Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van staatssecretaris van verkeer en Waterstaat, Melanie Schultz van Haegen, bij het uitreiken van de Generaal-Snijdersmedaille op woensdag 26 mei 2004 om 15.15 uur in Lelystad (Aviodrome)

Dames en heren,

Ik dank de heer Manderfeld van de Stichting Generaal Snijders Fonds voor de uitnodiging om hier te spreken. Ik beschouw het als een eer dat ik vandaag de Generaal-Snijdersmedaille en twee ere-diplomas mag uitreiken. De heren Legro, Schut en Driessen hebben die onderscheidingen meer dan verdiend.

De hoofddoelstelling van het Generaal Snijders Fonds is het bevorderen van de belangstelling voor de luchtvaart. Het uitreiken van de Generaal-Snijdersmedaille en ere-diplomas draagt uiteraard bij aan die missie.

De luchtvaartdoelstelling van dit kabinet is uiteraard breder, dat zal u niet verbazen. Het herstel van de Nederlandse economie en het versterken van onze internationale concurrentiepositie is onze missie. En bij die missie hoort een krachtige luchtvaartsector met krachtige luchthavens. Om te beginnen een mainport die niet alleen fungeert als banenmotor maar ook zorgt dat Nederland aantrekkelijk blijft voor het internationale bedrijfsleven. De mainport moet als honing voor de bijen zijn; een zakelijk centrum met internationale allure dat bedrijven trekt. De regionale luchthavens zijn daarnaast de stukjes die de luchthavenpuzzel compleet maken.

Dames en heren,

De luchtvaartsector zit in een turbulente fase. Allianties worden aangegaan, fusies worden gesloten. Het voorbeeld van de recente symbiose tussen de haan en de zwaan kent u allemaal. In mijn visie is de fusie tussen Air France en KLM, zeker voor de langere termijn, goed voor onze nationale luchtvaartsector. Een andere onomkeerbare trend is de liberaliseringswind die door Europa en de rest van de wereld waait. Daarmee zal Nederland in de pas moeten lopen. En dan de opkomst van low cost carriers. Een ontwikkeling die kansen biedt. De heer Legro kan daar over meepraten. Kortom, de luchtvaartsector is een uiterst dynamische fase belandt waar bedrijfsleven en overheid bovenop op moeten blijven zitten.

Misschien zit ik ernaast, maar ik kan me eigenlijk niet anders voorstellen dat de heer Legro al deze ontwikkelingen op de voet volgt.

Peter Legro, uw carrière leest als een prachtig en luchtig boek. Een successtory met een happy end. In 2002 heeft u dat boek gesloten na uw vertrek bij uw lovebaby: Transavia.

Het is absoluut meer dan terecht dat uw carrière in de luchtvaart vandaag wordt gemarkeerd met de gouden Generaal-Snijdersmedaille. Prominenten en pioniers uit de luchtvaart gingen u voor. De grote Plesman voorop, en ook Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Bernhard en de heren Orlandini, Schröder en Ockels ontvingen deze hoogste onderscheiding binnen de luchtvaart. Nu bent u aan de beurt. En terecht!

Peter Legro: een geboren Groninger. U begon Panam in 1961. Na 18 jaar ging u de grote oceaan weer over naar Nederland. U werd benoemd tot directeur van Transavia: toen nog een kleine chartermaatschappij en hèt antwoord op dure vliegreizen. In de 25 jaar die volgde heeft u Transavia tot een professionele gestroomlijnde luchtvaartmaatschappij getransformeerd. Nooit is het bedrijf in de rode cijfers gekomen. Sterker nog, in 25 jaar is de winst verzesvoudigd. Uw stijl is die van no nonsense en Groningse nuchterheid, gekoppeld aan zuinigheid. U bent iemand die bij het zien van zijn twintig groene staarten nog steeds een brok in de keel krijgt. Maar die groene staarten wilt uw wel in de lucht wil zien. Want in uw eigen woorden: kisten die beton vreten kosten veel geld. U liet bij uw afscheid een gezond bedrijf achter. Zeker gezien de moeilijke tijden die juist zon kwetsbare sector als de luchtvaart doormaakt, is dat een prestatie van formaat.

U heeft Transavia altijd een duidelijke koers gegeven. Leidend was daarbij een goedkoop product met goede kisten. U was ook iemand die de opkomst en het succes van de low-cost carriers goed inschatte. In 2001 startte u het succesvolle Basiq Air. Daarbij hanteerde u terecht het uitgangspunt dat low fare pas kan als je bedrijf ook low-cost is.

Naast uw bedrijf meneer Legro, was u ook zeer actief als belangenbehartiger voor de luchtvaartsector. U initieerde de internationale brancheorganisatie voor chartermaatschappijen. En verder was u actief binnen de Europese International Air Carriers eind jaren tachtig en de International Air Carrier Association in de jaren negentig. Uw activiteiten als bestuurslid en voorzitter van de Amcham the American Chamber of Commerce hebben veel bijgedragen aan de goede handelsbetrekkingen tussen de VS en Nederland.

Dames en heren, genoeg lovende woorden. Ik wil nu graag de heer Legro vragen naar voren te komen zodat ik hem de Gouden Generaal-Snijdersmedaille kan overhandigen.