groep om de bankactiviteiten in België te behouden en verder uit te bouwen en dit zeker in Brussel, hoofdstad van Europa.

Om de Banca Monte Paschi Belgio te voorzien van alle mogelijke werkingsmiddelen om dit businessplan uit te voeren is het Moederhuis overgegaan tot het versterken van het patrimonium met 20 miljoen euro.

De grote strategische lijnen van het industrieel plan voorzien in een optimalisatie van de activa, de continue verbetering van de operationele activiteiten en de toename en verdere ontwikkeling van de commerciële activiteiten. Deze laatste zijn vooral gericht op de particuliere klanten, de Europese instellingen, internationale organismen en kleine en middelgrote ondernemingen.

Om de vastgestelde objectieven inzake rentabiliteit en groei te kunnen realiseren zal het accent vooral gelegd worden op:
-- Een opleidingsplan voor het personeel;

- De uitwerking van nieuwe strategiën;

- De ontwikkeling van een nieuw leadership en een groepsmanagement;

-- De optimalisering van het informatienetwerk;
-- De aanpassing van het informaticasysteem.

Een bijzondere aandacht gaat uit naar het luik van de opleidingen vertrekkende vanuit de optiek dat de kwaliteit van het menselijk kapitaal de hoeksteen vormt voor de realisatie van de doelstellingen.

Voor wat het locale Management aangaat heeft de Bank een directeurswissel ondergaan. Dhr Mario Gaetano Mazzarino is met pensioen gegaan en vanaf 1 januari 2004 werd de fakkel overgedragen aan Dhr Luigi Macchiola, lid van het vernieuwde jonge Management van het Moederhuis.

Aangezien het feit dat op de Algemene Vergadering van 15 april 2004 alle mandaten van de Bestuurders ter verval kwamen, werd onder het voorzitterschap van Dhr Primo Brioni -Verantwoordelijke van de Area Attività Internazionali van het Corporate Center van het Moederhuis- een nieuwe Raad van Bestuur verkozen.

In 2006, op het einde van het driejaarlijkse businessplan, zal de bank de verhoopte vruchten kunnen plukken die enerzijds voortkomen uit de geleverde inspanningen op elk niveau en anderzijds te danken zullen zijn aan de doorgevoerde investeringen. Op die manier zal elk personeelslid zichzelf kunnen feliciteren voor zijn/haar inzet en de kennis waarmee hij/zij bijgedragen heeft aan de heropleving van de Bank.

Voor meer informatie :

Banca Monte Paschi Belgio
Marketingdienst - Tomas Meyers
Jozef II straat 24
1000 Brussel
02/220.72.24.

tomas.meyers@montepaschi.be