Ministerie van Algemene Zaken

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postadres der Staten-Generaal Postbus 20001 Postbus 20018 2500 EA Den Haag 2500 EA Den Haag Bezoekadres
Binnenhof 19, Den Haag

Datum Kenmerk Onderwerp 24 mei 2004 04R473021 Rapportage coproductie 2002 en 2003

Hierbij ontvangt u een overzicht van de coproducties die in 2002 en 2003 in samenwerking tussen ministeries en omroepen tot stand zijn gekomen. Kijkers moeten kunnen weten dat de overheid financieel betrokken is bij een coproductie en waarom hiertoe besloten is. Er mag geen sprake zijn van "stiekeme beïnvloeding". Daarom is er een aanmeldingsprocedure voor coproducties en worden aanmeldingen getoetst.

Over 2002 en 2003 zijn in totaal 28 coproducties gerealiseerd. In 2002 zijn twaalf van de in totaal zeventien coproducties tijdig aangemeld bij de Rijksvoorlichtingsdienst. Van de overige vijf zijn er drie achteraf aangemeld. Van twee producties was door de departementen geen informatie meer terug te vinden. Van de aangemelde coproducties voldeden negen aan de afspraken uit de richtlijn. Bij vier producties was de conclusie: strijdig met de richtlijn. Het betrokken ministerie (Buitenlandse Zaken) heeft destijds geen gehoor gegeven aan het dringende advies in deze vorm niet te participeren. Bij de overige twee coproducties is door een misverstand tussen omroep en ministerie (Defensie), alleen in de aftiteling melding gemaakt van betrokkenheid.

Hoewel er sprake was van verbetering ten opzichte van voorgaande jaren, kon worden geconcludeerd dat de bestaande richtlijn ruimte bood voor interpretatieverschillen. De Rijksvoorlichtingsdienst heeft daarom in overleg met de Voorlichtingsraad, het Commissariaat voor de Media en het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap een aangescherpte regeling voor coproducties en andere omroepprogramma's in de vorm van aanwijzingen opgesteld. In 2003 zijn concepten van deze aanwijzingen diverse malen in de Voorlichtingsraad besproken en is men eensluidend over de wijze waarop deze gehanteerd moeten worden.

Dit heeft er toe geleid dat in 2003 van de twaalf uitgevoerde coproducties twee niet aan de eisen voldeden. In één geval waren aankondiging en aftiteling niet conform de aanwijzingen. Het betrokken ministerie (Buitenlandse Zaken) heeft aangegeven, dat het productiebureau de hierover gemaakte afspraken niet is nagekomen. De andere coproductie is pas achteraf aangemeld. Hierbij was de aftiteling niet conform de aanwijzingen. De directie voorlichting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft te kennen gegeven pas recentelijk op de hoogte te zijn gebracht van deze inmiddels al uitgezonden productie.

Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de definitieve aanwijzingen inzake coproducties. Deze wordt binnenkort aan het kabinet voorgelegd en vervolgens aan de Kamer aangeboden. Ik streef ernaar de nieuwe aanwijzingen op 1 januari 2005 in te laten gaan.

DE MINISTER-PRESIDENT,
Minister van Algemene Zaken,

Mr.dr. J.P. Balkenende

Pagina
2/26

Rapportage coproducties 2002

Titel: Kindsoldaten in Uganda

Betrokken ministerie: Buitenlandse Zaken

Betrokken omroep: EO

Korte inhoud: De documentaire vertelt het verhaal van kinderen die wisten te ontsnappen aan de rebellen. Hun ervaringen bij de rebellen, hun leven in rehabilitatiekampen en hun kijk op de toekomst staan centraal. De documentaire tracht middels de ervaringen van drie ex-kindsoldaten de emotionele tegenstrijdigheden van de situatie waarin kindsoldaten hebben gezeten weer te geven. Verder besteedt de documentaire aandacht aan het belang van onderwijs voor deze kinderen.

Motivatie voor een In de aanloop naar de VN Kindertop heeft Nederland kinderen in coproductie: gewapende conflicten als één van de nieuwe aandachtsgebieden geïdentificeerd. Ook in het nieuwe partnershipprogramma met UNICEF is het onderwerp "kinderen in gewapende conflicten" als één van de deelgebieden opgenomen. Onderwijs was in 2002 één van de belangrijkste aandachtspunten in de communicatie.

Uitzending:: 25 juli 2002

Bijdrage ministerie: EUR 13.613,=

Bijdrage omroep: EUR 4.537,=

Totale productiekosten: EUR 75.070,=:

Conform Richtlijn 2000: Nee, geen evenredige bijdrage van de omroep. De RVD heeft geconstateerd dat deze coproductie niet voldoet aan de richtlijn coproducties zoals vastgesteld in 2000 en derhalve niet kon worden uitgezonden. Het ministerie heeft aan deze aanwijzing geen gehoor gegeven en de coproductie wel uitgezonden.

Motivatie ministerie: De praktijk leert dat het een groot probleem is om documentaires over thema's die verband houden met ontwikkelingssamenwerking op televisie te krijgen. Laat staan dat aan de omroepen wordt gevraagd een evenredige bijdrage te leveren. In veel onderzoeken komt naar voren dat tv een belangrijk medium is om doelgroepen te bereiken. De enige mogelijkheid om een dergelijke documentaire op televisie te krijgen is als wij (BuZa) aan de omroep vragen uitzendtijd en/of een commentaarstem ter beschikking te stellen en wij als Pagina
3/26

ministerie de rest van de financiering voor onze rekening nemen. Voor dit ministerie is deze vorm van samenwerking de enige manier om voor dit belangrijke onderwerp, buiten omroepen als de RVU, een breed publiek te bereiken.

Titel: Wie het weet mag het zeggen Betrokken ministerie: Financiën

Betrokken omroep: Teleac

Korte inhoud: Quizprogramma waarin de kennis van deelnemers ten aanzien van het nieuwe belastingstelsel wordt getest. De presentator geeft korte toelichtingen bij het juiste antwoord.

Motivatie voor een Kijkers nader kennis laten maken met de regels van het nieuwe coproductie: belastingstelsel ten behoeve van de aangifte 2001.

Uitzending: januari en februari 2002

Financiële bijdrage 219.629,= ministerie:
Omroep: 196.868,=

Totale productiekosten: 416.497,=

Conform Richtlijn 2000: Ja.

Titel: Nederland transportland

Betrokken ministerie: VenW

Betrokken omroep: EO

Korte inhoud: Transport wordt benaderd vanuit de belevingswereld van de kijker. In de serie worden allerlei aspecten van logistiek Nederland getoond en hoe transport de Nederlandse samenleving draaiende houdt. Verschillende modaliteiten als trein, boot, vliegtuig en vrachtwagen worden in beeld gebracht.

Motivatie voor een Naast de inzichten in de vervoersorganisaties wordt inzicht gegeven in het coproductie: overheidsbeleid inzake goederenvervoer. Dit beleid is onder andere terug te vinden in het SVV, maar ook in het nieuwe Nationale Verkeers- en Pagina
4/26

VervoersPlan (NVVP/Van A naar Beter). Het goederenvervoer wordt in een maatschappelijk perspectief geplaatst.

Uitzending: februari - mei 2002

Financiële bijdrage 34.033,= ministerie:
Totale productiekosten: 68.067,=

Conform Richtlijn 2000: Ja.

Titel: De Wereld van de marine

Betrokken ministerie: Defensie

Betrokken omroep: EO

Korte inhoud: Aan de orde komen allerlei onderwerpen over de Koninklijke Marine. Deze onderwerpen worden belicht door medewerkers te volgen in hun (dagelijkse) werkzaamheden.

Motivatie voor een De Wereld van de Marine heeft tot doel een groot publiek te informeren over coproductie: de actuele taken en werkzaamheden van de Koninklijke Marine in een steeds veranderende wereld. Deze serie heeft een maatschappelijk belang en is conform de doelstellingen van de overheid, namelijk het informeren over de uitvoering van beleid en het stimuleren van draagvlak daarvoor.

Uitzending: juni 2002

Financiële bijdrage 136.134,= ministerie:
Bijdrage omroep: 149.747,=

Totale productiekosten: 285.881,=

Conform richtlijn 2000: Gedeeltelijk. De bijdrage van Defensie wordt wel in de aftiteling genoemd, maar niet in de aankondiging (titels aan het begin van het programma). Hoewel de aanmelding door Defensie van deze coproductie tijdig is geschied, is door een misverstand tijdens de aanmeldingsprocedure, de motivatie waarom Defensie een bijdrage levert aan deze coproductie niet opgenomen in de aftiteling.

Titel: De Wereld van de luchtmacht

Pagina
5/26

Betrokken ministerie: Defensie

Betrokken omroep: EO

Korte inhoud: Belicht worden onderwerpen van diverse aard door de gehele Koninklijke Luchtmacht-organisatie heen; de onderwerpen worden belicht door medewerkers te volgen in hun (dagelijkse) werkzaamheden.

Motivatie voor een De Wereld van de Luchtmacht heeft tot doel een groot publiek te informeren coproductie: over de actuele taken en werkzaamheden van de Koninklijke Luchtmacht in een steeds veranderende wereld. Deze serie heeft een maatschappelijk belang en is conform de doelstellingen van de overheid, namelijk het informeren over uitvoering van beleid en het stimuleren van draagvlak daarvoor.

Uitzending: juni 2002

Financiële bijdrage 136.134,= ministerie:
Bijdrage omroep: 149.747,=

Totale productiekosten: 285.881,=

Conform richtlijn 2000: Gedeeltelijk. De bijdrage van Defensie wordt wel in de aftiteling genoemd, maar niet in de aankondiging (titels aan het begin van het programma). Hoewel de aanmelding door Defensie van deze coproductie tijdig is geschied, is door een misverstand tijdens de aanmeldingsprocedure, de motivatie waarom Defensie een bijdrage levert aan deze coproductie niet opgenomen in de aftiteling.

Titel: Krezip in Mali

Betrokken ministerie: BuZa

Betrokken omroep: TROS

Korte inhoud: De documentaire gaat over een reis van de Nederlandse muziekband "Krezip" naar Mali, waar zij de Malinese groep Magic Black Men (MBM) ontmoeten. De twee groepen bezoeken samen een school en een conservatorium. Daarnaast wordt op allerlei manieren muziek gemaakt en geïnterpreteerd. Aandacht wordt daarbij geschonken aan het feit dat muziek vaak gebruikt wordt om zaken aan te kaarten die niet zo makkelijk bespreekbaar zijn. Een ander aspect dat in de coproductie aan de orde komt, is het belang van het volgen van onderwijs.

Motivatie voor een BuZa/OS wil via muziek jongeren betrekken bij ontwikkelingssamenwerking. Pagina
6/26

coproductie: Daarom draagt BuZa/OS bij aan het Festival Mundial. Deze documentaire kwam tot stand in het kader van dit Festival Mundial. Bij veel mensen, m.n. jongeren bestaat nog het beeld dat ontwikkelingssamenwerking alleen noodhulp is. Met deze documentaire wil BuZa laten zien dat behalve via noodhulp ook op andere manieren wordt samengewerkt. BuZa/OS hecht veel belang aan vrije meningsuiting en toegang tot onderwijs. Onderwijs staat hoog op de agenda van ontwikkelingssamenwerking en is dit jaar (2002) één van de aandachtspunten in de communicatie. In de documentaire wordt ingegaan op het belang van onderwijs en het feit dat Nederland Mali helpt bij het onderwijsbeleid. Dit als voorbeeld hoe in het kader van ontwikkelingssamenwerking kan worden samengewerkt.

Uitzending: juni 2002

Financiële bijdrage 61.733,= ministerie:
Bijdrage omroep: 11.345,=

Totale productiekosten: 123.466,=

Conform Richtlijn 2000: Nee, Er wordt niet voldaan aan de eis met betrekking tot de evenredige bijdrage. De RVD heeft geconstateerd dat deze coproductie niet voldoet aan de richtlijn coproducties zoals vastgesteld in 2000 en derhalve niet kon worden uitgezonden. Het ministerie heeft aan deze aanwijzing geen gehoor gegeven en de coproductie alsnog uitgezonden. Het ministerie meldt hierover dat het heel moeilijk is om documentaires over ontwikkelingssamenwerking op televisie te krijgen. Onmogelijk wordt het als er een evenredige bijdrage wordt gevraagd van de omroep.

Titel: Het Klokhuis

Betrokken ministerie: BuZa

Betrokken omroep: NPS

Korte inhoud: Het Klokhuis realiseert 5 uitzendingen met als thema "Uitbreiding van de Europese Unie". De uitzendingen zullen zich, in het licht van de primaire doelgroep (kinderen van 9 - 12 jaar), richten op een aantal concrete aspecten van de uitbreiding.

Motivatie voor een Uitbreiding van de EU is één van de prioriteiten van het Nederlandse coproductie: buitenlandse beleid. Eén van de specifieke doelgroepen waarop het voorlichtingsbeleid in het kader van de uitbreiding van de EU zich richt, is Pagina
7/26

het onderwijs. Daartoe wordt, in samenwerking met een aantal relevante onderwijsorganisaties (onder andere Europees Platform voor het Nederlandse onderwijs, SLO / Alice O) onderwijsmateriaal ontwikkeld, onder andere voor het primaire onderwijs. De uitzendingen van Klokhuis fungeren als ondersteunend beeldmateriaal. Bij de totstandkoming van het onderwijsmateriaal is rekening gehouden met de thema's die Klokhuis selecteert. Klokhuis is een belangrijk medium om kinderen van 9- 12 jaar te bereiken. 70% van de kinderen uit deze doelgroep kijkt minimaal 1 keer per week naar Klokhuis. Bovendien wordt ook een deel van de ouders bereikt via dit programma. Klokhuis is een programma waarover tussen ouders en kinderen wordt nagepraat. De impact is aanzienlijk, blijkt uit onderzoek.

Uitzending: november 2002

Financiële bijdrage Nihil. ministerie: De coproductie is tot stand gekomen met een bijdrage van de EU (geschatte bijdrage maximaal 10.000,= per aflevering)

Bijdrage omroep 22.000,= per aflevering

Totale productiekosten:. 199.705,=.

Conform Richtlijn 2000: Nee. Aan- en aftiteling en motivatie voor de bijdrage worden niet in beeld gebracht. De RVD heeft geconstateerd dat deze coproductie niet voldoet aan de richtlijn coproducties 2000 en derhalve niet kon worden uitgezonden. Het ministerie heeft aan deze aanwijzing geen gehoor gegeven en de coproductie toch uitgezonden. Motivatie ministerie: Het Klokhuis heeft als beleid geen andere organisaties in de aftiteling te noemen. Daar wordt niet van afgeweken.

Titel: Verkeer en vervoer

Betrokken ministerie: VenW

Betrokken omroep: HMG (RTL 5)

Korte inhoud: Het programma besteedt aandacht aan de achtergronden van bouw en onderhoud aan snelwegen, spoor- en waterwegen. Daarnaast komt de techniek langs de snelwegen (informatiesystemen) aan de orde en het hoe en waarom van veiligheidsmaatregelen.

Pagina
8/26

Motivatie voor een Over veel onderwerpen met betrekking tot verkeer en vervoer (waarom coproductie: onderhoud, waarom beginnerrijbewijs, enz.) bestaat onwetendheid en onbegrip. Informatie en kennis kunnen veiligheid en bereikbaarheid verbeteren. Alle aspecten maken delen uit van de kerntaken van het ministerie en komen deels voort uit het SVV II (verlengd tot 2004).

Uitzending: Vanaf november 2002

Financiële bijdrage 365.000,= ministerie:
Bijdrage omroep: 380.000,=

Totale productiekosten: 765.000,=

Conform Richtlijn 2000: Ja.

Titel: Klussen en Wonen

Betrokken ministerie: VROM

Betrokken omroep: SBS 6

Korte inhoud: VROM wil een financiële en inhoudelijke bijdrage leveren aan een aantal aantrekkelijke items over duurzaam bouwen en wonen in het SBS6 tv- programma Klussen en Wonen. Onderwerpen die VROM inbrengt zijn bijvoorbeeld het gebruik van duurzame materialen en het Energie Prestatie Advies.

Motivatie voor een Het Actieprogramma Bewoners en Duurzaam Bouwen 2002 komt voort uit coproductie: het overheidsbeleid inzake het stimuleren van bewoners en consumenten om voor varianten van duurzaam bouwen te kiezen. Met dit project wordt gestart met communicatie over duurzaam bouwen in een mediamix van televisie, woonbladen en free publicity. Het televisieprogramma Klussen en Wonen gaat het zesde seizoen in, en had in 2001/2002 een gemiddelde kijkdichtheid van ruim 565.000 kijkers per aflevering. Dit programma geeft dus garanties voor het bereiken van een breed publiek met deze boodschap.

Uitzending: september 2002

Financiële bijdrage 25.000,= ministerie:
Totale productiekosten: 56.000,=

Conform Richtlijn 2000: Ja.
Pagina
9/26

Titel: Circus Kiekeboe

Betrokken ministerie: BZK (per 1 augustus 2002 Justitie) en O, C en W

Betrokken omroep: NPS

Korte inhoud: Sesamstraatachtige sketches voor kinderen van 2 tot 5 jaar, vooral gericht op kinderen met een Turkse, Marokkaanse en Antilliaanse/Arubaanse achtergrond. Doel: taal- en woordenschatontwikkeling, wegwerken van taalachterstand door aansluiting bij de taal, die thuis wordt gesproken. Het programma betrekt ook de ouders bij deze taalontwikkeling.

Motivatie voor een Het kabinetsbeleid is gericht op het wegwerken van (taal- en) coproductie: ontwikkelingsachterstanden van jonge kinderen in de voorschoolse periode. Programma's zoals Opstap(je) dragen daaraan bij. Sinds 2000 stimuleert de overheid ook de deelname van jonge kinderen aan voor- en vroegschoolse programma's op o.a. peuterspeelzalen. Dit wordt begeleid door de campagne "Een goede start. Op weg met de voorschool" van FORUM, Instituut voor multiculturele ontwikkeling, gericht op hogere deelname door autochtone en allochtone kinderen aan bijv. peuterspeelzalen. De serie is gericht op het stimuleren van leesgedrag thuis, en sluit aan bij andere genoemde initiatieven.

Uitzending: vanaf september 2002

Financiële bijdrage 272.268,= (BZK) ministerie: 204.266,= (OCenW: indirect via gesubsidieerde instellingen)

Bijdrage omroep: 272.355,=

Totale productiekosten: 1.202.683,=

Conform Richtlijn 2000: Ja.

Titel: De grens in mijn hart

Betrokken ministerie: BuZa

Betrokken omroep: KRO

Korte inhoud: Een documentaire over een treinreis door Midden-, Oost en Zuidoost- Europa. Tijdens deze reis zullen informele gesprekken plaatsvinden met Pagina
10/26

bekende en onbekende mensen uit de regio. De documentaire tracht te laten zien wat met deze mensen is gebeurd sinds de val van de muur en hoe ze denken over de toekomst (o.m. de op handen zijnde uitbreiding van de EU).

Motivatie voor een De documentaire tracht een bijdrage te leveren aan de voorlichting en coproductie: meningsvorming in Nederland over het Europese Integratieproces en de uitbreiding van de Europese Unie.

Uitzending: 22 december 2002

Financiële bijdrage 30.000,= ministerie:
Bijdrage omroep 56.722,=

Totale productiekosten: 120.932,=

Conform Richtlijn 2000: Ja.

Titel: ..& dit is Claudia on tour

Pagina
11/26

Betrokken ministerie: BuZa

Betrokken omroep: NPS

Korte inhoud: Gedurende twee weken wordt op doordeweekse dagen verslag gedaan van een reis per touringcar door Slovenië, Hongarije, Tsjechië en Denemarken. In Denemarken is dat Kopenhagen, de plaats waar op 12 en 13 december 2002 de Europese Raad plaats vindt. Daar wordt besloten over de toetreding van 10 nieuwe lidstaten tot de Europese Unie in 2004. Op die dagen zal de uitzending vanuit Kopenhagen plaats vinden.

Motivatie voor een Deze radioserie levert een bijdrage aan de voorlichting en meningsvorming coproductie: over de uitbreiding van de Europese Unie en een aantal kandidaat-lidstaten die in 2004 lid worden van de Europese Unie. Het programma wordt gemaakt voor jongeren tussen de 13 en 19 jaar (een belangrijke doelgroep van het Europa-communicatiebeleid), maar heeft inmiddels ook een ouder publiek aan zich weten te binden.

Uitzending: 2 tot 13 december 2002

Financiële bijdrage 66.590,= ministerie:
Bijdrage omroep: 171.360,=

Totale productiekosten: 237.950,=

Conform Richtlijn 2000: Ja.

Pagina
12/26

Nagekomen meldingen

Titel: De mooiste plek van Nederland

Betrokken ministerie: LNV

Betrokken omroep: NCRV

Korte inhoud: Mensen houden van natuur. Iedereen heeft wel zijn favoriete plek, of dit nu een uitgestrekt natuurgebied is of een parkje in de buurt. De redenen om iets mooi te vinden zijn net zo uiteenlopend als de plekken zelf: een dierbare jeugdherinnering, de stilte, die zeldzame plant of vogel die je hier nog kunt zien, een plek om de hectiek van de huidige maatschappij te ontvluchten. Een mooi gebied wordt vaak nog mooier, nog aansprekender, wanneer je die persoonlijke verhalen of belevenissen erbij kent. De eerste serie van het programma De Mooiste Plek van Nederland nam de kijker mee langs 36 van dit soort mooiste plekken. In drie portretten per aflevering, 12 afleveringen lang, lieten gewone Nederlanders zien hoe onverwacht en gevarieerd de natuur in Nederland is. De Mooiste Plek van Nederland wordt in 2002 volgens deze formule voortgezet, met bijbehorend boek en internetsite.

Motivatie voor een Uitdragen van het belang van de beleving van landschap en natuur. Dit wordt coproductie: gebaseerd op het beleid van de nota Natuur voor mensen, Mensen voor natuur.

Uitzending: 12 afleveringen, wekelijks aan het eind van de zaterdagmiddag bij de NCRV

Financiële bijdrage 80.000 ministerie:
Bijdrage omroep: 140.000

Totale productiekosten: 390.000

Conform Richtlijn 2000: Nee, te laat aangemeld.

Titel: Warzone Afganistan

Betrokken ministerie: BuZa

Betrokken omroep: BNN

Korte inhoud: Een in Nederland wonende Afghaanse jongere gaat voor het eerst terug naar Afghanistan. Zij kijkt of meisjes nu naar school gaan en wat er is gedaan met het geld uit Nederland. Bovendien brengt zij een bezoek aan de Nederlandse Pagina
13/26

militairen.

Motivatie voor een Informatie aan jongeren geven over het beleid ten aanzien van Afghanistan coproductie: en over onderwijs aan meisjes in dat land.

Uitzending: 4 december 2002

Financiële bijdrage 69.520 ministerie:
Bijdrage omroep: 0

Totale productiekosten: 69.520

Conform Richtlijn 2000: Nee, te laat aangemeld. Te hoge bijdrage van de kant van de overheid.

Titel: Nederland in beweging

Betrokken ministerie: VWS

Betrokken omroep: AVRO

Korte inhoud:

Motivatie voor een Nota Sport, Bewegen en Gezondheid. Dankzij dit programma wordt er een coproductie: bijdrage geleverd aan bewegingsstimulering voor 45+ ers. Tevens is het een `platform' voor de massamediale campagne "bewegen en actieve leefstijl" van NISB.

Uitzending: Alle werkdagen Financiële bijdrage 77.000 ministerie:
Bijdrage omroep: 64.000 Totale productiekosten: 405.000 Conform Richtlijn 2000: Nee, te laat aangemeld.

Pagina
14/26

Betrokken ministerie: BZK
Betrokken omroep: Humanistisch verbond Korte inhoud:
Motivatie voor een
coproductie:
Uitzending:
Financiële bijdrage
ministerie:
Bijdrage omroep:
Totale productiekosten:
Conform Richtlijn 2000: Nee. Niet aangemeld. Herkomst plaats tot nu toe niet bekend. Titel: De grandeur van Groningen

Titel: Het AVC. Een Wereldzaak

Betrokken ministerie: BZK
Betrokken omroep: NPS

Korte inhoud:
Motivatie voor een
coproductie:
Uitzending:
Financiële bijdrage
ministerie:
Bijdrage omroep:
Totale productiekosten:
Conform Richtlijn 2000: Nee. Niet aangemeld. Herkomst plaats tot nu toe niet bekend.

Pagina
15/26

Rapportage coproducties 2003

Titel: Agrarisch journaal/Nederland leeft met water Betrokken ministerie: VenW

Betrokken omroep: EO

Korte inhoud: 5 rapportages voorafgaand aan de start van de publiekscampagne `Nederland leeft met water'.

Motivatie voor een Start van de watercampagne "Nederland leeft met Water". coproductie:

Uitzending 2003 januari - februari 2003

Bijdrage ministerie: 16.500,=

Totale productiekosten: 365.000,=

Conform Richtlijn 2000 Ja.

Titel: Alle dieren tellen mee

Betrokken ministerie: LNV

Betrokken omroep: AVRO

Korte inhoud: Het programma beoogt houders van dieren te informeren over alles wat met het houden van dieren te maken. Algemene informatie over zowel inheemse als exotische dieren. Motivatie voor een Het ministerie wil met hobbydierhouders in contact komen om hen bewust te coproductie: maken van de speciale status die landbouwhuisdieren hebben. Het houden van deze dieren is gebonden aan omvangrijke en complexe regelgeving. Het programma moet informatie aan de doelgroep bieden en de doelgroep aansporen meer informatie op te zoeken op de website van LNV.

Uitzending 2003: februari 2003

Bijdrage ministerie: 10.000

Totale productiekosten: 60.000

Conform Richtlijn 2000 Ja.
Pagina
16/26

Pagina
17/26

Titel: Holland Avenue

Betrokken ministerie: VenW

Betrokken omroep: AVRO

Korte inhoud: Het doel van het programma is te laten zien welke keuzes er in Nederland gemaakt zijn (verleden), gemaakt worden (heden) en gemaakt zullen worden (toekomst) op het gebied van infrastructuur en mobiliteit. Op toegankelijke wijze laat reiziger én kenner Francine Houben de Nederlandse tv-kijker kennis maken met een aantal belangrijke thema's waarmee iedere Nederlander dagelijks zelf direct te maken heeft. Aan de hand van voorbeelden op verschillende plekken zien we wat de status van mobiliteit en infrastructuur is in Nederland. Op die plekken én bij een serie projecten, wordt de Nederlandse situatie vergeleken met die in het buitenland. Hierdoor is oorzaak en gevolg directer te tonen en kan de eigen mobiliteit worden bekeken. Onderwerpen als planologie, design, architectuur, gebruik en psychologische effecten zullen in de afleveringen aan bod komen. Subthema's die in Holland Avenue behandeld zullen worden - en zullen worden vergeleken met andere metropolen zijn: Mobiliteit en Omgaan met Ruimte (Tokyo), Recht op Mobiliteit (Los Angeles), Mobiliteit en Bestuur/Politiek/Planologie (Jakarta), Mobiliteit en Kwaliteit Leefomgeving (Ruhrgebied) en Mobiliteit en toekomst (alle grote wereldsteden).

Motivatie voor een De serie maakt onderdeel uit van de activiteiten in het kader van Van A naar coproductie: Beter. Deze activiteiten (bouwen en benutten) vloeien voort uit SVV II (verlengd). "Wegen naar de Toekomst' van Rijkswaterstaat is een project dat thuishoort in deze activiteiten en als basis dient voor de tv-serie. De serie geeft inzicht in afstemming tussen infrastructuur en ruimte voor wonen, werken en natuur. De Nederlandse situatie (Randstad) wordt vergeleken met andere agglomeraties (Tokyo, Ruhrgebied, Los Angeles enz.). De kijker krijgt inzicht in welke oplossingen worden gekozen om mobiliteit in te passen in de leefomgeving. De kijker zal mogelijk anders tegen zijn eigen omgeving èn zijn eigen mobiliteit aan gaan kijken.

Uitzending 2003: Vanaf 8 juni 2003

Bijdrage ministerie: 73.000

Totale productiekosten: 171.000

Conform Richtlijn 2000 Ja.

Pagina
18/26

Titel: Agrarisch journaal/Nederland leeft met water

Betrokken ministerie: VenW

Betrokken omroep: EO

Korte inhoud: 5 rapportages voorafgaand aan de start van de publiekscampagne `Nederland leeft met water'.

Motivatie voor een Start van de watercampagne "Nederland leeft met Water" coproductie:

Uitzending 2003: januari - februari 2003

Bijdrage ministerie: 16.500,=

Totale productiekosten: 365.000,=

Conform Richtlijn 2000 Ja.

Titel: Rondje IJsselmeer

Betrokken ministerie: LNV

Betrokken omroep: NCRV

Korte inhoud: Het betreft een serie van 8 programma's van elk ongeveer 25 min. De opname voor het programma vinden plaats op een "bruine botter" die met een "markante" gast van A naar B vaart en onderweg verschillende items als aanknopingspunt tegenkomt. Per programma zullen 3, van te voren opgenomen en uitgewerkte, items worden vertoond. Op deze manier zal er aandacht worden gegeven aan de huidige visserij-activiteiten op het IJsselmeer, de problemen die de vissers ondervinden en de toekomst van de IJsselmeervisserij, het (inter)nationale natuurbeschermingsbeleid, Speciale Beschermingszone Vogelrichtlijngebied en het recreatiebeleid.

Motivatie voor een Gebaseerd op beleid uit: Integrale visie IJsselmeergebeid april 2002, coproductie: ondertekend door EZ, V&W, VROM en LNV. Samenwerkingsafspraak V&W en LNV in het kader van Veiligheid en Natte Natuur. Aanleg Natuurontwikkelingsprojecten ( 78); Speciale Beschermingszone Vogelrichtlijngebied; EHS: Kern- en Natuurontwikkelingsbeleid (binnen)visserijbeleid en Recreatiebeleid.

Uitzending 2003 Laatste week september, oktober en november

Pagina
19/26

Bijdrage ministerie: 48.600 10.000 (provincie Zuid-Holland)

Totale productiekosten: 229.774

Conform Richtlijn 2000 Ja.

Titel: Waterlanders

Betrokken ministerie: LNV/ dienst landelijk gebied

Betrokken omroep: NCRV Korte inhoud: Het betreft een programma van zes afleveringen van 30 min. Het programma stelt mensen centraal die ofwel qua werk ofwel privé `binding' met water hebben.

Motivatie voor een Het ministerie van LNV/DLG geeft mede invulling aan het coproductie: nieuwe waterbeleid, zoals dat de afgelopen jaren is vastgesteld. Een instrument daarvoor is landinrichting, waarvan project `Westerwolde' een voorbeeld is. Bij `Meerstad' heeft DLG betrokkenheid als grondmakelaar en inrichter.

Uitzending 2003: 8 november 2003

Bijdrage ministerie: 88.500

Totale 191.000 productiekosten:

Conform Richtlijn Ja. 2000

Titel: De mooiste plek in Nederland

Betrokken ministerie: LNV

Betrokken omroep: NCRV

Korte inhoud: Mensen houden van natuur. Iedereen heeft wel zijn favoriete plek, of dit nu een uitgestrekt natuurgebied is of een parkje in de buurt. De redenen om iets mooi te vinden zijn net zo uiteenlopend als de plekken zelf: een dierbare jeugdherinnering, de stilte, die zeldzame plant of vogel die je hier nog kunt zien, een plek om de hectiek van de huidige maatschappij te ontvluchten. Een mooi gebied wordt vaak nog mooier, nog aansprekender, wanneer je die Pagina
20/26

persoonlijke verhalen of belevenissen erbij kent. De eerste en tweede serie van het programma De Mooiste Plek van Nederland nam de kijker mee langs twee keer 36 afleveringen van dit soort mooiste plekken. In drie portretten per aflevering, 12 afleveringen lang, lieten gewone Nederlanders zien hoe onverwacht en gevarieerd de Natuur in Nederland is. De Mooiste Plek van Nederland wordt dit seizoen volgens deze formule voortgezet, met het bijbehorende boek en de internetsite.

Motivatie voor een Uitdragen van het belang van de beleving van landschap en Natuur. Dit coproductie: wordt gebaseerd op het beleid van de Agenda Vitaal Platteland en Natuur voor mensen, Mensen voor natuur.

Pagina
21/26

Uitzending 2003: Vanaf half december 2003

Bijdrage ministerie: 94.500

Totale productiekosten: 412.000

Conform Richtlijn 2000 Ja.

Titel: Het Wilde Wonen

Betrokken ministerie: VROM

Betrokken omroep: AVRO

Korte inhoud: Documentaire over burgers die hun eigen (droom)huis neerzetten. Er wordt gesproken met mensen die op uiteenlopende manieren hun droomhuis hebben weten te verwezenlijken. Daarnaast geven een aantal bekende architecten hun visie op wonen.

Motivatie voor een In de nota Wonen is de keuzevrijheid voor iedereen vertaald naar vijf coproductie: kernopgaven waarvan zeggenschap over de woning en woonomgeving er een is. VROM stelt zich tot doel dat eenderde van de nieuwe woningbouw wordt gerealiseerd onder particulier opdrachtgeverschap. Daarvoor worden allerlei stimuleringstrajecten (zoals opzetten van een kenniscentrum) opgezet. De documentaire past hierbinnen.

Uitzending 2003: September 2003

Bijdrage ministerie: 30.000

Totale productiekosten: 73.151

Conform Richtlijn 2000 Ja.

Titel: Planet Race

Betrokken ministerie: BuZa/Ontwikkelingssamenwerking (OS)

Betrokken omroep: YORIN

Korte inhoud: Acht jonge Nederlandse avonturiers reizen in zes weken de wereld rond. Zij weten van tevoren niet naar welke bestemmingen zij gaan. Om hen te helpen in het vinden van de juiste coördinaten van de volgende bestemming kan Pagina
22/26

iedereen die dat wil op internet (www.planetrace.nl) zoeken naar de juiste volgende bestemming.

Motivatie voor een Beleid: Informeren over ontwikkelingssamenwerking, specifiek de coproductie: internationaal afgesproken Millenniumdoelen. Doelgroep: Jong volwassenen, een prioritaire doelgroep in de voorlichting over OS. Voorlichting over OS blijft ook naar deze doelgroep lastig. In dit programma is het mogelijk om op een natuurlijke wijze aandacht te besteden aan OS. De avonturiers bezoeken o.a. drie landen waarmee Nederland samenwerkt. Tijdens hun bezoek kan ingegaan worden op de samenwerking op het gebied van de millenniumdoelen. Daarnaast is de planet internetsite een heel belangrijk middel om uitgebreide informatie te geven over OS.

Uitzending 2003: 11 november t/m 16 december wekelijks op Yorin van 22.00 ­ 23.00 uur

Bijdrage ministerie: . 205.000 (incl. BTW), 15% van het totaal

Totale productiekosten: . 1.400.000

Conform Richtlijn 2000 Nee. De betrokkenheid van het ministerie werd niet genoemd in de aankondiging aan het begin van het programma. Aftiteling was niet conform richtlijn. Het productiebureau is hierover gemaakte afspraken niet nagekomen.

Titel: Een dag uit het leven van een PIW-er

Betrokken ministerie: Ministerie van Justitie, Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

Betrokken omroep: RTL5

Korte inhoud: In iedere aflevering van "Mijn beroep" worden twee beroepen getoond. Een individueel item duurt circa 12,5 minuut. In een item gaat het om de mens en zijn/haar werk. Aspecten van het beroep worden getoond, maar net zo belangrijk zijn de menselijke aspecten (achtergrond, motivatie etc.).

In een briefing is vastgelegd wat de verhaallijn is van het DJI-item over het beroep van PIW'er (Penitentiair Inrichtingsmedewerker). De volgende onderwerpen zullen aan bod komen: ! het gevangeniswezen; ! de werkzaamheden van een PIW'er; ! de functie-eisen PIW'er; ! wat detentie is en hoe gedetineerden worden bejegend; ! de missie/filosofie van DJI en het Ministerie van Justitie.

Pagina
23/26

Motivatie voor een Jaarlijks heeft DJI ongeveer 250 PIW'ers nodig. Het blijkt in de praktijk coproductie: moeilijk de groep (v)mbo-ers te bereiken op de arbeidsmarkt en te interesseren voor de functie van PIW'er. Bovendien bestaat er in de publieke opinie een verkeerd beeld over het werk van de PIW'er (dat komt bijv. tot uitdrukking in het verkeerde gebruik van het beroep als bewaker).

Het kabinet investeert de komende 4 jaar stevig in veiligheid. Vele maatregelen worden beschreven in het Programma "Naar een veiliger samenleving" en het project "Modernisering Sanctietoepassing".

Verder sluit het aan bij de nota "Investeren in Personele Zorg DJI" waarin vastgesteld is dat een meer pro-actief arbeidsmarktbeleid noodzakelijk is.

Uitzending 2003: eind november

Bijdrage ministerie: .19.500 (excl. BTW) voor DJI voor één item

Totale productiekosten: 312.000,-

Conform Richtlijn 2000 Ja.

Het Grote Geluk

Betrokken ministerie: SZW, BuZa

Betrokken omroep: Humanistische Omroep

Korte inhoud: Een documentaire genaamd het Grote Geluk over de dilemma's van vrouwen over heel de wereld ten aanzien van geboorteplanning.

Motivatie voor een Aanvraag in het kader van artikel 2, onderdeel a van de Subsidieregeling coproductie: Emancipatie-ondersteuning 1998, betreffende het actuele thema `Terugkoppeling vijf jaar na Beijing'.

Uitzending 2003: Niet bekend

Bijdrage ministerie: BuZa: .151.902,93 SZW: . 90.756,04

Totale productiekosten: . 501.246,95

Conform Richtlijn 2000 Nee, pas achteraf aangemeld. Aftiteling was niet conform richtlijn. Pagina
24/26

Titel: Vaders (Dad's right)

Betrokken ministerie: SZW

Betrokken omroep: AVRO

Korte inhoud: Doelstelling van het ESF-EQUAL-project `Mannen in de Hoofdrol' is het inspireren van meer mannen tot taken in en rond huis (zorgverantwoordelijkheden). Onderdeel van het project is het ontwikkelen, produceren en uitzenden van een televisieprogramma.

Inhoud Het televisieprogramma is een talkshow, gepresenteerd door Angela Groothuizen. Met een vast publiek van 12 stellen (die worden gescreend op diversiteit en inspiratie) komt iedere week een thema aan bod dat betrekking heeft op de verdeling van huishoudelijke en zorgtaken in het gezin. De vader is het uitgangspunt in de manier waarop de thema's worden belicht. De thema's kunnen gaan over onderhandelen, vrijetijdsbesteding, jaloezie, financiën en communicatie. Binnen de thema's zullen gedurende de uitzending stellingen worden behandeld, die aan de stellen voorgelegd worden. Het Nederlandse publiek is van tevoren gevraagd naar hun mening over de stellingen. Nadat met de stellen over het onderwerp is gediscussieerd, wordt afgesloten met de uitslag van de enquêtevraag.

Er wordt ook thuis gefilmd bij één van de vaste stellen uit het publiek; hoe gaat het er bij hen thuis aan toe? Elke week passeert een ander stel de revue. Aan het eind van de uitzending zien we een bekende landgenoot; zij gunnen ons een blik thuis, zodat duidelijk wordt hoe hij de verdeling van taken met zijn partner heeft geregeld. In elke aflevering zijn er twee cabaretiers, die commentaar geven vanaf de zijlijn. Zij zullen prikkelende visies geven op de behandelde onderwerpen, scherpe uitspraken doen en de discussie aanwakkeren. Angela Groothuizen zal zorgen voor de nodige dynamiek en interactie tussen publiek en panel ten gunste van inhoudelijkheid en inspiratie.

Motivatie voor een Hoofddoel van beleid op het terrein van arbeid, zorg en inkomen is het coproductie: bereiken van een duurzame situatie waarin zoveel mogelijk mensen gedurende hun levensloop een economisch zelfstandig bestaan met zorgverantwoordelijkheid kunnen combineren. Om dit hoofddoel te bereiken is het nodig verdere vooruitgang te boeken op de volgende drie terreinen:
1. verbeteren combineerbaarheid van arbeid met zorg over de hele levensloop van mannen en vrouwen;
2. bevorderen arbeidsparticipatie en economische zelfstandigheid van Pagina
25/26

vrouwen;
3. bevorderen aandeel van mannen in de zorgverantwoordelijkheid. (Meerjarennota Emancipatiebeleid, p. 17, 2000)

Een coproductie is een uitstekend middel om bovenstaand hoofddoel en voortgang op de drie terreinen te bereiken vanwege de volgende argumenten: · groot bereik richting de doelgroepen · inhoudelijke bijdrage aan het onderwerp · communiceren, tonen van voorbeeldgedrag, mogelijkheid tot identificatie, inspiratie en motivatie

Uitzending 2003: 1 mei 2003 - 17 juli 2003

Bijdrage ministerie: 688.197,20

Totale productiekosten: 1.966.277,70

Conform Richtlijn 2000 Ja.

Pagina
26/26