Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen

idee 'bereikbare kust'

27-05-04: Jonge ontwerpers ontvangen prijs voor idee 'bereikbare kust'

VROM en de Stichting Nationaal Comité 2003 Europees Jaar van Mensen met een Handicap.

De winnaars
The Dutch Mountains
Een aantal inzendingen zoekt de verbetering van de mobiliteit in eenzelfde instrument, namelijk de kabelbaan. Van deze inzendingen was het ontwerp The Dutch Mountains van Remko Remijnse favoriet. Dit plan koppelt het mobiliteitsprobleem aan verhoging van de kwaliteit van de reis op zich. Het eindpunt is hier geen eindpunt. De jury vindt dat in deze inzending het meest doordachte kabelbaansysteem in beeld is gebracht. Er is niet lustig op los 'gefotoshopt', maar men heeft werkelijk iets zelf ontworpen. The Dutch Mountains levert daadwerkelijk een bijdrage aan het denken over de problematiek van de kust. Ook al is niet expliciet nagedacht over mogelijk-heden voor de immobiele mens om naar het strand te gaan, toch is het in dit plan mogelijk voor minder validen in een cabine plaats te nemen en naar zee te gaan. De beleving van de duinen van bovenaf is voor iedereen een belevenis. Hoewel de jury enige twijfels heeft over de technische uitvoerbaarheid, spreekt zij unaniem haar waardering uit voor deze prijswinnaar.

Kustland E19A4
Het ontwerp Kustland E19A4 van Marnix Vink, Helene van Dooremolen, Arjen de Groot, Stefan Pieterse en Marjan van Capelle kijkt vanuit een ander perspectief naar Nederland en dat werkt als een eye-opener. De jury vindt dat men in dit plan met simpele middelen de mobiliteitsproblemen wil bijsturen. De weg staat centraal en veroorzaakt meer chaos, maar het plan introduceert ook een nieuw aspect, namelijk een typologie van stranden. De A4 ligt ver van de kust. De jury vindt het een sterk punt dat hiervoor gekozen is, omdat de oude kustweg, die uit de 12e eeuw dateert, hierdoor met rust gelaten wordt. Daarbij is de snelweg als parkeerplaats een ontzettend goed idee. De inzending met de naam Kustland E19A4 werd unaniem door de jury uitgeroepen als prijswinnaar.

The beach within reach
Het ontwerp The beach within reach van Nicole van der Waart, Jim van Wingerden en Nienke van de Lune hoort thuis in de categorie die de kust benadert vanuit zee. Het plan gaat niet uit van het bestaande oude strand, maar gaat wel over het strandgevoel bij huis brengen. De titel The beach within reach benadrukt het artificiële karakter van de gedachte dat mensen snel tevreden zijn, als er maar zand en water is. Zo'n artificieel strand is net zo leuk als een echt strand, is de gedachte, en als idee is dat zeker relevant. De koppeling van de preventie van grote verkeersstromen naar de kust aan het idee van recreatie dichtbij huis wordt door de jury interessant gevonden. Daarnaast wordt ook nog nagedacht over differentiatie in een aantal typen stranden. De uitwerking en presentatie van deze inzending zijn aantrekkelijk. Mede vanwege de realiteitswaarde van dit plan vindt de jury dit plan echt een prijswinnaar.

Winnaar 'Jaar van Mensen met een Handicap'
De jury betreurt het dat er over het geheel genomen zo weinig nagedacht is over integrale toegankelijkheid van het kustgebied. Alleen bij de inzendingen The Dutch Mountains en Dynamisch pad is het strand voor iedereen goed bereikbaar. In het ontwerp Dynamisch pad van Astrid Bennink is nagedacht over de verbetering van de toegankelijkheid van het strand voor mensen met een handicap. Het pad kan als een flexibele loper snel over het duingebied uitgerold worden. Dit levert alternatieve routes op die strandbezoekers naar zee leiden. Ook het verrassingseffect van zo'n verplaatsbaar pad wordt door de jury als waardevol ervaren. De jury kent aan Dynamisch pad graag de prijs toe die ter beschikking is gesteld door het Nationaal Comité 2003 Europees Jaar van Mensen met een Handicap.

Eervolle Vermeldingen
Er zijn enkele inzendingen die het havengebied opvatten als een mooi recreatief gebied (en als een grote parkeervlakte). Een interessant idee volgens de jury. Er zijn ook inzendingen die gaan over industrieel erfgoed, bijvoorbeeld de landingsboot die geen steiger nodig heeft omdat hij op het strand kan landen. De inzendingen Strand vanaf de andere kant, Go Kust en AB-BA, Aantrekkelijke Bereikbaarheid / Bereikbare Aantrekkelijkheid benaderen het strand vanaf de zee. Hierbij is niet in de eerste plaats nagedacht over het oplossen van het mobiliteitsvraagstuk, maar vooral over de meerwaarde die een reis per boot oplevert. Dat vindt de jury te dun. De inzending AB-BA, Aantrekkelijke Bereikbaarheid / Bereikbare Aantrekkelijkheid van Gerrit van Oosterom, Allard Koopal, Annalisa Castorri, Jeroen Eulderink en Tom Kohler is in deze categorie het meest interessant, alhoewel het inzetten van landingsboten een vondst is en geen ontwerp. Vandaar dat de jury hieraan geen prijs toekent, maar het plan wel met een eervolle vermelding bekroont.
In de inzending Gran Turismo van Harro de Jong en Bart Bomas wordt op geheel andere wijze gesproken over het kustlandschap en de zee. De ontwerper geeft hierin een lange termijnvisie en heeft het over het rijzen van de zeespiegel. Er is grondig over nagedacht en er wordt iets bijzonders bedacht voor de kustverdediging. Gran Turismo is de enige inzending die aandacht besteedt aan zonering. De uitspraak die wordt gedaan over de kust maakt de inzending waardevol. Deze inzending vertrekt niet vanuit het idee van plezier, maar vanuit het 'land van nut en noodzaak' aldus een jurylid. Wel vindt de jury dat kleurkeuze van de inzending afbreuk doet aan de presentatie. Gran Turismo verdient een eervolle vermelding.

Het plan Hollandse kust kiest van Arjan van der Hout, Marije Schuurman, Amber van Tatenhove, Stella Eitjes en Paul Sistermans is interessant omdat er vier strategieën in beeld worden gebracht. Gebaseerd op Wijk aan Zee en het Hoogovensgebied worden vier soorten ruimtegebruik uitgewerkt. Het industrieel complex wordt anders ingericht. Er wordt onbelemmerd gekozen voor de bewoners en niet voor de dagjesmensen en de toeristen. De nadruk in deze inzending ligt op een stedenbouwkundige oplossing, waarbij een oplossing voor de verkeerscongestie niet wordt gegeven. Dit is de enige inzending waarop een wereldkaart wordt getoond en er dus vanaf een hoger schaalniveau wordt gekeken. Hollandse kust kiest krijgt van de jury een eervolle vermelding.