Openbaar Ministerie

27 mei 2004

Verkeershandhaving leidt tot minder verkeersslachtoffers

Onderzoek toont aan dat verkeershandhaving leidt tot minder verkeersslachtoffers, omdat mensen zich beter aan de verkeersregels houden. Dat staat in het vandaag verschenen jaaroverzicht 2003 van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM). Uit meerjarig onderzoek naar de effecten van de verkeershandhavingsteams komt naar voren dat daar waar is gehandhaafd door middel van intensieve controles het aantal dodelijke slachtoffers met ongeveer 10% is afgenomen. Deze resultaten zijn een stimulans om door te gaan met intensieve verkeershandhaving. Vanaf 1998 zijn op initiatief van het BVOM regionale verkeershandhavingsprojecten opgezet. Inmiddels heeft elke politieregio haar eigen verkeershandhavingsteam. De handhaving richt zich op vijf speerpunten: snelheid, rood licht, alcohol en gordel en helm. Deze vijf onderwerpen vormen de belangrijkste ongevalsveroorzakers in het verkeer. Kenmerkend voor de regioprojecten is een planmatige aanpak: er worden ongevallenanalyses gemaakt en op basis daarvan wordt bepaald waar en op welke manier gecontroleerd gaat worden.

Landelijk onderzoek

Vanaf de start van de regioprojecten is onderzoek naar de effecten gedaan. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft op landelijk niveau een meerjarig onderzoek uitgevoerd: de 'Evaluatie van de regionale verkeershandhavingsplannen'. In deze evaluatie heeft de SWOV op alle vijf de speerpunten gekeken naar de effecten van verkeershandhaving. Daartoe zijn de regio's mét en de regio's zonder regioplan met elkaar vergeleken. In regio's met een verkeershandhavingsplan rijden mensen aantoonbaar minder hard. Daarnaast dragen meer mensen de autogordel: voor bestuurders van personenauto's is het percentage gordeldragers gestegen van 72% in de periode 1995 - 1998 naar 87% in 2002. De extra controle op rijden onder invloed heeft slechts een beperkt effect gehad. Hoewel er circa 5 - 10% meer op alcohol is gecontroleerd, blijft het percentage bestuurders dat te veel heeft gedronken achter het stuur rond de 4,5% schommelen. Met betrekking tot helmgebruik en het rijden door rood licht trekt het SWOV de voorzichtige conclusie (i.v.m. het geringe aantal nieuwe gegevens) dat er waarschijnlijk een (beperkt) positieve invloed is geweest op het betreffende gedrag.

Regionaal onderzoek

Op regionaal niveau heeft de SWOV onderzoek gedaan op wegen waarop door het handhavingsteam Fryske Diken (Friesland) extra is gecontroleerd. De belangrijkste conclusie uit het onderzoek 'Fryske Diken' is dat het overtredingspercentage op 80 km/h en 100 km/h wegen behoorlijk is afgenomen. De vermindering van het aantal mensen dat te hard rijdt heeft zich vertaald in een vermindering van 21% op het aantal letselongevallen en op het aantal ernstige verkeersslachtoffers.

Limiet Daling
overtredingspercentage trajectwegen Daling overtredingspercentage vergelijkbare wegen waar niet extra is gecontroleerd 80 km/h 30 naar 15% 30 naar 27%
100 km/h 15 naar 8% 16 naar 13%

Draagvlak voor extra verkeerstoezicht

Naast onderzoek naar de effectiviteit van de regionale verkeershandhavingsplannen, laat het BVOM ook onderzoek doen naar de beleving van weggebruikers. Uit dit perceptieonderzoek blijkt een duidelijk verband tussen het draagvlak voor de regel en controle en het gerapporteerde gedrag. Op de vijf speerpunten zijn de ondervraagden het in hoge mate eens met de vastgestelde regels. Zo is 88% het eens met de verplichting om een gordel te dragen: ruim 92% geeft aan de gordel in de auto te dragen. Maar liefst 98,9% vindt alcoholcontroles (heel) zinvol.

Van de ondervraagden vindt 94% controles op het rijden door rood licht zinvol en 70% is het eens met de snelheidslimieten op wegen binnen en buiten de bebouwde kom. Ook neemt het verzet tegen verkeersboetes af; het afgelopen jaar daalde het percentage mensen dat beroep instelt van 3,7% tot 3,1%.

Toekomst verkeershandhavingsteams

Ondanks het feit dat er veel succes is geboekt bij het verminderen van het aantal overtreders en daarmee het bevorderen van de verkeersveiligheid, is er nog veel werk te verzetten. Zo zijn er bijvoorbeeld nog steeds veel hardrijders op de weg. Uit meetlusgegevens blijkt dat in 2003 bijna één miljard snelheidsovertredingen zijn geconstateerd, terwijl er 7,6 miljoen snelheidsbekeuringen zijn uitgeschreven. In de weekenden rijdt gemiddeld 4,5% van de automobilisten onder invloed van alcohol en er rijden nog altijd mensen zonder gordel of helm en door rood licht. Gesteund door de positieve onderzoeksresultaten worden de activiteiten van de verkeershandhavingsteams voortgezet. In regio's waar de projectduur van de regioplannen verstrijkt, worden de activiteiten van de verkeershandhavingteams geïntegreerd binnen de totale verkeerstaak. Een planmatige aanpak op basis van een ongevallenanalyse, zoals toegepast bij de regioplannen, garandeert een doelmatige en doelgerichte inzet van handhavingcapaciteit.

Het Jaaroverzicht 2003 is op www.verkeershandhaving.nl als bestand (PDF) te downloaden