Provincie Zuid-Holland

Vergadering 25 mei 2004

Dit is een populaire samenvatting van een selectie van onderwerpen uit de vergadering van Gedeputeerde Staten (GS) van 25 mei 2004. De vastgestelde besluitenlijst van deze GS-vergadering wordt één week na de vergadering op www.zuid-holland.nl gepubliceerd. De reeds gepubliceerde besluitenlijsten van de GS-vergadering vindt u door onderaan deze pagina op 'meer' te klikken.

Deel van budget Stedelijke Vernieuwing door aan Stadsregio RotterdamOm bij te dragen aan een oplossing voor de problemen in de Rotterdamse achterstandswijken hebben GS besloten om een deel van de beschikbare budgetten voor stedelijke vernieuwing (ISV) door te sluizen naar het Dagelijks Bestuur van de Stadsregio Rotterdam. De Stadsregio kan met dit geld op regionaal niveau de regie voeren om te komen tot een gelijkmatige opbouw en evenwichtige spreiding van de verschillende woon- en leefmilieus in de stad en in de omgeving. De provincie wil hiermee doorbreking van de zeer eenzijdige wijkopbouw in Rotterdam (zeventig tot tachtig procent sociale woningbouw) doorbreken. Deze eenzijdigheid leidt tot grootschalige en ingewikkelde sociale problemen in de stad. De hogere en middeninkomens verlaten de stad. Wijken dreigen hierdoor te verpauperen en in toenemende mate sociale problemen te accommoderen. Om dit tij te kunnen keren is een betere spreiding van de bevolking over de Rotterdamse regio noodzakelijk. De gemeenten in de regio hebben zich bereid verklaard om hieraan mee te werken. Rotterdam is op haar beurt bereid om circa 10 miljoen euro van haar eigen ISV-budget over te hevelen naar de Stadsregio. Schiedam voegt daar 1 miljoen euro aan toe en Zuid-Holland 18 miljoen. De Stadsregio gaat de budgetten bundelen en zorgt voor bovenlokale afstemming en voor afspraken over de volkshuisvesting in de Rotterdamse regio.

De provincie wil - vooruitlopend op een meer expliciete regeling in de Wet gemeenschappelijke regeling Plus - nu alvast een deel van de ISV-budgetten op deze wijze "doordecentraliseren". De afspraken tussen Zuid-Holland, de gemeenten en de Stadsregio worden vastgelegd in een convenant.

GS akkoord met Herindelingsadvies gemeenteraden Katwijk, Rijnsburg en ValkenburgGS steunen de zienswijze van de gemeenteraden van Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg (KRV) over de vrijwillige fusie van deze gemeenten. Het herindelingsadvies van de gemeenten wordt nu door GS aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangeboden. De verwachting is dat de nieuwe gemeente Katwijk op 1 januari 2006 een feit kan zijn. Als alles volgens plan verloopt, zal een groot deel van de gemeenten in het Bollengebied rond dat moment klaar zijn voor de toekomst. Lees het persbericht.GS positief over aanvragen scholenGS adviseren positief over drie aanvragen die zijn ontvangen in het kader van het Plan van scholen voor het voortgezet onderwijs 2005 - 2007. Zo wordt het voor het Develsteincollege in Zwijndrecht en het Scala College in Alphen aan den Rijn mogelijk om een afdeling 'atheneum' om te zetten in een afdeling 'lyceum'. Een derde aanvraag is afkomstig van het Christelijk Voortgezet Onderwijs in Rotterdam. Voor deze school wordt het mogelijk om in Hoogvliet (Rotterdam) een school voor praktijkonderwijs te stichten. Lees het persbericht.

Leefbaarheid en voorzieningen in Zuid-Holland onder druk

De leefbaarheid in de Zuid-Hollandse steden staat onder druk door de slechte kwaliteit van de woningen en de sociale onveiligheid. In het landelijk gebied knelt vooral het lage niveau van de voorzieningen, waaronder de huisartsenzorg. Dit staat vermeld in de 'Staat van de Zuid-Hollandse samenleving 2004'. Lees het persbericht, het voorstel aan GS en de samenvatting van de 'Staat van de Zuid-Hollandse Samenleving'.

1 miljoen voor jeugdzorgGS willen 1 miljoen euro inzetten voor de bouw van een accommodatie voor kinderen met zeer ernstige gedragsproblemen. De huisvesting zal worden gerealiseerd bij Stichting Horizon, een instelling voor jeugdzorg en onderwijs. Horizon werkt momenteel met partners uit de jeugdzorg, de jeugdpsychiatrie en de justitiële jeugdinrichtingen samen om gespecialiseerde zorg voor de doelgroep te ontwikkelen. Per 1 januari 2005 moeten de eerste jeugdigen gebruik gaan maken van het nieuwe aanbod voor jeugdigen uit de leeftijdsgroepen 7 tot 13 jaar en 12 tot 18 jaar.

Groene Hart: Plan van aanpak Uitvoeringsprogramma, "Drie provincies, een initiatief!"Het College heeft ingestemd met het Groene Hart plan van aanpak Uitvoeringsprogramma. Hiermee zetten de drie Groene Hart provincies de eerste stap om de regie voor het Groene Hart op zich te nemen. De ministeries van VROM en LNV worden hierover op korte termijn geïnformeerd.

Belangrijke ontwikkelingen die in het plan van aanpak beschreven staan gaan over de toekomst van de landbouw als drager van het cultuurlandschap, de wateropgave, de stedelijke druk vanuit de Randstad en de economie. Deze onderwerpen vragen volgens de drie provincies om een daadkrachtige aanpak. Het plan van aanpak is de basis voor het uiteindelijke Uitvoeringsplan waarin de uit te voeren projecten en de financiering daarvan beschreven worden. Dat uitvoeringsplan zal naar verwachting eind 2005 gereed zijn.

Voortgangsrapportage Regionale Omroepen Zuid-Holland mei 2004GS hebben de voortgangsrapportage Regionale Omroepen Zuid-Holland mei 2004 vastgesteld. Hierin wordt geconstateerd dat de omroepen op schema liggen met het doorvoeren van de overeengekomen maatregelen en dat er perspectiefrijke aanknopingspunten zijn voor vergaande samenwerking tussen beide omroepen. Op 18 februari hebben Provinciale Staten (PS) besloten een eenmalig reddingsplan uit te voeren voor RTV Rijnmond en RTV West onder een aantal stringente voorwaarden. De voortgangsrapportage wordt toegezonden aan PS ter informatie over de naleving van de gestelde voorwaarden en de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van het reddingsplan.

Deelname aan Liniecommissie Nieuwe Hollandse Waterlinie en uitvoering van het Linieperspectief uit het Panorama KrayenhoffDe Liniecommissie is verantwoordelijk voor de realisatie van het Linieperspectief Panorama Krayenhoff. Het Linieperspectief gaat een belangrijke rol spelen bij de ruimtelijke inrichting van Nederland. De commissie bestaat uit vijf gedeputeerden van de vijf waterlinieprovincies: Noord-Holland, Utrecht, Zuid-Holland, Gelderland en Noord-Brabant en vijf vertegenwoordigers van de betrokken departementen. Voor Zuid-Holland neemt gedeputeerde Erik van Heijningen (cultuur, recreatie en toerisme) zitting in de Liniecommissie. De plannen in het Linieperspectief worden uitgevoerd door het Nationaal Project Nieuwe Hollandse Waterlinie. De Nieuwe Hollandse Waterlinie moet een herkenbaar gebied worden, dat duurzaam instandgehouden wordt door toevoeging van eigentijdse functies, zoals recreatie en toerisme, waterberging en natuur.

Statenvragen van de SP over de nevenfuncties Commissaris van de Koningin (nr.1884) Commissaris van de Koningin Franssen heeft aan Provinciale Staten laten weten dat hij geen honorarium ontvangt voor de nevenfuncties die hij qualitate qua (vanwege zijn functie als CdK) vervult. Daarnaast is hij lid van een aantal bestuurs- en adviesraden die niet aan zijn functie als commissaris zijn verbonden. Voor zover er sprake is van enige vorm van bezoldiging of een vergoeding van de kosten, staat het hem krachtens de provinciewet vrij om een dergelijke vergoeding aan te nemen. Hij doet daarvan aangifte bij de belastinginspecteur.

Dit antwoordt de CdK op vragen van de heer Harmes (SP), die vragen stelde over de nevenfuncties op basis van een publicatie in Elsevier van 31 maart 2004. Op www.zuid-holland.nl staat een actueel overzicht van alle nevenfuncties van de commissaris. Elk jaar legt hij in het seniorenconvent van Provinciale Staten verantwoording af over zijn functioneren. Daarbij geeft hij inzicht in het totaal van zijn werkzaamheden, met inbegrip van de nevenfuncties die hij vervult. De volledige antwoorden op PS-vragen staan uiterlijk een week na vaststelling van de antwoorden op www.zuid-holland.nl onder gedeputeerde staten en provinciale staten/proviniciale staten/schriftelijke vragen.

Beleidsnota verbonden partijen 2003-2007Verbonden partijen zijn organisaties waarin de provincie een bestuurlijk belang (zeggenschap) en financieel belang (ter beschikking gestelde gelden) heeft. GS hebben nu regels vastgesteld zowel voor de oprichting van en de deelneming in publiekrechtelijk en privaatrechtelijk organisaties, als voor de provinciale vertegenwoordiging in deze organisaties. Het beleid is gegoten in de vorm van een besliskader. Het publieke belang wordt bij voorkeur gediend via (deelneming in en/of oprichting van) een publiekrechtelijke rechtspersoon.

De nota bevat ook een register van de huidige verbonden partijen. Deze worden in de loop van 2005 geëvalueerd. Het gaat daarbij om de beoordeling van de recht- en doelmatigheid van de verbonden partij, de zeggenschapsstructuur, de provinciale vertegenwoordiging, de begroting en de jaarstukken.

Procesconvenant regionale uitwerking Nationaal Bestuursakkoord Water in Zuid-HollandHet college heeft besloten een procesconvenant aan te gaan voor een regionale uitwerking van het Nationaal Bestuursakkoord Water in Zuid-Holland. Het gaat om het eerste Regionale Bestuursakkoord Water in Nederland. De basis voor dit regionale initiatief ligt in het Nationaal Bestuursakkoord Water (NBW). In dit akkoord staan afspraken over onder andere veiligheid en wateroverlast, watertekorten, verdroging, verzilting en waterkwaliteit. De provincie Zuid-Holland, het hoogheemraadschap van Rijnland, de waterschappen Wilck en Wiericke en De Oude Rijnstromen, de Leidse Regio en de Duin- en Bollenstreek hebben op 25 mei de Intentieverklaring 'Naar een regionaal bestuursakkoord Water' ondertekend en een Regionale Stuurgroep Water ingesteld.

Impuls VrijetijdseconomieDe vrijetijdseconomie is een sector met veel groeipotentie en een sterke uitgangspositie in Zuid-Holland. De sector is relatief arbeidsintensief en kan een motor zijn voor de werkgelegenheid. In vervolg op het geformuleerde uitgangspunt in het collegewerkprogramma dat de toeristische bestedingen in de provincie met 10 procent moeten stijgen (dus met 150 miljoen euro), hebben GS besloten tot een extra financiële ondersteuning om dat te realiseren. In deze collegeperiode wordt daar ¤ 2 miljoen voor aangewend uit de BIKL-gelden. In de uitvoering van het Meerjarig Programma Vrije Tijd moet optimaal worden samengewerkt tussen toerisme, recreatie en cultuur. Tenslotte moet de inzet van het Zuid-Hollands Bureau voor toerisme worden versterkt.

Vragen van het CDA over gewijzigde habitat richtlijnen (nr. 1886)In een artikel in het Leidsch Dagblad van vrijdag 9 april staat dat een groot aantal ondernemers uit de omgeving van Nieuwkoop in de knel raken als gevolg van de gewijzigde regelgeving op basis van de Vogel- en Habitatrichtlijn en de aanpassing van de Natuurbeschermingswet. Binnenkort wordt over deze wijziging in het parlement gesproken. De heer drs. J.J. Démoed, mevrouw drs. G.T.Willemsma, ir. W. Dijkstra, J. Klein (allen CDA) willen weten of het college weet welke effecten de doorvoering van de richtlijn heeft binnen de provincie. GS antwoordden dat de minister van LNV de Nieuwkoopse Plassen heeft aangewezen als speciale beschermingszone. In zo'n zone gelden bepaalde regels waaraan men zich hoort te houden bij het nemen van onder andere besluiten. De nieuwe wet die in het parlement wordt besproken, heeft echter geen effecten op de activiteiten in en rond de Nieuwkoopse Plassen. Er is geen sprake van een aanpassing van de richtlijnen. De huidige richtlijnen worden namelijk pas in 2007 geëvalueerd.

De volledige antwoorden op PS-vragen staan uiterlijk een week na vaststelling van de antwoorden op www.zuid-holland.nl onder gedeputeerde staten en provinciale staten/proviniciale staten/schriftelijke vragen.

Flora- en Faunawet; wijziging beleid/verordeningIn december 2002 is het beleidsplan Uitvoering Flora- en Faunawet vastgesteld. Hierin is onder andere aangegeven dat GS geen ontheffingen verlenen voor het doden van trekkende ganzen en eenden in de winterperiode (1 september tot 1 mei). Na overleg door de minister van LNV met de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging, Vogelbescherming Nederland, de LTO, Staatsbosbeheer, Vereniging Natuurmonumenten en het IPO is overeenstemming bereikt over een Beleidskader Faunabeheer. Hierin is aangegeven dat voor overwinterende grauwe ganzen, kolganzen en smienten 'foerageergebieden' zullen worden begrensd. Binnen deze gebieden zijn de ganzen en smienten beschermd, daarbuiten is verjagen, ondersteund met afschot mogelijk. Ook voor overzomerende grauwe ganzen worden foerageergebieden begrensd. In de tussenliggende periode van nu tot het moment wanneer de foerageergebieden bepaald zijn, geldt een overgangsbeleid. Zie ook: http://www.pzh.nl/algemeen/bestuur/gs/besluitenlijst_gs/besluitenlijst_gs.jsp