NMA
DTe: klanten bewust laten kiezen voor ander contract
De Dienst uitvoering en toezicht Energie (DTe) wil niet dat klanten,
die hun huidige energiecontract niet actief opzeggen, automatisch
worden overgezet naar een jaarcontract. DTe accepteert geen
leveringsvoorwaarden van energieleveranciers die dit bepalen en eist
dat dergelijke voorwaarden worden aangepast.
In verband met marktwerking op de energiemarkt is DTe er voorstander
van dat er verschillende contracten (met verschillende looptijden,
opzegtermijnen en prijzen) aan klanten worden aangeboden. Voor DTe is
het essentieel dat de klant een bewuste keuze voor een contract kan
maken. Leveranciers van elektriciteit en/of gas moeten afnemers daarom
tenminste een contract voor onbepaalde duur met een opzegtermijn van
30 dagen aanbieden.
DTe streeft naar effectieve concurrentie in de energiesector en vindt
het daarom belangrijk dat afnemers in staat zijn een bewuste keuze te
maken voor een nieuw contract (voor onbepaalde of bepaalde tijd) dat
pas ingaat na een expliciet akkoord van de klant.
DTe beoordeelt momenteel de vergunningaanvragen van
energieleveranciers waarmee zij vanaf 1 juli, de liberaliseringdatum
van de energiemarkt, energie en gas kunnen leveren aan
kleinverbruikers. In dat kader controleert DTe onder andere de
leveringsvoorwaarden van de energieleveranciers. Indien blijkt dat
leveranciers klanten overzetten naar een ander contract zonder dat
klanten daar expliciet voor hebben gekozen, dan treedt DTe daar tegen
op.
Nederlandse Mededingingsautoriteit