Openbaar Ministerie

Den Haag, Parket-generaal, 26 mei 2004

OM-jaarverslag: Aandacht voor jeugdcriminaliteit leidt tot groter aantal zaken

Dossier Organisatie & Beleid OM

Jaarverslag 2003 Openbaar Ministerie (PDF)

Goed Beschouwd 2004 (PDF)

De aanpak van jeugdcriminaliteit wordt steeds doelgerichter en leidt tot een nog verder oplopend aantal zaken bij het Openbaar Ministerie. In 2003 kwamen meer dan 30.000 jongeren voor de afhandeling van een strafbaar feit terecht bij de politie of het Openbaar Ministerie. Die jongeren kregen ook vaker dan voorheen te maken met een justitiële reacties. Werd in 1998 nog één op de vijf jeugdzaken terzijde gelegd, in 2003 werd nog maar tien procent geseponeerd.

Verder is in alle arrondissementen een goed beeld gevormd van de omvang, de aard en de spreiding van de jeugdcriminaliteit; noodzakelijk voor een gerichte aanpak. Dat blijkt uit het Jaarverslag 2003 van het Openbaar Ministerie, dat vandaag wordt gepubliceerd.

Al geruime tijd zijn jeugd en veelplegers prioriteiten voor het Openbaar Ministerie. In de categorie veelplegers (iemand die meer dan tien keer is gearresteerd voor een misdrijf) is er extra aandacht voor hen die extreem veel delicten plegen. Het beleid richt zich vooral op degenen die zich èn frequent èn recent bezighouden met het plegen van misdrijven. In alle arrondissementen zijn er initiatieven genomen om een veelplegersaanpak van de grond te tillen.

Productie en prestaties

De ambities van het veiligheidsprogramma Naar een veiliger samenleving zijn in 2003 ruimschoots gehaald. Vooral de toegenomen aandacht voor de bestrijding van overlastcriminaliteit is goed zichtbaar in de cijfers. Het aantal kantonstrafzaken (overtredingen) dat bij het Openbaar Ministerie binnenstroomt, is in 2003 gestegen met 28 procent naar 278.300. Deze toename wordt vooral veroorzaakt door groeiende aantallen overtredingen van algemeen plaatselijke verordeningen (APV's), regels in het openbaar vervoer (zwartrijden en ordeverstoring), vreemdelingenwetgeving en zware verkeersovertredingen. Dergelijke overtredingen veroorzaken veel ergernis en onveiligheidsgevoelens bij burgers. Het aantal rechtbankzaken steeg met acht procent naar bijna 270.000.

Resultaten op het gebied van bijzondere handhaving en ontneming

Op 1 januari 2003 is het Functioneel Parket officieel begonnen. Dit nieuwe parket heeft als taak de deskundigheid op specifieke terrein van de handhaving te bundelen. Het gaat hier om financieel-economische criminaliteit, voedselveiligheid en milieu; de gebieden waarop de vier bijzondere opsporingsdiensten onder gezag van het OM werkzaam zijn (Fiod/ECD, Siod, AID, Vrom-IOD). Naast de opbouw van de organisatie is er in 2003 een start gemaakt met de behandeling van strafzaken van de bijzondere opsporingsdiensten. Vorig jaar hebben de zes Interregionale Fraudeteams 61 middelzware en 24 zware financieel-economische zaken opgepakt. In 2003 zijn een kwart meer milieuzaken binnengekomen dan vooraf was begroot (15.500 zaken) en zijn 67 (middel)zware milieu-onderzoeken gestart. Een kwart van alle milieuzaken zijn inrichtingsgebonden, dat wil zeggen verbonden aan een vergunningsplichtige zoals een benzinestation, fabriek of boerenbedrijf.

In het afgelopen jaar is voorts de ontnemingsdoelstelling (plukze) ruimschoots gehaald met een bedrag van 10,1 miljoen euro. Verder heeft de nieuwe wetgeving per 1 september 2003 het mogelijk gemaakt dat de executie van ontnemingsmaatregelen mogelijk blijft ook nadat de maximale periode van de gijzeling is voltooid.

Goed Beschouwd 2004

Inmiddels traditioneel gaat het jaarverslag van het OM vergezeld van Goed Beschouwd, een uitgave met daarin enkele nadere beschouwingen van themas op het terrein van criminaliteit en de strafrechtshandhaving. De beschouwingen zijn opgesteld door de onderzoeksafdeling van het landelijk Openbaar Ministerie.

Plankzaken en prestatieafspraken
In het stuk Plankzaken en prestatieafspraken wordt aandacht besteed aan de extra zaken die de politie op basis van de prestatieafspraken aan het Openbaar Ministerie moet aanleveren. De 25 regiokorpsen hebben het afgelopen jaar 14.000 zaken extra aangeleverd aan het OM, een toename van ongeveer zeven procent. Door de bank genomen bleef de zwaarte van de zaken ongeveer gelijk.

Criminaliteitsrisicos
Hoe groot is de kans dat iemand slachtoffer wordt van een misdrijf? Hoewel het percentage burgers, bedrijven en instellingen dat te maken krijgt met criminaliteit hoog ligt, blijkt het in veel gevallen te gaan om weinig ernstige voorvallen. Verder lijkt de angst om slachtoffer te worden niet steeds overeen te komen met het feitelijke risico.

Redenen om niet te vervolgen
In dit stuk wordt het sepotbeleid - zaken die niet worden vervolgd - van het OM bekeken. Ongeveer één op de tien zaken die de politie bij het OM aandraagt, leidt niet tot vervolging. In de helft van de gevallen is dat om technische redenen; vooral omdat er niet voldoende bewijs is om tot een veroordeling te komen. In de andere gevallen vindt de officier van justitie vervolging niet wenselijk, bijvoorbeeld omdat er teveel tijd ligt tussen het plegen van het delict en eventuele vervolging. De praktijk van het seponeren blijkt een uiterst gevarieerd beeld op te leveren.

Het straffen van de toekomst
Verschuiving van de visie op straffen lijkt te hebben geleid tot een crisis in de bestraffing. Vanaf de jaren zestig is het uitgangspunt van bestraffing verschoven van resocialisatie van de dader, via de focus op het slachtoffer naar beveiliging van de samenleving. Intussen dienen zich allerlei sociale en technologische veranderingen aan, waarvan evident lijkt dat ze betekenis zullen hebben voor het straffen, alleen is nog niet duidelijk hoe.