LIJST PIM FORTUYN
LPF bepleit stopzetting project Zuiderzeelijn
PERSBERICHT
Den Haag, 26 mei 2004
LPF-Kamerlid Gerard van As vindt het 'van de zotte' dat het kabinet de
besluitvormingsprocedure met betrekking tot de aanleg van de
Zuiderzeelijn voortzet, met kennis van de schrikbarende cijfers die
het CPB hen heeft voorgerekend.
De Lijst Pim Fortuyn vindt dat de Zuiderzeelijn, in welke vorm dan
ook, niet mag worden aangelegd. Van As: 'Dezelfde fout als bij de
aanleg van de Betuwelijn en de HSL mag nu niet worden gemaakt. Dit
miljardenproject blijkt uit meerdere onderzoeken volslagen onrendabel
te zijn. Juist vanwege eerdere financiële debacles is vorig jaar de
motie Hermans aangenomen, welke leidde tot de instelling van de
tijdelijke Commissie Infrastructurele Projecten.
Voorkomen moet worden dat megablunders als de Betuwelijn en de HSL nog
eens plaats vinden. Maar dit kabinet heeft van deze blunders
vooralsnog niets geleerd'.
Het CPB heeft een vijftal studies naar de rentabiliteit van een aan te
leggen Zuiderzeelijn doorgerekend en deze mondeling toegelicht bij het
kabinet. Geen enkele optie blijkt rendabel.
De bestuurlijke erfenis van Netelenbos en Pronk - die de eerdere
rapportages onder het kleed hebben geveegd - leidt tot het vervolgen
van het besluitvormingstraject. Immers, bestuurlijk commitment met
bestuurders van de noordelijke provincies is al aangegaan. Er bestaan
echter geen economische argumenten voor dit kabinet om door te gaan
met de Zuiderzeelijn.
Van As: ''t Enige argument dat dit kabinet nog heeft om het project
uit te voeren, is werkgelegenheid voor zo'n 3000 mensen. Dat komt neer
op miljoenen per baan! Door stopzetting van dit project zou er in de
periode 2008-2010 al 474 miljoen euro vrij kunnen komen voor zinniger
investeringen'.
De Lijst Pim Fortuyn wil op korte termijn een plenair debat voeren
over nut en noodzaak van de Zuiderzeelijn.
De centrale overheid heeft voor de Zuiderzeelijn een bedrag van 2,8
miljard euro gereserveerd. De regionale overheden moeten hun bijdragen
nog vastleggen. Eerder is gesteld dat hiermee een bedrag van 230
miljoen euro gemoeid zou zijn.