Ryanair

News Release

25.05.04

RYANAIR IN BEROEP TEGEN DE GEBREKKIGE BESLISSING VAN DE EUROPESE COMMISSIE BETREFFENDE CHARLEROI

Ryanair, Europa's grootste goedkope luchtvaartmaatschappij, heeft vandaag (25 mei 2004) bevestigd dat het beroep heeft aangetekend bij het Europese Gerecht van Eerste Aanleg tegen de gebrekkige beslissing van de Europese Commissie in de zaak-Charleroi. De Commissie oordeelde ten onrechte dat bepaalde elementen van de overeenkomst tussen Ryanair en de luchthaven Brussel-Charleroi overeenkwamen met onwettige overheidssteun.

De beslissing van de Commissie heeft helemaal geen rekening gehouden met het feit dat de overeenkomst tussen Ryanair en de luchthaven er pas gekomen is na intensieve onderhandelingen met verscheidene andere luchthavens. Ryanair heeft ook verklaard dat het soortgelijke en zelfs lagere tarieven geniet bij privé-luchthavens. De regelgeving inzake overheidssteun bepaalt dat een publieke luchthaven op gelijke voet moet concurreren met privé-luchthavens en dezelfde voorwaarden moet bieden. De Commissie heeft met haar beslissing in de zaak-Charleroi geen rekening gehouden met deze lagere tarieven. Een gevolg is dat de publieke luchthavens niet meer op gelijke voet kunnen concurreren om nieuwe routes en meer passagiers, wat zal leiden tot minder lage tarieven, minder concurrentie en beperktere keuzemogelijkheden voor de Europese consumenten.

Het onderzoek van de Commissie werd ingesteld na een "anonieme" klacht, waarvan algemeen wordt aangenomen dat ze afkomstig was van de belangrijkste luchthaven met een monopoliepositie, Brussel-Zaventem, en bedoeld was om de concurrentie van Brussel-Charleroi te fnuiken, en werd gesteund door luchtvaartmaatschappijen met hoge tarieven zoals Air France en de vereniging van Europese luchtvaartmaatschappijen met hoge tarieven, de AEA.

Michael O'Leary, algemeen directeur van Ryanair, becommentarieerde het beroep bij het Europese Gerecht vandaag als volgt:

"Het is een spijtige zaak dat de Europese Commissie nu, na de geslaagde liberalisering van de markt voor luchttransport, die een tijdperk van ongekende concurrentie en lage tarieven voor de consumenten inluidde, in de kaart lijkt te spelen van de nationale luchtvaartmaatschappijen en hub-luchthavens die vroeger een monopoliepositie bekleedden en nu moeten worstelen tegen de concurrentie.

Ryanair was de eerste luchtvaartmaatschappij die het model van de goedkope vluchten naar en van ondergebruikte regionale en secondaire luchthavens over heel Europa toepaste. Dit heeft ons in staat gesteld vluchten aan te bieden tegen een fractie van de prijzen die de dure luchtvaartmaatschappijen als afzetters jarenlang hebben opgedrongen aan de consumenten. Ryanairs samenwerking met deze luchthavens was goed voor de luchthavens, goed voor Ryanair en, bovenal, goed voor de consumenten.

Concurrent Ryanair vormt nu een grote bedreiging voor de verouderde nationale luchtvaartmaatschappijen en luchthavens met een monopoliepositie. Om de concurrentie uit te schakelen en hogere tarieven te kunnen vragen aan de consumenten, zijn deze daarom begonnen misbruik te maken van de regelgeving inzake overheidssteun en andere vuile trucs boven te halen. Het is jammer dat de Europese Commissie zich heeft laten gebruiken om vrije concurrentie tegen te gaan en iedere succesvolle samenwerking tussen goedkope luchtvaartmaatschappijen en regionale luchthavens in het gedrang te brengen.

De gebrekkige beslissing van de Commissie in Charleroi werd sterk bekritiseerd door het Forum of European Regional Airports (FARE), de European Low Fares Airline Association (ELFAA), de Assembly of European Regions (AER) en de consumenten. Al deze partijen maken zich zorgen over het negatieve precedent dat hierdoor gecreëerd wordt voor de Europese regionale luchthavens en de gebieden die ze bedienen.

Daarom vragen wij het Europese Gerecht om deze gebrekkige en concurrentieonvriendelijke beslissing teniet te doen op de volgende gronden:

* De Commissie heeft het Market Economy Investor Principle (MEIP), de test om te bewijzen dat een publieke vennootschap gehandeld heeft op dezelfde manier als een particuliere investeerder zou hebben gedaan in dezelfde omstandigheden, niet toegepast.


* De Commissie heeft geen rekening gehouden met het feitelijke bewijs dat de overeenkomst met Charleroi het resultaat was van onderhandelingen met verscheidene andere luchthavens.


* De Commissie negeerde het feit dat de overeenkomst ook werd aangeboden aan andere luchtvaartmaatschappijen die bereid waren evenveel te investeren in de luchthaven als Ryanair.


* De Commissie negeerde het feit dat Ryanair bewezen heeft dat het lagere tarieven genoot bij verscheidene privé-luchthavens.


* De Commissie negeerde de enorme stijging van het aantal passagiers, de rentabiliteit en de waarde van de luchthaven als een gevolg van de Ryanairs investering in de luchthaven (ongeveer 200 miljoen euro).


* De Commissie negeerde het feit dat andere luchtvaartmaatschappijen, kleinhandelaars en luchthaveninvesteerders nu contact opnemen met de luchthaven Brussel-Charleroi als een gevolg van het succesvolle verkeer van Ryanair op de luchthaven.

Derhalve vertoont de beslissing van de Commissie ernstige gebreken en schept ze een zeer nadelig precedent voor ondergebruikte regionale luchthavens over heel Europa. Dure luchtvaartmaatschappijen als Air France en Alitalia gebruiken deze gebrekkige beslissing nu al om de concurrentie elders in Europa te ondermijnen.

We zijn ervan overtuigd dat deze beslissing zal worden tenietgedaan door het Europese Gerecht en dat de succesvolle samenwerking tussen de goedkope luchtvaartmaatschappijen en de regionale luchthavens zal worden in ere hersteld."