INTELLIGENCE GROUP

Arbeidsparticipatie allochtonen kan eenvoudig worden verbeterd

Arbeidsparticipatie allochtonen kan eenvoudig worden verbeterd

Capelle aan den IJssel 27 mei 2004. Het vergroten van de arbeidsparticipatie onder allochtonen op de Nederlandse Arbeidsmarkt kan eenvoudig worden vergroot als allochtonen hun zoekgedrag en werkgevers hun wervingsgedrag meer op elkaar afstemmen. Dit blijkt uit onderzoek van de Intelligence Group naar het arbeidsmarkt- en oriëntatiegedrag van ruim 1.100 allochtonen (t/m 35 jaar) vergeleken met de Nederlandse beroepsbevolking (t/m 35 jaar).

Gebruik juiste kanalen

Allochtonen zoeken (deels) op een verkeerde manier naar vacatures. Vooral allochtonen op mbo- en hbo-niveau zoeken op de verkeerde plekken en hebben niet het goede netwerk om op de juiste functies te kunnen solliciteren. Ze missen daardoor een deel van de voor hen bedoelde functies. Als beide partijen (allochtonen en werkgevers) zich beter bewust zouden zijn van elkaars zoek- en wervingsgedrag, zou de mismatch tussen allochtonen en de arbeidsmarkt kleiner worden. Dan zou ook de door het kabinet beoogde verhoging van de arbeidsparticipatie van allochtonen van 53 naar 54 procent eenvoudig te realiseren zijn. Dat stelt Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group, op basis van het recent uitgevoerde onderzoek naar arbeidsmarkt- en oriëntatiegedrag van allochtonen. Het kennen, begrijpen en inspelen op de arbeidsmotieven en het zoekgedrag van allochtonen biedt enerzijds verschillende openingen tot het vergroten van de arbeidsparticipatie onder allochtonen en biedt anderzijds werkgevers mogelijkheden om zich actiever op deze kansrijke groep te richten.

Zoekgedrag allochtonen

Allochtonen gebruiken andere oriëntatiekanalen dan autochtonen waardoor ze eerder functies onder hun opleidingsniveau vinden. Ook het netwerk van allochtonen die op de arbeidsmarkt komen is vaak van een lager opleidingsniveau. Doordat niet de beste oriëntatiekanalen en netwerken worden gebruikt, komen hoger opgeleide allochtonen vaker dan autochtonen terecht op een functie waarvoor zij zijn overgekwalificeerd. Door allochtonen beter te informeren over de oriëntatiekanalen die het best passen bij hun opleidingsniveau, kan zowel de arbeidsparticipatie als arbeidsemancipatie worden vergroot. Dat is ook gunstig voor lager opgeleide allochtonen, die nu immers te maken hebben met overgekwalificeerde arbeidsmarktconcurrenten.

Diversiteitsbeleid

8 procent van de Nederlandse werkgevers meldt expliciet in de personeelsadvertenties dat er diversiteitsbeleid is, of nodigt expliciet allochtonen uit te reageren op de vacature. Het door de werkgevers beoogde effect wordt om twee redenen vaak niet bereikt. Allereerst staan de vacatures meestal in media die in mindere mate worden gebruikt door allochtonen die zich oriënteren op een baan. Ten tweede schrikt een expliciete uitnodiging 40 procent van de allochtonen af om op de functie te solliciteren. Slechts 20 procent van de allochtonen is meer geneigd te solliciteren. Dit laatste is mede een gevolg van het feit dat meeste allochtonen zich geen allochtoon voelen. 87 procent, voelt zich Nederlander, of Nederlander èn behorende tot een allochtone doelgroep.
Allochtonen zijn over het algemeen ambitieuzer, leergieriger, meer ondernemend en meer internationaal georiënteerd dan de gemiddelde autochtoon. Allochtonen hebben daarmee een interessant competentieprofiel voor veel werkgevers. Steeds meer werkgevers signaleren dit en maken daarvan gebruik. Dat is naast de toekomstige gevolgen van ontgroening en vergrijzing een derde belangrijke reden voor werkgevers om aan hun diversiteitsbeleid te werken.

Kleur!

Op 17 juni organiseert de Intelligence Group samen met PCM Dagbladen, Maximum Recruitment Advertising en Recruiter Online het symposium Kleur!: Het nationale symposium over de multiculturele toekomst van de Nederlandse arbeidsmarkt. Hier zullen zowel internationale als nationale sprekers hun ervaringen delen over de kansen die de multiculturele arbeidsmarkt met zich meebrengt.

Meer informatie vindt u op www.intelligence-group.nl/kleur

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met

Geert-Jan Waasdorp
T: 010-2587728
M: 06-48337283
E: geert-jan@intelligence-group.nl
www.intelligence-group.nl/kleur

27 mei 04 13:33