Gemeente Maastricht

Bericht uit Maastricht (week 22 / 2004)

afbeelding Regionale ombudsman

Bent u niet tevreden over de manier waarop de gemeente uw klacht heeft afgehandeld? Dan kunt u kosteloos de regionale ombudsman inschakelen. Kijk voor meer informatie op www.ombudscommissiezuidlimburg.nl of haal de brochure bij Centre Céramique of het GemeenteLoket.

dotline

afbeelding Burgerjaarverslag

Hoe gaan ambtenaren om met dienstverlening? En welke vooruitgang maken ze daarbij? Dat leest u in het burgerjaarverslag. Deze ligt voor u klaar bij Centre Céramique en het GemeenteLoket. U vindt de complete tekst van burgerjaarverslag ook op onze website: www.maastricht.nl.

dotline

dotline afbeelding Paspoort

Een recente pasfoto en een geldig legitimatiebewijs. U heeft ze nodig voor het aanvragen van een nieuw paspoort. Is de pas bedoeld voor een kind jonger dan 15 jaar? Dan moet het paspoort waarin het staat bijgeschreven worden meegenomen. Zorg er tevens voor dat het kind waarvoor u de pas aanvraagt, meegaat naar het GemeenteLoket. Zo kan er niets mis gaan. Meer informatie over het aanvragen van een paspoort vindt u in de Maaspost en op onze website.

> Europees parlement steeds belangrijker > Afwijking sluitingstijden > Aanpak strijdige horecaregels > Wijziging mandaatlijst > Vergaderdata raad en raadscommissies

Regionale ombudsman

afbeelding De overheid moet ervoor zorgen dat alle wetten, regels en bestuurlijke procedures correct uitgevoerd en toegepast worden. Soms kan er iets misgaan tussen u en een ambtenaar of bestuurder van uw gemeente. Hebt u daarover geklaagd maar bent u niet tevreden over de afhandeling? Dan kunt u (kosteloos) de regionale ombudsman inschakelen.

De regionale ombudsman is aangesteld door de volgende samenwerkende gemeenten: Beek, Eijsden, Maastricht, Margraten, Meerssen, Valkenburg aan de Geul, Sittard-Geleen en Stein. Hij bemoeit zich uitsluitend met problemen tussen u en deze gemeenten.

De regionale ombudsman kan niets voor u doen als:

* u een beslissing van de gemeente hebt gekregen waarin staat dat u `bezwaar en/of beroep' kunt instellen bij de (bestuurs)rechter, * uw klacht gaat over een uitspraak van een rechter of over de inhoud van wettelijke regels, waaronder gemeentelijke verordeningen, * uw klacht ouder is dan een jaar.

Twijfelt u of de regionale ombudsman u kan helpen? Bel dan (043) 350 43 43.

Klacht indienen U kunt uw klacht alleen per brief indienen. Vermeld wat de gemeente volgens u niet goed doet en waarom u zelf niet verder komt met uw klacht; en uw adres en telefoonnummer. Stuur alle documenten mee die belangrijk zijn voor uw zaak. Dit zijn in ieder geval kopieën van eventuele klachtenbrieven die u aan de gemeente hebt gestuurd en antwoorden daarop.

Stuur uw klacht naar het volgende adres: Ombudscommissie Zuid-Limburg Postbus 1305 6201 BH MAASTRICHT

Wat gebeurt er na ontvangst van uw klacht? U krijgt altijd een ontvangstbevestiging van uw klacht. Daarna start de ombudsman een onderzoek. Dat neemt enige tijd in beslag. In principe wordt u in de gelegenheid gesteld om uw kijk op de zaak te geven. Dat geldt ook voor de betrokken gemeente. Het onderzoek naar uw klacht wordt afgesloten met een rapport. Daaruit blijkt of uw klacht terecht is. En als dat zo is, wat de gemeenten daarvan kunnen leren om burgers zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Kijk voor meer informatie op www.ombudscommissiezuidlimburg.nl of haal de brochure bij Centre Céramique of het GemeenteLoket.

top

Burgerjaarverslag

afbeelding Het burgerjaarverslag 2003 is uit!

"Hoewel onze dienstverlening op een paar punten, zoals de afhandeling van de post en de wachttijd bij het Gemeenteloket nog verbeterd moet worden, kan ik concluderen dat we op de goede weg zijn", aldus burgemeester Leers in het nawoord van het Burgerjaarverslag 2003 dat deze maand verscheen. De wet schrijft voor dat de burgemeester jaarlijks verslag doet over de kwaliteit van de diensten die de gemeente verleent en de participatie van de burger.

In het verslag is te lezen hoe ambtenaren omgaan met de dienstverlening in hun dagelijks handelen. Daaruit rijst het beeld van een ambtenaar die weet hoe hij met grenzen moet omgaan en die betrokken is bij zijn taak. Allesbehalve een `grijze' kantoorklerk dus. Het gaat in dit verslag niet alleen om gebeurtenissen die de revue passeren; het gaat vooral om de lessen die daaruit te trekken zijn. Ook de actiepunten uit het verslag van het jaar daarvoor worden behandeld. Het verslag laat daarbij de vorderingen zien die de gemeente bij die actiepunten maakt.

U vindt het burgerjaarverslag op de website van de gemeente: www.maastricht.nl. Een gedrukt exemplaar kunt u afhalen bij Centre Céramique en het GemeenteLoket. U kunt het ook aanvragen via telefoonnummer (043) 350 51 37. In het verslag roept de burgemeester op om op het verslag te reageren Dat kan via e-mail aan post@maastricht.nl.

top

Paspoort

afbeelding Vakantie in den vreemde: paspoort halen!

Menigeen zoekt deze zomer de zon op in het buitenland. Maar voor het zo ver is, moeten vakantiegangers wel over een geldig reisdocument beschikken. Een paspoort bijvoorbeeld. In de aanloop naar de zomervakantie beantwoorden medewerkers van het GemeenteLoket veel telefoontjes van mensen die zich afvragen wat je voor het aanvragen van een paspoort nodig hebt. Dus zetten we het voor u op een rij.

U hebt nodig:

* Een recente pasfoto. * Geldig legitimatiebewijs. * Kinderen tot en met 15 jaar: paspoort van de ouders als zij daarin staan bijgeschreven. * Bij de aanvraag voor een kind moet het kind zelf aanwezig zijn.

Voor het aanvragen van een nieuw paspoort moet u vijf werkdagen uittrekken. Een paspoort van een getrouwde vrouw wordt alleen op haar meisjesnaam afgegeven. Kinderen kunnen vanaf hun geboorte een eigen paspoort hebben. Voor het aanvragen van een paspoort voor kinderen onder achttien jaar is toestemming van beide ouders of verzorgers nodig. Zij moeten dit schriftelijk doen, bij voorkeur via het officiële machtigingsformulier. Dit formulier staat op de website van de gemeente: www.maastricht.nl, maar is ook verkrijgbaar bij het GemeenteLoket. Bij het aanvragen van een paspoort voor een kind moet behalve het kind, ook een van de ouders aanwezig zijn. De ouder of verzorger moet een legitimatiebewijs overleggen.

top

Europees parlement steeds belangrijker

In de laatste tien jaar heeft het Europees Parlement veel meer wetgevende taken gekregen, met name als gevolg van de Verdragen van Maastricht (1992) en Amsterdam (1997). Bij de totstandkoming van alle Europese wetten op het gebied van economie, interne markt, transport, milieu en sociaal beleid heeft het Europees Parlement het laatste woord. Wat betreft justitie en binnenlandse zaken heeft het parlement adviserende bevoegdheden. Verder stelt het parlement de jaarlijkse begroting van de Europese Unie vast.

Steeds meer ontwikkelt het parlement zich tot een strenge controleur van het beleid van de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU. Het parlement heeft ook beslissende invloed op de benoemingen van de voorzitter en de leden van de Europese Commissie en van tal van Europese instellingen. De recente uitbreiding van de EU met tien nieuwe landen is een belangrijke stimulans tot verdere democratisering van de Europese besluitvorming. Uw stem voor het Europees Parlement is daarom van wezenlijk belang.

Stembureaus open De stembureaus voor de verkiezingen voor het Europees Parlement zijn op donderdag 10 juni open van 7.30 tot 21.00 uur. U hebt dus alle tijd om uw stem uit te brengen.

Verkiezingsborden

In de eerste week van mei zijn er op 26 locaties door de hele stad houten publicatieborden geplaatst. Deze zijn uitsluitend bestemd voor de campagnevoering van de 15 deelnemende politieke partijen bij de verkiezingen voor het Europese Parlement op 10 juni aanstaande. Gebruik van de verkiezingsborden door derden is dus niet toegestaan. De borden worden in de week na de verkiezingen weer verwijderd.

top

Afwijking sluitingstijden

De horeca-inrichtingen 'De Kadans' (Kesselskade 62) en 'De Nachtwacht'(Markt 22) mogen in de nachten van woensdag en donderdag tussen 02.00 uur en 05.00 uur en in de nachten van vrijdag en zaterdag tussen 03.00 uur en 05.00 uur voor bezoekers geopend zijn. De burgemeester heeft hiervoor onder voorschriften ontheffing verleend van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) voor een periode van vijf jaar.

De stukken liggen van 27 mei tot en met 8 juli 2004 ter inzage bij het GemeenteLoket. Als uw belang rechtstreeks bij deze besluiten is betrokken, kunt u op grond van de Algemene wet Bestuursrecht binnen een termijn van zes weken na deze publicatie een bezwaarschrift indienen bij de Burgemeester van de gemeente Maastricht, Postbus 1992 te 6201 BZ Maastricht. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en ten minste bevatten: naam en adres van de indiener, datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar.

top

Aanpak strijdige horecaregels

De regelgeving voor horecaondernemers is veelomvattend, veelal ondoorzichtig en soms zelfs onduidelijk. Hierover zijn de gemeente, het rijk en het bedrijfsleven het eens. De wet laat ruimte voor verschillende interpretaties en toepassingen, waardoor ondernemers onmogelijk kunnen voldoen aan alle voorschriften. Dit werkt ongewenste situaties en soms onveilige omstandigheden in de hand. Op 22 januari 2004 is door verschillende departementen, het MKB en het VNO-NCW, het convenant 'Aanpak strijdige regels' ondertekend. Vervolgens hebben het bedrijfsleven, het rijk en Gemeente Maastricht de handen ineengeslagen en de krachten gebundeld om dit probleem grondig aan te pakken. Het project in Maastricht dient meteen als een landelijk voorbeeldproject. Met andere woorden, de werkwijze die hier wordt ontwikkeld en de oplossingen die hier worden gevonden om te komen tot eenduidige en heldere eisen voor horecaondernemingen, worden landelijk ingevoerd.

top

Wijziging mandaatlijst

Burgemeester en wethouders besloten in hun vergadering van 11 mei 2004 de mandaatlijst van de dienst Stadsontwikkeling en Grondzaken te wijzigen. De aanpassing is het gevolg van zowel diverse wijzigingen in de wetgeving als organisatorische wijzigingen binnen de dienst Stadsontwikkeling en Grondzaken.

Het besluit is opgenomen in het Gemeenteblad van 27 mei 2004 onder C no. 34 en treedt in werking met ingang van 1 juni 2004. Het ligt vanaf 27 mei 2004 tijdens de openingsuren kosteloos ter inzage bij het GemeenteLoket. Eenieder kan op verzoek een afschrift krijgen van het genoemd besluit tegen betaling van een bedrag aan leges.

top

Vergaderdata raad en raadscommissies

In juni staan de volgende vergaderingen gepland: 01/06: 17.30 uur commissie Sociale en Economische Zaken (WWB) 07/06: 20.00 uur commissie Stadsbeheer, Milieu en Mobiliteit (A2) 08/06: 17.30 uur commissie Sociale en Economische Zaken (Voorjaarsnota) 08/06: 20.00 uur (locatie Fort St. Pieter) een brede discussie vanuit de commissie Stadsontwikkeling over hoogbouw. 09/06: 17.30 uur in de Bonbonnière een raadsconferentie over Stadsvisie 2030 14/06: 17.30 uur commissie Breed Welzijn; 20.00 uur commissie Stadsbeheer, Milieu en Mobiliteit 15/06: 17.30 uur commissie Sociale en Economische Zaken, 17.00 uur commissie Stadsontwikkeling 16/06: 17.00 uur commissie Middelen; 20.00 uur commissie Algemene Zaken 22/06: 14.30 uur Raadsvergadering (Voorjaarsnota) 23/06: 17.00 uur Raadsvergadering (reguliere maandelijkse vergadering)

De vergaderingen vinden plaats in het Stadhuis (tenzij anders vermeld) en zijn openbaar. De volledige agenda's zijn in te zien bij het GemeenteLoket, het Gemeente-Infocentrum en via het Raadsinformatiesysteem op www.maastricht.nl (Stadsbestuur). Enkele dagen voor een vergadering vindt u daar ook de bijbehorende stukken.

top

Zoeken _______________

GemeenteLoket


Voor meer inhoudelijke informatie en voor de inzage van stukken en plannen: GemeenteLoket

 Zie het origineel