Raad voor de Transportveiligheid

RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID

Treinongeval Amsterdam CS

PERSBERICHT 27 mei 2004

Treinongeval Amsterdam CS

Het ernstige treinongeval van 21 mei 2004 bij het Amsterdamse Centraal Station is niet veroorzaakt door technische onregelmatigheden aan één van beide treinen of aan de spoorconstructie. De door de Raad voor de Transportveiligheid, onder voorzitterschap van mr Pieter van Vollenhoven, geconstateerde feiten tonen aan dat de bij het ongeval betrokken dubbeldekstrein door het stoptonende (rode) sein 278 is gereden.
De Raad zal zijn onderzoek naar dit ongeval nog dit jaar afronden. In het onderzoek zal de Raad nogmaals aandacht besteden aan het huidige Automatische Trein Beinvloedings systeem (ATB). De vroegere Spoorwegongevallenraad (naar aanleiding van een ongeval op het emplacement in Eindhoven, in 1992) en de Raad zelf, naar aanleiding van een ongeval in Dordrecht in 1999) hebben al aangegeven dat het huidige ATB-systeem moet worden beschouwd als verouderd. Beide ongevallen werden eveneens veroorzaakt door roodlicht passages. In 2003 vond een dergelijke roodlicht passage 281 maal plaats. De Raad heef tot deze mededeling besloten gelet op de discussies die het ongeval in Amsterdam heeft teweeggebracht.