Bijdragen aan waarden en normen
---
27-05-2004
persbericht
27 mei 2004
WRR Verkenning Bijdragen aan waarden en normen
Moeten scholen hun leerlingen de Nederlandse waarden en normen
bijbrengen? Plegen allochtonen vaker misdrijven dan autochtonen omdat
zij andere waarden en normen hebben? Leidt het streven naar
marktwerking tot erosie van gemeenschapszin? Is er in een liberale
democratische samenleving nog plaats voor door het christelijke geloof
geïnspireerde waarden en normen? Deze en vele andere vragen komen aan
bod in WRR Verkenning 2, Bijdragen aan waarden en normen, die de
Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid op 27 mei 2004
uitbrengt. In deze verkenning, onder redactie van prof.dr. P.T. de
Beer en prof.dr. C.J.M. Schuyt, geven achttien deskundigen hun visie
op een specifiek aspect van de waarden- en normenproblematiek. De
bijdragen vormden mede een inspiratiebron voor het rapport Waarden,
normen en de last van het gedrag, dat de wrr in december 2003 aan de
regering uitbracht.
Gezien de breedte van de thematiek die onder de noemer waarden en
normen in discussie wordt gebracht, was het onvermijdelijk dat de wrr
in dat rapport daaruit een selectie maakte. Velerlei aspecten van
waarden en normen konden daardoor niet aan de orde komen. Deze
verkenning tracht in deze lacune te voorzien, doordat hierin ook
themas worden besproken die in het rapport Waarden, normen en de last
van het gedrag niet of slechts terloops aandacht konden krijgen. Zo
besteden in deze Verkenning prof.dr. W. Groot en prof.dr. H. Maassen
van den Brink, en prof.dr. A. Klamer aandacht aan de economische
aspecten van waarden en normen. Dr. B. Levering gaat in op het belang
van de opvoeding voor de overdracht van waarden en normen. Prof.dr. A.
Mol vraagt zich af welke rol waarden spelen in de medische praktijk.
Verder wordt ingegaan op de rol van het onderwijs (door dr. L. Prick
en dr. R. Bronneman-Helmers), de media (door A. van den Berg en H.
Sleurink, en door dr. O. Scholten), de rechtspleging (door dr. M.
Malsch), de lokale en de nationale overheid (door drs. J. van Lidth de
Jeude, dr. R.F.W. Diekstra, prof.dr. G. de Vries en prof.dr. H.E.S.
Woldring) en de rol van instituties in het algemeen (door prof.dr. H.
Adriaansens). Mr. S. Harchaoui richt zich op het normoverschrijdende
gedrag van allochtone jongeren. Dr. G. van den Brink geeft een meer
algemene beschouwing over de ontwikkeling van normen, waarvan een
uitgebreidere versie tegelijkertijd als Verkenning 3 verschijnt. De
verantwoordelijkheid voor deze Bijdragen aan waarden en normen berust
bij de afzonderlijke auteurs.
Inhoudsopgave WRR Verkenning 2 Bijdragen aan waarden en normen
Redactie: P. de Beer en C.J.M. Schuyt
1. P. de Beer en C.J.M. Schuyt - Inleiding
2. G. van den Brink - Hoger, harder, sneller En de prijs die men
daarvoor betaalt
3. G. de Vries - Politiek van preken en praktijken: het normen- en
waardendebat als reactie op de verplaatsing van de politiek
4. H. Woldring Bevrijdende waarden en bindende normen in de publieke
moraal
5. M. Malsch De aanvaarding en naleving van rechtsnormen door
burgers: participatie, informatieverschaffing en bejegening
6. R.F.W. Diekstra Stadsetiquette: over waarden, normen en
collectieve zelfredzaamheid van burgers
7. J. van Lidth de Jeude De dynamische gemeente
8. B. Levering Opvoeding en de overdracht van waarden en normen
9. L. Prick Gedragsregels op school en de noodzaak die ook
daadwerkelijk te handhaven
10. R. Bronneman-Helmers De pedagogische opdracht van het onderwijs:
aangrijpingspunten en beperkingen
11. S. Harchaoui Normoverschrijding en allochtone jongeren
12. W. Groot en H. Maassen van den Brink De waarde van waarden
13. A. Klamer Waarden doen ertoe in de economie
14. Mol Onderzoek het goed: waardenbeheer in de gezondheidszorg
15. van den Berg en H. Sleurink Waarden en normen in de media
16. O. Scholten Als de leugen regeert wie brengt hem dan in omloopt?
Media, overheid en het debat over waarden en normen
17. H. Adriaansens Context en verantwoordelijkheid
18. P. Schnabel - Sociaal-culturele ontwikkelingen en veranderingen in
waarden, normen en gedrag
Over de wrr
De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (wrr) is een
onafhankelijke denktank voor de Nederlandse regering. De wrr geeft de
regering gevraagd en ongevraagd advies over onderwerpen vanuit een
langetermijnperspectief. Deze onderwerpen zijn sectoroverstijgenden
hebben betrekking op maatschappelijke vraagstukken waarmee de regering
in de toekomst te maken kan krijgen. De wrr-adviezen krijgen hun
weerslag in openbare rapporten, die zowel een probleemstellend als
adviserend karakter kunnen hebben. Bij de voorbereiding van adviezen
wordt soms onderzoek uitbesteed aan externe deskundigen. De resultaten
hiervan worden veelal gepubliceerd als verkenning. Meer informatie
over de wrr is te vinden op internet: www.wrr.nl
Bijdragen aan waarden en normen, WRR Verkenningen 2, ISBN
90-5356-660-0, prijs 49,50 is vanaf 27 mei 2004 verkrijgbaar in de
boekhandel en bij Amsterdam University Press, Prinsengracht 747-751,
1017 JX Amsterdam, bestellingen@aup.nl. Meer informatie over deze en
andere WRR-uitgaven bij Amsterdam University Press vindt u op
www.aup.nl.
Het rapport is vanaf 27 mei 2004 ook beschikbaar op de website van de
wrr: www.wrr.nl.
Nadere inlichtingen over het rapport zijn te verkrijgen bij:
drs. S.K. Bos-Maier telefoon (070) 356 46 68
© WHY Service Group, for comments e-mail the Webmaster
Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid