Nieuw-Vlaamse Alliantie


Verkeersboetefonds maakt Wallonië slapend rijk (26/05/04)

De N-VA is stomverbaasd dat minister Dewael vandaag triomfantelijk uitpakt met de verdeling van de extra middelen van de pestboetes. Dewael bevestigt gewoonweg het slechte akkoord dat al eerder werd overeengekomen in de federale regering en waartegen een golf van protest rees, onder andere bij de VLD. Het Koninklijk Besluit werd al op 2 april goedgekeurd in de ministerraad.

De extra inkomsten worden voor 63 % verdeeld op basis van het aantal km. weg en de categorie van politiezone. Amper 37 % van de inkomsten wordt verdeeld op basis van de daling van het aantal slachtoffers.

De politiezones worden dus maar voor 37 % beloond voor hun extra inspanningen. Wie 100 haalt op het rapport, krijgt maar 37 punten. Gaat de regering straks ook voorstellen om wie overuren doet ook maar voor eenderde uit te betalen?

Op basis van de paarse verdeelsleutel krijgen de Vlaamse gemeenten maar 56,7 % van de meerinkomsten. Een studie van Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten berekende nochtans dat 83% van de opbrengsten van de verkeersboetes uit Vlaanderen komen. De gemiddelde Vlaming betaalde in 2003 een kleine 25 euro aan verkeersboetes, de gemiddelde Waal amper 16 euro.
Niet zo verwonderlijk wanneer je weet dat er in Vlaanderen al meer dan 500 flitspalen staan en er nog elke dag worden bijgeplaatst terwijl er in Wallonië welgeteld 16 (zestien) staan die dan nog niet allemaal werken.

De Waalse politiezones worden door VLD en SP.A gefeliciteerd voor hun laksheid en krijgen als vriendelijk presentje enkele miljoenen euro toegeschoven.
Wanneer een correcte verdeelsleutel zou worden toegepast, dus enkel en alleen op basis van de hogere boete-inkomsten in elke deelstaat, dan zouden de Vlaamse gemeenten 26 % meer moeten krijgen. De paarse regering besteelt de Vlaamse gemeenten voor 26 %. Voor het jaar 2003 zou dit overeenkomen met een diefstal van 11 miljoen euro. Met een correcte verdeelsleutel zouden dus ook alle Limburgse gemeenten 26 % inkomsten krijgen. Maar dat is natuurlijk buiten minister Dewael gerekend.

De N-VA wil dat Vlaanderen zelf volledig bevoegd wordt het verkeersbeleid. Zodat we de gemeenten die inspanningen leveren voor verkeersveiligheid ten minste navenant kunnen belonen.

Auteur:
Frieda Brepoels, ondervoorzitter, Jan Peumans, burgemeester Riemst, Annette Stulens, burgemeester Hoeselt
Nieuw-Vlaamse Alliantie

Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@n-va.be
Url: www.n-va.be