Gemeente Ede

Nummer 117 / Ede, 25 mei 2004

Bij aanvraag bijstandsuitkering
Gemeente Ede gaat controleren of paspoort gestolen is

Wie bij de gemeente Ede een uitkering aanvraagt met een gestolen of vermist identiteitsbewijs, valt vanaf 1 januari 2004 onherroepelijk door de mand. De gemeente controleert sinds die datum namelijk of een paspoort of ander identiteitsbewijs geregistreerd is als vermist of gestolen. Inmiddels zijn al 17 mensen betrapt op het gebruik van een als vermist of gestolen opgegeven identiteitsbewijs.

De gemeentelijke afdeling Werk, Inkomen en Zorg is samen met de gemeente Alkmaar sinds 1 januari 2004 in de vorm van een project aangesloten op het Verificatie Informatie Systeem. De controle zal zich niet uitsluitend beperken tot nieuwe uitkeringsaanvragen. Ook de reeds toegekende aanvragen zullen aan deze controle onderworpen worden. Dit systeem stelt de afdeling Werk, Inkomen en Zorg in staat onrechtmatige aanspraak op dienstverlening tot een minimum te beperken. Gebruik van een vermist of gestolen geregistreerd identiteitsbewijs kan tot een beëindiging van de uitkering leiden. Het is de bedoeling dat iedere gemeente aangesloten zal worden op dit systeem.

---