Waterschap Hunze en Aa's
EUROPESE AANBESTEDING INTEGRAAL HOOFDPOSTSYSTEEM 2005.
Het Waterschap Hunze en Aa's heeft op 17 mei 2004 een Europese aanbesteding voor diensten in
verband met software uitgeschreven. De opdracht omvat het ontwerpen, leveren, configureren,
implementeren en gebruiksklaar opleveren van een applicatie voor een nieuw intergaal
hoofdpostsysteem.
Ten behoeve van het operationeel procesbeheer (grondwater, oppervlaktewater en afvalwater) wil het
waterschap in 2005 beschikken over één nieuw integraal hoofdpostsysteem voor alle locaties. Met
behulp van dit nieuwe integrale hoofdpostsysteem wil het Waterschap Hunze en Aa's "procesbeheer op
afstand" mogelijk maken en de procesdata inwinnen van al haar van procesbesturingssystemen
voorziene objecten. Medewerkers met uiteenlopende functies zullen dit systeem gebruiken waarbij elke
medewerker vanaf een willekeurige werkplek eenvoudig de voor zijn of haar taak relevante informatie
kan opvragen en bedieningsbehandelingen kan doen.
Dat betekent dat de huidige hoofdpostsystemen en de lokale beeldscherm-bedieningsystemen in 2005
moeten worden vervangen door één nieuw integraal hoofdpostsysteem.
Voor nadere informatie zie de bijgaande Europese bekendmaking.
Aanbestedingsstukken kunnen tot uiterlijk 10 juni 2004 worden aangevraagd.
Adres voor het aanvraag van nadere inlichtingen en aanvragen voor deelneming:
Dijkgraaf Public Affairs & Advies, t.a.v. mevr. drs. H.Dijkgraaf, Leeuwerikstraat 40, 8916 CE Leeuwarden,
tel. 058-2132696.
E-mail adres: dijkgraaf-paa@planet.nl
25/05/2004 S101 Europese Gemeenschappen, met GATT-deelname - Dienstopdracht - Niet-
openbare procedure
I. II. III. IV. VI.
NL-Veendam: Diensten in verband met software
2004/S 101-081247
AANKONDIGING VAN OPDRACHT
Diensten
De opdracht valt onder de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (WHO): Ja. AFDELING I:
AANBESTEDENDE DIENST
I.1) Officiële naam en adres van de aanbestedende dienst: Waterschap Hunze en
Aa's, Att: de heer H. Postma, Aquapark 5, Postbus 195, NL-9640 AD Veendam. Tel.: 05 98-69 32 06. Fax:
05 98-69 38 93. E-mail: h.postma@hunzeenaas.nl. URL: www.hunzeenaas.nl.
I.2) Adres waar nadere inlichtingen verkrijgbaar zijn: Dijkgraaf Public Affairs & Advies,
Att: mevrouw drs. H. Dijkgraaf, Leeuwerikstraat 40, NL-8916 CE Leeuwarden. Tel.: 31-(0)58-213 26 96.
Fax: 31-(0)58-216 13 80. E-mail: dijkgraaf-paa@planet.nl.
I.3) Adres waar bescheiden verkrijgbaar zijn: Dijkgraaf Public Affairs & Advies, Att:
mevrouw drs. H. Dijkgraaf, Leeuwerikstraat 40, NL-8916 CE Leeuwarden. Tel.: 31-(0)58-213 26 96. Fax:
31-(0)58-216 13 80. E-mail: dijkgraaf-paa@planet.nl.
I.4) Adres voor indiening van offertes/aanvragen tot deelneming: Dijkgraaf
Public Affairs & Advies, Att: mevrouw drs. H. Dijkgraaf, Leeuwerikstraat 40, NL-8916 CE Leeuwarden. Tel.:
31-(0)58-213 26 96. Fax: 31-(0)58-216 13 80. E-mail: dijkgraaf-paa@planet.nl.
I.5) Type van aanbestedende dienst: Publiekrechtelijke instelling.
AFDELING II: VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1) Beschrijving
II.1.1) Aard van de opdracht voor de uitvoering van werken:
II.1.2) Aard van de opdracht voor leveringen:
II.1.3) Aard van de opdracht voor dienstverlening Categorie van diensten: 1A.
II.1.4) Raamcontract: Neen.
II.1.5) Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming: EU-
aanbesteding Hunze en Aa's integraal hoofdpostsysteem.
II.1.6) Beschrijving/voorwerp van de opdracht: Het sluiten van een overeenkomst voor het
ontwerpen, leveren, configureren, implementeren en gebruiksklaar opleveren van een applicatie voor een
nieuw integraal hoofdpostsysteem voor operationeel zuiveringsbeheer en operationeel peilbeheer. Hierbij
dient gebruik gemaakt te worden van op de markt beschikbare standaarden en standaardsoftware,
alsmede van verregaande standaardisatie door ontwikkeling en toepassing van herbruikbare
projectspecifieke standaardoplossingen. Opdrachtgever overweegt opdrachtnemer ook verantwoordelijk te
laten zijn voor service en onderhoud van het nieuwe integrale hoofdpostsysteem.
II.1.7) Plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of
verlening van de diensten: NL-Veendam.
II.1.8) Nomenclatuur
II.1.8.1) CPVclassificatie (Common Procurement Vocabulary): 72260000 - N024.
II.1.8.2) Andere relevante nomenclatuur (CPA/NACE/CPC):
II.1.9) Verdeling in percelen: Neen.
II.1.10) Worden varianten in aanmerking genomen: Ja.
II.2) Hoeveelheid of omvang van de opdracht
II.2.1) Globale hoeveelheid of omvang: Het integraal hoofdpostsysteem dient minimaal 30
gelijktijdige gebruikers te bedienen bij het visualiseren van zowel actuele als historische informatie en
bedienen van 11 afvalwaterzuiveringen, 107 onderstations voor afvalwatertransport, 186 onderstations
voor oppervlaktewaterkwantiteit, inclusief metingen voor oppervlaktewaterkwaliteit en 50 meetstations.
Daarnaast verzorgt het systeem de doormelding van storingen en/of alarmen, bestaande uit
oorspronkelijke en/of samengestelde en/of gegroepeerde meldingen aan dienstdoend personeel, te
bevatten op basis van classificatie en tijdstip van optreden. Het systeem ontsluit de in het integraal
hoofdpostsysteem aanwezige gegevens voor minimaal drie externe databasesystemen en accepteert
setpoints uit externe systemen automatisch.
Bij uitleg van het systeem dient rekening te worden gehouden met een toekomstige uitbreiding van 25%.
De exacte omvang van het werk dient inschrijver zelfstandig te bepalen op basis van het Programma van
Eisen (PvE), inclusief de daarbijbehorende bijlagen. Dit PvE wordt verstrekt aan die gegadigden die
geselecteerd zijn om offerte uit te brengen.
II.2.2) Opties. Tijdstip waarop zij kunnen worden uitgeoefend: Opdrachtgever
overweegt opdrachtnemer ook verantwoordelijk te laten zijn voor service en onderhoud van het nieuwe
integrale hoofdpostsysteem.
II.3) Duur of uitvoeringstermijn van de opdracht: Vanaf: 1.1.2005 - Tot: 31.12.2005.
AFDELING III: JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE
INFORMATIE
III.1) Voorwaarden met betrekking tot de opdracht
III.1.1) Verlangde borgsommen en waarborgen: Bij de gunning kan van de opdrachtnemer als
zekerheidstelling een garantie/borg van een in één der lidstaten van de EU gevestigde en te goeder naam
en faam bekendstaande financiële instelling worden gevraagd ter waarde van een nader in de
offerteaanvraag te noemen percentage van de opdrachtsom incl. BTW.
III.1.2) Belangrijkste financierings- en betalingsvoorwaarden en/of verwijzing
naar de voorschriften dienaangaande: Zie offerteaanvraag.
III.1.3) Rechtsvorm die de combinatie van aannemers, leveranciers of
dienstverleners, waaraan de opdracht wordt gegund, moet hebben: In het
kader van deze aanbesteding kan een combinatie van rechtspersonen zich aanmelden als één gegadigde.
Slechts één lid van de combinatie kan zich als "hoofdaannemer" (gegadigde) melden. Pas bij de definitieve
gunning kan een bepaalde rechtsvorm geëist worden.
III.2) Voorwaarden voor deelneming
III.2.1) Inlichtingen betreffende de eigen situatie van de
aannemers/leveranciers/dienstverleners en inlichtingen en
formaliteiten die nodig zijn voor de beoordeling van de minimaal
vereiste economische, financiële en technische capaciteit: Onder andere de
volgende gegevens, genoemd in de artikelen 29 t/m 32 moeten worden aangeleverd:
Gegevens met betrekking tot de eigen onderneming: diverse bedrijfsgegevens, een bedrijfsprofiel, inclusief
organisatiestructuur, inschrijving KvK;
Referenties op grond van artikel 32, lid 2, sub b, van de richtlijn Diensten;
Verklaring o.g.v. artikel 29, richtlijn Diensten;
Financiële situatie:
- het overleggen van balansen of uittreksels van balansen van de onderneming(en) over de laatste drie
afgesloten boekjaren (2001, 2002 en 2003);
- het overleggen van kengetallen inzake solvabiliteit, liquiditeit en rentabiliteit;
- een accountantsverklaring op grond van artikel 31, lid 1c, richtlijn Diensten, waaruit de jaaromzet uit de
laatste drie boekjaren zowel absoluut als relatief blijkt voor het ontwikkelen en bouwen/uitvoeren van
vergelijkbare integrale hoofdpostsystemen.
Technische capaciteiten:
een verklaring, op feiten gebaseerd, dat er voldoende (gekwalificeerd) personeel, materieel, technische
uitrusting enz. beschikbaar is (artikel 32, lid 2, a, c, d, e en f, richtlijn Diensten).
Voor een volledig overzicht: zie het preselectiedocument.
Het niet leveren of onvolledig leveren van het gevraagde, is reden voor uitsluiting van verdere deelname in
de aanbestedingsprocedure. Conform artikel 34, van de richtlijn Diensten kan inschrijver gevraagd worden
nadere inlichtingen te verstrekken.
III.2.1.1) Juridische situatie - verlangde bewijsstukken: Zie preselectiedocument voor volledig
overzicht.
III.2.1.2) Economische en financiële draagkracht - verlangde bewijsstukken: Zie
preselectiedocument voor volledig overzicht.
III.2.1.3) Technische bekwaamheid - verlangde bewijsstukken: Zie preselectiedocument
voor volledig overzicht.
III.3) Voorwaarden betreffende een opdracht voor dienstverlening
III.3.1) De dienst mag uitsluitend door een bepaalde beroepsgroep worden
verleend: Neen.
III.3.2) Rechtspersonen moeten de namen en beroepskwalificaties opgeven van
het personeel dat met de uitvoering van de opdracht belast wordt: Ja.
AFDELING IV: PROCEDURE
IV.1) Type van aanbestedingsprocedure: Niet-openbaar.
IV.1.1) De gegadigden zijn reeds geselecteerd: Neen.
IV.1.2) Rechtvaardiging voor het gebruik van een versnelde procedure: Niet van
toepassing.
IV.1.3) Eerdere aankondigingen betreffende dezelfde opdracht
IV.1.3.1) Enuntiatieve aankondiging betreffende dezelfde opdracht:
IV.1.3.2) Andere voorafgaande aankondigingen:
IV.1.4) Aantal ondernemingen welke de aanbestedende dienst voornemens is
uit te nodigen tot inschrijving: Minimum: 3 - Maximum: 5.
IV.2) Gunningscriteria: Economisch meest voordelige aanbieding, gelet op:
Onderstaande criteria:
1: het maken van een schetsontwerp met presentatie;
2: het opstellen van een plan van aanpak voor de uitwerking van ontwerp en uitvoering met presentatie;
3: het opstellen van een plan van aanpak voor service en onderhoud met presentatie;
4: prijs, total cost of ownership en financiële en betalingsvoorwaarden;
5: mate waarin inschrijver instemt met het conceptcontract.
In afnemende volgorde van voorkeur: Neen.
IV.3) Administratieve inlichtingen
IV.3.1) Referentienummer van het dossier bij de aanbestedende dienst: EU-
aanbesteding Hunze en Aa's integraal hoofdpostsysteem.
IV.3.2) Bestekken en aanvullende stukken voorwaarden voor verkrijging
ervan: Verkrijgbaar tot: 10.6.2004.
Voorwaarden en wijze van betaling: Verkrijgbaar tot: 16:00 uur.
IV.3.3) Uiterste termijn voor ontvangst van offertes of aanvragen tot
deelneming: 24.6.2004. Tijdstip: 12:00.
IV.3.4) Verzending van uitnodigingen tot inschrijven aan geselecteerde
gegadigden: Voorziene datum: 13.7.2004.
IV.3.5) Taal of talen die mogen worden gebruikt bij het indienen van de
aanbieding of het verzoek tot deelneming: Nederlands.
IV.3.6) Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn aanbieding
gestand moet doen: 120 dagen (vanaf de uiterste datum voor ontvangst van de offertes).
IV.3.7) Omstandigheden waarin de offertes worden geopend
IV.3.7.1) Personen die bij de opening van de offertes worden toegelaten: De
bijeenkomst is openbaar.
IV.3.7.2) Datum, tijdstip en plaats: 23.8.2004-12:00.
Dijkgraaf Public Affairs & Advies, Leeuwerikstraat 40, NL-8916 CE Leeuwarden.
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.1) Vrijwillige publicatie: Neen.
VI.2) In voorkomend geval, aangeven of deze opdracht periodiek zal worden
herhaald en wanneer naar verwachting nieuwe aankondigingen zullen
worden bekendgemaakt:
VI.3) Deze opdracht heeft betrekking op een project/programma dat door de
fondsen van de EU wordt gefinancierd: Neen.
VI.4) Overige inlichtingen: Het preselectiedocument kan uitsluitend schriftelijk, bij voorkeur per fax
en/of e-mail, onder vermelding van "aanvraag preselectiedocument EU-aanbesteding Hunze en Aa's
integraal hoofdpostsysteem" aangevraagd worden bij Dijkgraaf Public Affairs & Advies te Leeuwarden. Het
preselectiedocument kan tot 10.6.2004, 16:00 uur worden aangevraagd.
De deadline voor het indienen van vragen ligt op 10.6.2004, 16:00 uur.
II.1.9) Verdeling in percelen: Inschrijving is alleen mogelijk voor de totale opdracht.
II.3) Duur of uitvoeringstermijn van de opdracht: 12 maanden.
IV.2) Gunningscriteria: Zie voor een volledig overzicht en de prioriteitsvolgorde de offerteaanvraag.
IV.3.3) Uiterste termijn voor ontvangst van offertes of aanvragen tot deelneming: 39 dagen vanaf
verzending van de aankondiging.
VI.5) Datum van verzending van de aankondiging: 17.5.2004.