Gemeente 's-Hertogenbosch

26-05-2004

Laatste poging behoud tramremise

Eind 1993 is de historisch waardevolle Tramremise gedemonteerd en zijn de waardevolle elementen opgeslagen met als doel deze remise elders in de stad te herbouwen en daar een passende functie in onder te brengen. Met diverse organisaties en bedrijven zoals de Stichting Genootschap Oeteldonksvaandel, het MBO college en Libema is over mogelijkheden van herbouw overleg gevoerd. Begin 2000 liet Libema als laatste weten af te zien van de herbouw van de Tramremise op het complex Autotron. In 2003 is de situatie opnieuw geïnventariseerd. Er is geconstateerd dat alleen nog maar de stalen spanten en de hardstenen blokken van de opgeslagen waardevolle elementen kunnen worden hergebruikt. Het college wil nu tot uiterlijk 1 december 2004 gegadigden actief oproepen om zich te melden en hun interesse voor de herbouw van de tramremise kenbaar te maken. Als zich op die datum geen gegadigde heeft gemeld, worden de restanten van de tramremise afgevoerd.

Geen subsidiemogelijkheden
In het laatste decennium zijn veel monumenten is de stad gerestaureerd, gebruikmakend van beperkte subsidiemogelijkheden. Hoewel de tramremise van een bijzondere waarde is, vanwege het typische houtskelet bouwwijze in spoorweg architectuur, kan voor de herbouw, omdat in dit geval nog slechts sprake is van een reconstructie i.p.v. een restauratie, geen restauratiesubsidie verkregen worden. Vanuit de gemeente begroting is er uitsluitend een rendabel investeringskrediet van ? 236.819,- (na correctie BCF) beschikbaar.

Laatste ronde
Tot op dit moment heeft de inventarisatie van potentiële belangstellenden niets opgeleverd en is er geen vooruitzicht op een spoedige herbouw van de Tramremise. Langer uitstel betekent een toename van de kosten omdat de waardevolle elementen en andere restanten, die al tien jaar opgeslagen liggen, er kwalitatief niet beter op worden. Hierdoor nadert het moment waarbij van herbouw geen sprake meer kan zijn. Het gebouw heeft een belangrijke bouwhistorische
- en functionele waarde en verdient nog een laatste kans. Daarom wordt de herbouw van de Tramremise nogmaals onder de aandacht gebracht. Om een laatste inventarisatieronde te kunnen uitvoeren en om geïnteresseerden de kans te geven om zich alsnog te melden voor de herbouw van de tramremise wordt voorgesteld om nog een half jaar te wachten met het definitief afstorten van de restanten van de tramremise.