Mazda

27-5-2004

Renesis Rotatiemotor van Mazda voor 2e keer op rij onderscheiden

De revolutionaire Renesis rotatiemotor van Mazda, die gebruikt wordt in de opwindende Mazda RX-8, is onderscheiden als de beste motor in de categorie van 2.5 tot 3.0 liter tijdens de prijzenceremonie van de International Engine of the Year Awards 2004.

Het is de vierde prijs voor de Renesis rotatiemotor in deze belangrijkste prijzencompetitie op het gebied van motoren. Vorig jaar won de Renesis de titel Best New Engine, was het ook de beste motor in de categorie van 2.5 tot 3.0 liter en werd de motor uitgeroepen tot overall winnaar met de titel International Engine of the Year met een recordscore van 44 van de totaal beschikbare 50 stemmen.

Jeff Guyton, Vice President Finance en Systems (CFO) van Mazda Motor Europe, nam de award in ontvangst op de Engine Expo 2004 in Stuttgart. Na het resultaat van vorig jaar ben ik zeer vereerd dat we hier opnieuw in de prijzen vallen met deze Renesis rotatiemotor en nu al voor de vierde keer aldus Jeff Guyton. Namens alle medewerkers van Mazda bedank ik de organisatie voor deze prijs en natuurlijk de journalisten die in deze categorie op ons gestemd hebben. Dat we inmiddels vier prijzen hebben behaald voor deze motor bewijst de uitgebreide expertise die Mazda bezit op het gebied van rotatiemotoren. Dit werpt nu zijn vruchten af, niet alleen voor ons maar ook voor onze klanten over de hele wereld.

De International Engine of the Year Award staat algemeen bekend als de Oscar voor de motoren en wordt jaarlijks uitgereikt door Britse en internationale automotive magazines.

De jury bestond dit jaar uit 56 hoog aangeschreven automotive journalisten uit 24 verschillende landen over de hele wereld, waaronder Wolfgang Peters uit Duitsland, Paul Horrell uit Groot-Brittannië en Massimo Nascimbene uit Italië. De motoren werden getest in de autos waarin ze worden geleverd en werden beoordeeld op het gebied van nieuwe technieken, rijeigenschappen, milieuvriendelijkheid, brandstofverbruik, prestaties en aantrekkingskracht.

Met zijn unieke freestyle achterportieren, plaats voor vier volwassenen, dynamisch design en de nieuwste rotatiemotor van Mazda onder de kap, de Renesis, bleek de RX-8 meteen na de introductie eind vorig jaar een groot succes bij klanten in heel Europa. En zijn populariteit groeit. In april van dit jaar behaalde de RX-8 in Europa een marktaandeel van 20% in het segment van de sportautos.

De revolutionaire Renesis rotatiemotor bereikte dat, wat menigeen in de automotive industrie niet voor mogelijk had gehouden. De motor voldoet aan de 2005 Euro Stage IV emissie-eisen en scoort, vergeleken met zijn rotatie-voorgangers, een behoorlijk gunstig brandstofverbruik met behoud van zijn compacte afmetingen, hoge toerentallen en uitmuntende prestaties.

Deze resultaten worden bereikt dankzij de bijzondere zij-inlaten en het uitlaatsysteem, met grotere poorten en een vergrootte luchtinlaat.

Een ander bewijs van de sportieve karakteristiek met hoge toeren van de Renesis is het feit dat het met zijn 2,6 liter was opgewassen tegen grotere motoren als de 3.0 liter van de BMW 730d en de Mercedes C-Klasse.

Uitslag Categorie: 2.5 tot 3.0 liter

* 1. Mazda Renesis rotatiemotor 2.6-liter (RX-8)252 punten
* 2. BMW Diesel 3.0 liter (330d, X3, 530d, X5, 730d) 242 punten
* 3. BMW 3.0 liter 6 cilinder (Z4, 330i, X3, 530i, X5, 730i) 189 punten

* 4. Subaru 3.0 liter 6 cilinder boxer (Legacy, Outback) 133 punten
* 5. Audi Diesel 3.0 liter V6 (A6, A8) 70 punten
* 6. Mercedes-AMG Diesel 3.0 liter (C-Class) 68 punten