Gemeente Haarlem


26 mei 2004
sector Stadsbeheer

139/2004
Gemeente Haarlem, college van burgemeester en wethouders

Persbericht


College streeft naar meer duidelijkheid en uniformiteit in het parkeren


Het college van BenW heeft de Parkeernota vastgesteld en kiest daarmee voor diverse belangrijke maatregelen die de regels voor het parkeren in Haarlem duidelijker en meer uniform moeten maken. Daarnaast hebben de maatregelen tot doel de tekorten in het Parkeerfonds te compenseren van waaruit de parkeervoorzieningen worden gefinancierd. De Parkeernota gaat in op hoe de gemeente het parkeerbeleid de komende jaren vorm wil geven en hoe de grotere parkeerdruk door de autonome groei van het autogebruik en het verminderen van het aantal straatparkeerplaatsen opgevangen wordt. De Parkeernota is een uitwerkingsnota van het vorig jaar door de Raad aangenomen Haarlems Verkeers- en Vervoerplan (HVVP).

Een aantal maatregelen van de Parkeernota is inmiddels uitgewerkt en uitgevoerd. Het gaat hierbij om de aanpassing van de uurtarieven in de parkeergarages per 1 januari 2004, indexeren van tarieven voor abonnementen, vignetten, vergunningen etc en de wijziging van de Parkeerverordening voor bewoners met een eigen parkeergelegenheid. Van de overige maatregelen kan een belangrijk deel nog dit jaar uitgevoerd worden, maar voor andere is een gedegen uitwerking noodzakelijk. Tot slot geldt voor een aantal maatregelen dat zij pas kunnen worden ingezet op het moment dat er nieuwe parkeercapaciteit is gerealiseerd medio 2006 (Appelaar en Ripperda). De Parkeernota wordt op 17 juni aanstaande door de Commissie Stadsbeheer besproken.


Wijzigingen naar aanleiding van de inspraak:

Op 4 november 2003 is de Concept-Parkeernota vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak. De voornaamste wijzigingen in het kader van de inspraak over het parkeerbeleid zijn geweest:
. Onderzoek naar een flexibeler en ook voor de binnenstad geldende bezoekersregeling voor bewoners en in afwachting daarvan geen uitbreiding van het aantal bezoekersschijven in woonwijken.
. Laten vervallen van het voorstel om parkeren van motoren te reguleren.
. Laten vervallen van het voorstel om de Oostelijke Spaarneoever te fiscaliseren (betaald parkeren).

Maatregelen die dit jaar kunnen worden uitgevoerd:
. Er wordt bij nieuwe te reguleerde gebieden die niet aansluiten op de huidige belanghebbendengebieden voortaan alleen nog gekozen voor betaald parkeren (fiscaliseren). Dit betekent dat de gemeente in die gevallen niet meer voor het systeem van belanghebbendenparkeren zal kiezen om de parkeeroverlast in woonwijken tegen te gaan. Te denken valt hierbij bijvoorbeeld aan de wijken rondom winkelcentrum Schalkwijk, mocht hier overlast ontstaan door de invoering van betaald parkeren in het winkelcentrum.
. Het verschil in straattarieven in de binnenstad wordt opgeheven. Alle parkeerplaatsen in de binnenstad komen onder het straattarief van 2.30 Euro te vallen.
. In de huidige belanghebbendengebieden wordt het uurtarief op straat gelijkgesteld aan het uurtarief in de parkeergarages. Dit tarief ligt nu nog lager.
. Er wordt een progressief tarief ingevoerd voor straatvergunningen in woonwijken. Dit betekent dat alleen de eerste auto per gezin voor een laag tarief een vergunning kan krijgen en de kosten per extra auto evenredig zullen oplopen.
. De belanghebbendengebieden worden opgedeeld in 4 deelzones waardoor iemand met een ontheffing niet meer in alle belanghebbendengebieden kan parkeren, maar alleen nog in de eigen zone.
. De prijs van een bezoekersschijf voor belanghebbendengebieden wordt verhoogd naar E 10,- per jaar.
. Er worden tarieven ingesteld voor diverse baliehandelingen bij Parkeerzaken. De invulling hiervan wordt nader uitgewerkt.
. Bewoners van belanghebbendengebieden mogen al na 18.00 met hun vergunning op betaalde parkeerplaatsen in de woonwijk parkeren. Tot nu toe was dit algemeen vanaf 21.00 uur. In gevallen waarbij bijvoorbeeld een supermarkt tot 21.00 uur open is, zal plaatselijk een uitzondering worden gemaakt.
. Er komt vrij parkeren voor gehandicapten in alle gereguleerde gebieden. Gehandicapten hoeven dus niet meer op speciale invalidenparkeerplaatsen te staan en ook geen (gereduceerde) kosten te betalen. De speciale gehandicaptenparkeerplaatsen bij voorzieningen blijven wel gehandhaafd, eveneens zonder dat er voor moet worden betaald
. Parkeerplaatsen voor 1e lijns gezondheidszorg worden voortaan op kenteken gereserveerd zodat (hulp)artsen met oproepdienst altijd een eigen parkeerplek hebben.
. De regels op vrachtwagenparkeerplaatsen worden aangepast. Dit betekent dat auto's in het geheel niet meer op vrachtwagenparkeerplaatsen mogen parkeren, wat nu nog wel deels is toegestaan.

Maatregelen die moeten worden uitgewerkt in de loop van 2004:
. Het aantal bewonersabonnementen in openbare parkeergarages moet worden herverdeeld en uitgebreid. Dit is noodzakelijk geworden door de toename van de vraag naar vignetten en de afname van het aanbod van straatparkeerplaatsen. De gemeente biedt mensen de mogelijkheid hun straatvignet in te ruilen voor een abonnement in een parkeergarage.
. Er moet een nieuwe bezoekersregeling voor bewoners komen. Er wordt gedacht aan het systeem van 'kraskaarten' waar iedere belanghebbende voor zijn bezoekers met een vastgesteld maximum gebruik van kan maken. Dit komt in plaats van de bezoekersschijf (een per adres) die nu verstrekt wordt. Hiermee wordt ook een bezoekersregeling voor het centrum mogelijk gemaakt, wat nu niet het geval is.
. Er wordt gekeken of betaald parkeren ingevoerd kan worden op koopzondag en tijdens evenementen.

Maatregelen die moeten worden uitgewerkt na 2004:
. Vergunningen verlenen voor parkeren op in- en uitritten.
. Uitvoeringsregels opstellen over bewonersparkeren op eigen terrein in relatie met af te geven vergunningen/vignetten.
. Beleid opstellen om het te koop aanbieden van auto's door in woonwijken gevestigde garagebedrijven te herzien.
. Financiële regeling opstellen voor het bij nieuwbouwprojecten niet voldoen aan de parkeernormen.
. Aanpassen van de regels rond invoering belanghebbendenparkeren. De bedoeling is dat er niet zo snel nieuwe belanghebbendengebieden meer bijkomen.

Maatregelen die ingevoerd kunnen worden na de oplevering van de Appelaar én Ripperda:
. Tariefdifferentiatie naar plaats van garageabonnementen en uurtarieven.
. Uitbreiding van de nieuwe regeling rond bewonersabonnementen in openbare parkeergarages.

Nader te overwegen:
. Fiscaliseren (betaald parkeren maken) van de belanghebbendengebieden. Belanghebbenden krijgen dan een ontheffing.
. (meer) Kostendekkend maken van straatvignetten en straatvergunningen.


Winfried Lindeman
023-5114901
lindeman@haarlem.nl

---- --