INTELLIGENCE GROUP
Arbeidsparticipatie allochtonen kan eenvoudig worden verbeterd
Arbeidsparticipatie allochtonen kan eenvoudig worden verbeterd
Capelle aan den IJssel 27 mei 2004. Het vergroten van de
arbeidsparticipatie onder allochtonen op de Nederlandse Arbeidsmarkt
kan eenvoudig worden vergroot als allochtonen hun zoekgedrag en
werkgevers hun wervingsgedrag meer op elkaar afstemmen. Dit blijkt uit
onderzoek van de Intelligence Group naar het arbeidsmarkt- en
oriëntatiegedrag van ruim 1.100 allochtonen (t/m 35 jaar) vergeleken
met de Nederlandse beroepsbevolking (t/m 35 jaar).
Gebruik juiste kanalen
Allochtonen zoeken (deels) op een verkeerde manier naar vacatures.
Vooral allochtonen op mbo- en hbo-niveau zoeken op de verkeerde
plekken en hebben niet het goede netwerk om op de juiste functies te
kunnen solliciteren. Ze missen daardoor een deel van de voor hen
bedoelde functies. Als beide partijen (allochtonen en werkgevers) zich
beter bewust zouden zijn van elkaars zoek- en wervingsgedrag, zou de
mismatch tussen allochtonen en de arbeidsmarkt kleiner worden. Dan zou
ook de door het kabinet beoogde verhoging van de arbeidsparticipatie
van allochtonen van 53 naar 54 procent eenvoudig te realiseren zijn.
Dat stelt Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group, op basis
van het recent uitgevoerde onderzoek naar arbeidsmarkt- en
oriëntatiegedrag van allochtonen. Het kennen, begrijpen en inspelen op
de arbeidsmotieven en het zoekgedrag van allochtonen biedt enerzijds
verschillende openingen tot het vergroten van de arbeidsparticipatie
onder allochtonen en biedt anderzijds werkgevers mogelijkheden om zich
actiever op deze kansrijke groep te richten.
Zoekgedrag allochtonen
Allochtonen gebruiken andere oriëntatiekanalen dan autochtonen
waardoor ze eerder functies onder hun opleidingsniveau vinden. Ook het
netwerk van allochtonen die op de arbeidsmarkt komen is vaak van een
lager opleidingsniveau. Doordat niet de beste oriëntatiekanalen en
netwerken worden gebruikt, komen hoger opgeleide allochtonen vaker dan
autochtonen terecht op een functie waarvoor zij zijn
overgekwalificeerd. Door allochtonen beter te informeren over de
oriëntatiekanalen die het best passen bij hun opleidingsniveau, kan
zowel de arbeidsparticipatie als arbeidsemancipatie worden vergroot.
Dat is ook gunstig voor lager opgeleide allochtonen, die nu immers te
maken hebben met overgekwalificeerde arbeidsmarktconcurrenten.
Diversiteitsbeleid
8 procent van de Nederlandse werkgevers meldt expliciet in de
personeelsadvertenties dat er diversiteitsbeleid is, of nodigt
expliciet allochtonen uit te reageren op de vacature. Het door de
werkgevers beoogde effect wordt om twee redenen vaak niet bereikt.
Allereerst staan de vacatures meestal in media die in mindere mate
worden gebruikt door allochtonen die zich oriënteren op een baan. Ten
tweede schrikt een expliciete uitnodiging 40 procent van de
allochtonen af om op de functie te solliciteren. Slechts 20 procent
van de allochtonen is meer geneigd te solliciteren. Dit laatste is
mede een gevolg van het feit dat meeste allochtonen zich geen
allochtoon voelen. 87 procent, voelt zich Nederlander, of Nederlander
èn behorende tot een allochtone doelgroep.
Allochtonen zijn over het algemeen ambitieuzer, leergieriger, meer
ondernemend en meer internationaal georiënteerd dan de gemiddelde
autochtoon. Allochtonen hebben daarmee een interessant
competentieprofiel voor veel werkgevers. Steeds meer werkgevers
signaleren dit en maken daarvan gebruik. Dat is naast de toekomstige
gevolgen van ontgroening en vergrijzing een derde belangrijke reden
voor werkgevers om aan hun diversiteitsbeleid te werken.
Kleur!
Op 17 juni organiseert de Intelligence Group samen met PCM Dagbladen,
Maximum Recruitment Advertising en Recruiter Online het symposium
Kleur!: Het nationale symposium over de multiculturele toekomst van de
Nederlandse arbeidsmarkt. Hier zullen zowel internationale als
nationale sprekers hun ervaringen delen over de kansen die de
multiculturele arbeidsmarkt met zich meebrengt.
Meer informatie vindt u op www.intelligence-group.nl/kleur
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Geert-Jan Waasdorp
T: 010-2587728
M: 06-48337283
E: geert-jan@intelligence-group.nl
www.intelligence-group.nl/kleur
27 mei 04 13:33