NAB MVT

Nieuw actieplatform voor het talenonderwijs in Nederland

PERSBERICHT

Enschede, 27 mei 2004

Nationaal actieplatform Werkplaats Talen van start Nieuwe impuls voor het vreemdetalenonderwijs in Nederland

Werkplaats Talen is een feit. Op donderdag 27 mei vond in Utrecht de aftrap plaats van dit nieuwe nationaal actieplatform, dat een impuls wil geven aan het vreemdetalenonderwijs in Nederland. De basis vormt het rapport 'Vreemdetalenonderwijs in Nederland, een situatieschets'. Dat beschrijft de (internationale) ontwikkelingen waarmee het talenonderwijs te maken heeft en krijgt, en stelt de vraag in hoeverre het talenonderwijs daarop is voorbereid.
Aan de hand van dit rapport moet met ingang van 27 mei een brede maatschappelijke discussie tot stand komen over gewenste ontwikkelingen in het moderne vreemdetalenonderwijs in Nederland en over de mogelijke bijdrage daaraan van betrokkenen. Deelnemers zijn onder meer onderwijsorganisaties, pedagogische
ondersteuningsinstellingen, talendocenten, lerarenopleidingen, educatieve uitgeverijen en ouders.

Impuls door talenprojecten
Werkplaats Talen moet concrete initiatieven opleveren die het Nederlandse talenonderwijs een nieuwe impuls geven. De website www.werkplaatstalen.nl krijgt daarin een centrale rol. Daar kunnen betrokkenen projectvoorstellen doen en bijvoorbeeld een partnerorganisatie zoeken om gezamenlijk een talenproject te realiseren.
Sluit een projectvoorstel aan bij de veertien issues die voor Werkplaats Talen geïdentificeerd zijn, dan is (financiële) ondersteuning mogelijk. Activiteiten die worden uitgevoerd, krijgen een vermelding op de site. Verder kunnen talenbetrokkenen op de website met elkaar discussiëren op het forum en zijn de actuele stand van zaken en de opbrengsten er te vinden.

Europees perspectief
Aanleiding voor Werkplaats Talen is het actieprogramma van de EU. Volgens dat actieprogramma rapporteren de EU-lidstaten over de beheersing van en het onderwijs in de moderne vreemde talen in hun land. In Nederland werd die rapportage uitgevoerd op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en in opdracht van het Nationaal Bureau Moderne Vreemde Talen, resulterend in 'Vreemdetalenonderwijs in Nederland, een situatieschets'. Elk land wordt vervolgens geacht om, op basis van de eigen rapportage, een actieplan op te stellen voor de toekomst van de moderne vreemde talen in Europees verband. Werkplaats Talen is het Nederlandse antwoord hierop. Het ministerie van OCW is bereid, binnen bestaande mogelijkheden, (een deel van) de talenprojecten financieel te faciliteren.

//////// EINDE PERSBERICHT /////////