Nieuw-Vlaamse Alliantie
Verkeersboetefonds maakt Wallonië slapend rijk (26/05/04)
De N-VA is stomverbaasd dat minister Dewael vandaag triomfantelijk
uitpakt met de verdeling van de extra middelen van de pestboetes.
Dewael bevestigt gewoonweg het slechte akkoord dat al eerder werd
overeengekomen in de federale regering en waartegen een golf van
protest rees, onder andere bij de VLD. Het Koninklijk Besluit werd al
op 2 april goedgekeurd in de ministerraad.
De extra inkomsten worden voor 63 % verdeeld op basis van het aantal
km. weg en de categorie van politiezone. Amper 37 % van de inkomsten
wordt verdeeld op basis van de daling van het aantal slachtoffers.
De politiezones worden dus maar voor 37 % beloond voor hun extra
inspanningen. Wie 100 haalt op het rapport, krijgt maar 37 punten.
Gaat de regering straks ook voorstellen om wie overuren doet ook maar
voor eenderde uit te betalen?
Op basis van de paarse verdeelsleutel krijgen de Vlaamse gemeenten
maar 56,7 % van de meerinkomsten. Een studie van Vereniging van
Vlaamse Steden en Gemeenten berekende nochtans dat 83% van de
opbrengsten van de verkeersboetes uit Vlaanderen komen. De gemiddelde
Vlaming betaalde in 2003 een kleine 25 euro aan verkeersboetes, de
gemiddelde Waal amper 16 euro.
Niet zo verwonderlijk wanneer je weet dat er in Vlaanderen al meer dan
500 flitspalen staan en er nog elke dag worden bijgeplaatst terwijl er
in Wallonië welgeteld 16 (zestien) staan die dan nog niet allemaal
werken.
De Waalse politiezones worden door VLD en SP.A gefeliciteerd voor hun
laksheid en krijgen als vriendelijk presentje enkele miljoenen euro
toegeschoven.
Wanneer een correcte verdeelsleutel zou worden toegepast, dus enkel en
alleen op basis van de hogere boete-inkomsten in elke deelstaat, dan
zouden de Vlaamse gemeenten 26 % meer moeten krijgen. De paarse
regering besteelt de Vlaamse gemeenten voor 26 %. Voor het jaar 2003
zou dit overeenkomen met een diefstal van 11 miljoen euro.
Met een correcte verdeelsleutel zouden dus ook alle Limburgse
gemeenten 26 % inkomsten krijgen. Maar dat is natuurlijk buiten
minister Dewael gerekend.
De N-VA wil dat Vlaanderen zelf volledig bevoegd wordt het
verkeersbeleid. Zodat we de gemeenten die inspanningen leveren voor
verkeersveiligheid ten minste navenant kunnen belonen.
Auteur:
Frieda Brepoels, ondervoorzitter, Jan Peumans, burgemeester Riemst,
Annette Stulens, burgemeester Hoeselt
Nieuw-Vlaamse Alliantie
Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@n-va.be
Url: www.n-va.be