News Release
25.05.04
RYANAIR IN BEROEP TEGEN DE GEBREKKIGE BESLISSING VAN DE EUROPESE COMMISSIE
BETREFFENDE CHARLEROI
Ryanair, Europa's grootste goedkope luchtvaartmaatschappij, heeft
vandaag (25 mei 2004) bevestigd dat het beroep heeft aangetekend bij
het Europese Gerecht van Eerste Aanleg tegen de gebrekkige beslissing
van de Europese Commissie in de zaak-Charleroi. De Commissie oordeelde
ten onrechte dat bepaalde elementen van de overeenkomst tussen Ryanair
en de luchthaven Brussel-Charleroi overeenkwamen met onwettige
overheidssteun.
De beslissing van de Commissie heeft helemaal geen rekening gehouden
met het feit dat de overeenkomst tussen Ryanair en de luchthaven er
pas gekomen is na intensieve onderhandelingen met verscheidene andere
luchthavens. Ryanair heeft ook verklaard dat het soortgelijke en zelfs
lagere tarieven geniet bij privé-luchthavens. De regelgeving inzake
overheidssteun bepaalt dat een publieke luchthaven op gelijke voet
moet concurreren met privé-luchthavens en dezelfde voorwaarden moet
bieden. De Commissie heeft met haar beslissing in de zaak-Charleroi
geen rekening gehouden met deze lagere tarieven. Een gevolg is dat de
publieke luchthavens niet meer op gelijke voet kunnen concurreren om
nieuwe routes en meer passagiers, wat zal leiden tot minder lage
tarieven, minder concurrentie en beperktere keuzemogelijkheden voor de
Europese consumenten.
Het onderzoek van de Commissie werd ingesteld na een "anonieme"
klacht, waarvan algemeen wordt aangenomen dat ze afkomstig was van de
belangrijkste luchthaven met een monopoliepositie, Brussel-Zaventem,
en bedoeld was om de concurrentie van Brussel-Charleroi te fnuiken, en
werd gesteund door luchtvaartmaatschappijen met hoge tarieven zoals
Air France en de vereniging van Europese luchtvaartmaatschappijen met
hoge tarieven, de AEA.
Michael O'Leary, algemeen directeur van Ryanair, becommentarieerde het
beroep bij het Europese Gerecht vandaag als volgt:
"Het is een spijtige zaak dat de Europese Commissie nu, na de
geslaagde liberalisering van de markt voor luchttransport, die een
tijdperk van ongekende concurrentie en lage tarieven voor de
consumenten inluidde, in de kaart lijkt te spelen van de nationale
luchtvaartmaatschappijen en hub-luchthavens die vroeger een
monopoliepositie bekleedden en nu moeten worstelen tegen de
concurrentie.
Ryanair was de eerste luchtvaartmaatschappij die het model van de
goedkope vluchten naar en van ondergebruikte regionale en secondaire
luchthavens over heel Europa toepaste. Dit heeft ons in staat gesteld
vluchten aan te bieden tegen een fractie van de prijzen die de dure
luchtvaartmaatschappijen als afzetters jarenlang hebben opgedrongen
aan de consumenten. Ryanairs samenwerking met deze luchthavens was
goed voor de luchthavens, goed voor Ryanair en, bovenal, goed voor de
consumenten.
Concurrent Ryanair vormt nu een grote bedreiging voor de verouderde
nationale luchtvaartmaatschappijen en luchthavens met een
monopoliepositie. Om de concurrentie uit te schakelen en hogere
tarieven te kunnen vragen aan de consumenten, zijn deze daarom
begonnen misbruik te maken van de regelgeving inzake overheidssteun en
andere vuile trucs boven te halen. Het is jammer dat de Europese
Commissie zich heeft laten gebruiken om vrije concurrentie tegen te
gaan en iedere succesvolle samenwerking tussen goedkope
luchtvaartmaatschappijen en regionale luchthavens in het gedrang te
brengen.
De gebrekkige beslissing van de Commissie in Charleroi werd sterk
bekritiseerd door het Forum of European Regional Airports (FARE), de
European Low Fares Airline Association (ELFAA), de Assembly of
European Regions (AER) en de consumenten. Al deze partijen maken zich
zorgen over het negatieve precedent dat hierdoor gecreëerd wordt voor
de Europese regionale luchthavens en de gebieden die ze bedienen.
Daarom vragen wij het Europese Gerecht om deze gebrekkige en
concurrentieonvriendelijke beslissing teniet te doen op de volgende
gronden:
* De Commissie heeft het Market Economy Investor Principle (MEIP),
de test om te bewijzen dat een publieke vennootschap gehandeld
heeft op dezelfde manier als een particuliere investeerder zou
hebben gedaan in dezelfde omstandigheden, niet toegepast.
* De Commissie heeft geen rekening gehouden met het feitelijke
bewijs dat de overeenkomst met Charleroi het resultaat was van
onderhandelingen met verscheidene andere luchthavens.
* De Commissie negeerde het feit dat de overeenkomst ook werd
aangeboden aan andere luchtvaartmaatschappijen die bereid waren
evenveel te investeren in de luchthaven als Ryanair.
* De Commissie negeerde het feit dat Ryanair bewezen heeft dat het
lagere tarieven genoot bij verscheidene privé-luchthavens.
* De Commissie negeerde de enorme stijging van het aantal
passagiers, de rentabiliteit en de waarde van de luchthaven als
een gevolg van de Ryanairs investering in de luchthaven (ongeveer
200 miljoen euro).
* De Commissie negeerde het feit dat andere
luchtvaartmaatschappijen, kleinhandelaars en
luchthaveninvesteerders nu contact opnemen met de luchthaven
Brussel-Charleroi als een gevolg van het succesvolle verkeer van
Ryanair op de luchthaven.
Derhalve vertoont de beslissing van de Commissie ernstige gebreken en
schept ze een zeer nadelig precedent voor ondergebruikte regionale
luchthavens over heel Europa. Dure luchtvaartmaatschappijen als Air
France en Alitalia gebruiken deze gebrekkige beslissing nu al om de
concurrentie elders in Europa te ondermijnen.
We zijn ervan overtuigd dat deze beslissing zal worden tenietgedaan
door het Europese Gerecht en dat de succesvolle samenwerking tussen de
goedkope luchtvaartmaatschappijen en de regionale luchthavens zal
worden in ere hersteld."
Ryanair