Toespraak van staatssecretaris van verkeer en Waterstaat, Melanie
Schultz van Haegen, bij het uitreiken van de Generaal-Snijdersmedaille
op woensdag 26 mei 2004 om 15.15 uur in Lelystad (Aviodrome)
Dames en heren,
Ik dank de heer Manderfeld van de Stichting Generaal Snijders Fonds
voor de uitnodiging om hier te spreken. Ik beschouw het als een eer
dat ik vandaag de Generaal-Snijdersmedaille en twee ere-diplomas mag
uitreiken. De heren Legro, Schut en Driessen hebben die
onderscheidingen meer dan verdiend.
De hoofddoelstelling van het Generaal Snijders Fonds is het bevorderen
van de belangstelling voor de luchtvaart. Het uitreiken van de
Generaal-Snijdersmedaille en ere-diplomas draagt uiteraard bij aan die
missie.
De luchtvaartdoelstelling van dit kabinet is uiteraard breder, dat zal
u niet verbazen. Het herstel van de Nederlandse economie en het
versterken van onze internationale concurrentiepositie is onze missie.
En bij die missie hoort een krachtige luchtvaartsector met krachtige
luchthavens. Om te beginnen een mainport die niet alleen fungeert als
banenmotor maar ook zorgt dat Nederland aantrekkelijk blijft voor het
internationale bedrijfsleven. De mainport moet als honing voor de
bijen zijn; een zakelijk centrum met internationale allure dat
bedrijven trekt. De regionale luchthavens zijn daarnaast de stukjes
die de luchthavenpuzzel compleet maken.
Dames en heren,
De luchtvaartsector zit in een turbulente fase. Allianties worden
aangegaan, fusies worden gesloten. Het voorbeeld van de recente
symbiose tussen de haan en de zwaan kent u allemaal. In mijn visie is
de fusie tussen Air France en KLM, zeker voor de langere termijn, goed
voor onze nationale luchtvaartsector. Een andere onomkeerbare trend is
de liberaliseringswind die door Europa en de rest van de wereld waait.
Daarmee zal Nederland in de pas moeten lopen. En dan de opkomst van
low cost carriers. Een ontwikkeling die kansen biedt. De heer Legro
kan daar over meepraten. Kortom, de luchtvaartsector is een uiterst
dynamische fase belandt waar bedrijfsleven en overheid bovenop op
moeten blijven zitten.
Misschien zit ik ernaast, maar ik kan me eigenlijk niet anders
voorstellen dat de heer Legro al deze ontwikkelingen op de voet volgt.
Peter Legro, uw carrière leest als een prachtig en luchtig boek. Een
successtory met een happy end. In 2002 heeft u dat boek gesloten na uw
vertrek bij uw lovebaby: Transavia.
Het is absoluut meer dan terecht dat uw carrière in de luchtvaart
vandaag wordt gemarkeerd met de gouden Generaal-Snijdersmedaille.
Prominenten en pioniers uit de luchtvaart gingen u voor. De grote
Plesman voorop, en ook Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Bernhard en de
heren Orlandini, Schröder en Ockels ontvingen deze hoogste
onderscheiding binnen de luchtvaart. Nu bent u aan de beurt. En
terecht!
Peter Legro: een geboren Groninger. U begon Panam in 1961. Na 18 jaar
ging u de grote oceaan weer over naar Nederland. U werd benoemd tot
directeur van Transavia: toen nog een kleine chartermaatschappij en
hèt antwoord op dure vliegreizen. In de 25 jaar die volgde heeft u
Transavia tot een professionele gestroomlijnde luchtvaartmaatschappij
getransformeerd. Nooit is het bedrijf in de rode cijfers gekomen.
Sterker nog, in 25 jaar is de winst verzesvoudigd. Uw stijl is die van
no nonsense en Groningse nuchterheid, gekoppeld aan zuinigheid. U bent
iemand die bij het zien van zijn twintig groene staarten nog steeds
een brok in de keel krijgt. Maar die groene staarten wilt uw wel in de
lucht wil zien. Want in uw eigen woorden: kisten die beton vreten
kosten veel geld. U liet bij uw afscheid een gezond bedrijf achter.
Zeker gezien de moeilijke tijden die juist zon kwetsbare sector als de
luchtvaart doormaakt, is dat een prestatie van formaat.
U heeft Transavia altijd een duidelijke koers gegeven. Leidend was
daarbij een goedkoop product met goede kisten. U was ook iemand die de
opkomst en het succes van de low-cost carriers goed inschatte. In 2001
startte u het succesvolle Basiq Air. Daarbij hanteerde u terecht het
uitgangspunt dat low fare pas kan als je bedrijf ook low-cost is.
Naast uw bedrijf meneer Legro, was u ook zeer actief als
belangenbehartiger voor de luchtvaartsector. U initieerde de
internationale brancheorganisatie voor chartermaatschappijen. En
verder was u actief binnen de Europese International Air Carriers eind
jaren tachtig en de International Air Carrier Association in de jaren
negentig. Uw activiteiten als bestuurslid en voorzitter van de Amcham
the American Chamber of Commerce hebben veel bijgedragen aan de goede
handelsbetrekkingen tussen de VS en Nederland.
Dames en heren, genoeg lovende woorden. Ik wil nu graag de heer Legro
vragen naar voren te komen zodat ik hem de Gouden
Generaal-Snijdersmedaille kan overhandigen.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat