NAB MVT
Nieuw actieplatform voor het talenonderwijs in Nederland
PERSBERICHT
Enschede, 27 mei 2004
Nationaal actieplatform Werkplaats Talen van start
Nieuwe impuls voor het vreemdetalenonderwijs in Nederland
Werkplaats Talen is een feit. Op donderdag 27 mei vond in Utrecht de
aftrap plaats van dit nieuwe nationaal actieplatform, dat een impuls
wil geven aan het vreemdetalenonderwijs in Nederland. De basis vormt
het rapport 'Vreemdetalenonderwijs in Nederland, een situatieschets'.
Dat beschrijft de (internationale) ontwikkelingen waarmee het
talenonderwijs te maken heeft en krijgt, en stelt de vraag in hoeverre
het talenonderwijs daarop is voorbereid.
Aan de hand van dit rapport moet met ingang van 27 mei een brede
maatschappelijke discussie tot stand komen over gewenste
ontwikkelingen in het moderne vreemdetalenonderwijs in Nederland en
over de mogelijke bijdrage daaraan van betrokkenen. Deelnemers zijn
onder meer onderwijsorganisaties, pedagogische
ondersteuningsinstellingen, talendocenten, lerarenopleidingen,
educatieve uitgeverijen en ouders.
Impuls door talenprojecten
Werkplaats Talen moet concrete initiatieven opleveren die het
Nederlandse talenonderwijs een nieuwe impuls geven. De website
www.werkplaatstalen.nl krijgt daarin een centrale rol. Daar kunnen
betrokkenen projectvoorstellen doen en bijvoorbeeld een
partnerorganisatie zoeken om gezamenlijk een talenproject te
realiseren.
Sluit een projectvoorstel aan bij de veertien issues die voor
Werkplaats Talen geïdentificeerd zijn, dan is (financiële)
ondersteuning mogelijk. Activiteiten die worden uitgevoerd, krijgen
een vermelding op de site. Verder kunnen talenbetrokkenen op de
website met elkaar discussiëren op het forum en zijn de actuele stand
van zaken en de opbrengsten er te vinden.
Europees perspectief
Aanleiding voor Werkplaats Talen is het actieprogramma van de EU.
Volgens dat actieprogramma rapporteren de EU-lidstaten over de
beheersing van en het onderwijs in de moderne vreemde talen in hun
land. In Nederland werd die rapportage uitgevoerd op verzoek van het
ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en in opdracht van het
Nationaal Bureau Moderne Vreemde Talen, resulterend in
'Vreemdetalenonderwijs in Nederland, een situatieschets'.
Elk land wordt vervolgens geacht om, op basis van de eigen rapportage,
een actieplan op te stellen voor de toekomst van de moderne vreemde
talen in Europees verband. Werkplaats Talen is het Nederlandse
antwoord hierop. Het ministerie van OCW is bereid, binnen bestaande
mogelijkheden, (een deel van) de talenprojecten financieel te
faciliteren.
//////// EINDE PERSBERICHT /////////