Ingezonden persbericht


Statement Aktiegroep Genoeg is Genoeg inzake Ziekenvervoer en uitvoering door ziekenfonds.

Geachte Politici en Kamerleden,

Vandaag hebben wij de proef op de som genomen een ziekenfonds (CZ) gebeld over de nieuwe regeling Ziekenvervoer die over een week ingang zal vinden.

Veel van onze leden hebben geen aanvraagformulier ontvangen.

Na een aantal keren contact met dezelfde vragen over het aanvraagformulier wat reeds bij onze voorzitters in bezit was, over de inhoud en werking hiervan zijn tot 3 keer toe verschillende statements afgegeven door het ziekenfonds.

Op het formulier dienen door de verzekerde 6 punten ingevuld te worden te weten:

Of men valt onder de categorie:


1. Nierdialyse

2. Beperking gezichtsvermogen

3. Behandeling met bestraling

4. Behandeling met medicijnen voor een kwaadaardige aandoening (chemotherapie, chemokuur)

5. Rolstoelafhankelijk

6. Langdurige ziekte of aandoening.

E.e.a. dient ondertekend te worden door de behandelend arts. En per item dient aangegeven te worden de bestemming, naam arts of ziekenhuis en het adres.

De vragen die wij gesteld hebben zijn:

Dient er voor elke arts, een nieuwe aanvraag ingediend te worden? Antwoord CZ1: JA
Antwoord CZ2: Nee u kunt een lijstje met uw behandelend artsen bijvoegen Antwoord CZ3: Nee als u aangeeft rolstoelafhankelijk te zijn of langdurig ziek dan volstaat een opmerking hierover.

Wanneer ik uitwijk bijv. naar een ander ziekenhuis vanwege wachtlijsten of andere specialist, moet ik dan een nieuwe machtiging aanvragen? Antwoord CZ1: JA
Antwoord CZ2: Een telefonische machtiging volstaat als u al toestemming hebt Antwoord CZ3: Ja opnieuw een formulier laten invullen door de arts

Wanneer ik een machtiging wil aanvragen, moet de specialist in het ziekenhuis dan ondertekenen en wie betaalt de eerste reis naar de specialist om daar te komen zodat hij dit kan tekenen? Antwoord CZ1: U kunt een eenmalige telefonische machtiging aanvragen Antwoord CZ2: U laat het formulier invullen door uw huisarts Antwoord CZ3: U kunt gewoon even bellen

Ook hebben (voor info voor onze gehandicapte rolstoelafhankelijke leden) gevraagd of het niet evident is wanneer men in een rolstoel zit dan men dan overbodig telkens weer een machtiging moet aanvragen, en dit per arts, of men niet van mening is dat dit bureaucratie is, kosten met zich meebrengt en erg veel administratie voor de gehandicapte.

Antwoord CZ1: Dat zijn de regels
Antwoord CZ2: Als u aangeeft gehandicapt te zijn hoeft u maar 1 keer aan te vragen Antwoord CZ3: Dat kennen wij toe per geval, per arts, en per arts en behandeling kennen wij de duur van de vergoeding toe.

Verder staat op de website van het CZ:

---

Wat zijn de belangrijkste argumenten voor deze maatregel? a.. Betreft geen direct noodzakelijke medische zorg. b.. Het vermoeden van een percentage oneigenlijk gebruik dat schommelt tussen de 20% en 40%.

---

Onze vragen zijn:

1.. Wij willen namens onze leden graag weten wat u als Politici en Kamerleden vindt van de diverse antwoorden per CZ of per medewerker.
2.. Waarom velen van ons ondanks eerdere vrijwaring of ziekenvervoer nog steeds geen aanvraagformulieren hebben ontvangen

3.. Waarom de procedure voor mensen nog niet bekend is, vooral met het oog op mensen die over een week al naar een ziekenhuis of behandelaar moeten reizen.
4.. Of u het niet erg bureaucratisch en kostenverhogend vindt dat telkens weer een machtiging aangevraagd moet worden met het oog op het toch wel evident zijn van langdurig zieken en gehandicapten dat men voor langere tijd en voor alle behandelingen of ziekenhuisbezoeken afhankelijk kan zijn van zittend ziekenvervoer.
5.. Kunt u ons aangeven voor onze leden wat nou werkelijk de procedure is die een zorgverzekeraar moet hanteren?

6.. Wat u vindt van het statement op de website van CZ, dat de redenen voor deze maatregel zijn: betreft geen direct noodzakelijke medische zorg en het vermoeden van een percentage ongeigenlijk gebruik dat schommelt tussen de 20 en 40%. Indien iemand gebruik maakt van ziekenvervoer via het CZ moet ten alle tijdens een zgn. taxikaart (in de volksmond verklaring arts voor aanvraag ziekenvervoer) worden overlegd, die door de assistente meegegeven wordt na bezoek aan arts of polikliniek dus oneigenlijk gebruik is hier door toch uitgesloten.
7.. Of u het rechtvaardig vindt dat onze mensen hier na de eerste uitspraak van Minister Hoogervorst in het Valys debat beschuldigd werden van misbruik hier wederom, en al helemaal gezien het karakter van dit vervoer: noodzakelijke behandelingen of onderzoek van medische aard sprake kan zijn van een soort van misbruik indien de arts dit fiatteert door middel van een machtiging?
8.. Het oude systeem ziekenvervoer van CZ voorzag in een regeling dat men eerst de eigen bijdrage van 81 Euro zelf moest betalen, daarna kreeg men een zgn. vrijwaring. Bent u niet van mening dat de herhaalde aanvragen, werkzaamheden, portokosten, telefoonkosten en overige werkzaamheden ter beoordeling zeer veel geld kosten.
9.. Hoe gaat het CZ mensen die onterecht wellicht niet voorzien zijn van een machtiging, maar bijvoorbeeld rolstoelafhankelijk zijn restitueren?
10.Bent u van mening dat een gehandicapte zelf een dergelijk kostenplaatje van een dure rolstoeltaxi-bus kan voorschieten?

11.Indien er eenmalige machtigingen afgegeven kunnen worden, waarom kan een aanvraag voor gehandicapten en chronisch zieken dan niet ook telefonisch worden afgehandeld, zeker voor hen die al bekend zijn inzake ziekenvervoer bij deze verzekeraar?

Graag horen wij van u hoe de procedure nu wel hoort, of u op de hoogte bent van deze gang van zaken en of u het wel goedkeurt dat door deze decentralisatie en verlegging van verantwoordelijkheden naar een ziektekostenverzekeraar kennelijk aan de willekeur overgeleverde patienten afhankelijk worden voor vervoer, de duur hiervan en de frequentie, want dit laatste is ook een onbekende factor voor ons. Er hebben ons al signalen bereikt dat er ziektekostenverzekeraars zijn die onder de 4 keer per maand ziekenvervoer niet meer vergoeden. Ons inziens gaat dit lijnrecht in tegen de regeling en noodzaak van vervoer naar ziekenhuizen voor noodzakelijke medische behandeling of onderzoek waar iedere Nederlander recht op heeft.

Wij wensen onze leden op korte termijn te informeren hoe het nu werkt, maar aangezien de test van vandaag uitgewezen heeft dat de meningen zelfs binnen CZ nogal verdeeld zijn, en wij verder geen info kunnen vinden over deze procedure verzoeken wij u ons bovenstaande vragen te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

AKTIEGROEP GENOEG IS GENOEG!
Namens deze,
Justine Van Hooff
Voorzitter
justine@xs4all.nl

Contact/Correspondentieadres:
Aktiegroep Genoeg is Genoeg
p.a. Aldenhoven 3
6093HA Heythuysen
Tel. +31-(0)475-495926
Gsm +31-(0)655-108365
Fax +31-(0)475-495926

http://www.genoegisgenoeg.org


---- --