28-5-2004
Succesvolle eerste helft van de Opel Fuel Cell Marathon door Europa
De unieke langeafstandsreis door 14 landen, afgelegd door het met
waterstof aangedreven HydroGen3 prototype, is halverwege. Ruim drie
weken na de start in Hammersfest, Noorwegen, heeft het prototype met
brandstofcel de tussenstop nabij het Opel hoofdkwartier in Rüsselsheim
bereikt.
Opel Chairman en Managing Director Carl-Peter Forster verwelkomde de
HydroGen3 en zijn bestuurders voor de Universiteit van Darmstadt: Het
feit dat de HydroGen3 tot dusver alle be-lasting en zware inspanningen
zonder grote problemen heeft doorstaan, toont aan dat General Motors
en Opel op de goede weg zijn met de ontwikkeling van voertuigen met
brandstofcel.
Tijdens de 10.000 km lange Opel Fuel Cell Marathon, is het op de Opel
Zafira gebaseerde pro-totype bestuurd door verscheidene journalisten
uit Europa en de Verenigde Staten. De pittige praktijktest zal op 10
juni eindigen in Cabo de Roca, het meest westelijk gelegen puntje op
het Europese continent, vlakbij de Portugese hoofdstad Lissabon.
Cornelis Kit van AutoWeek, test-rijder in de etappe van Delft naar
Brussel is zeer te spreken over de HydroGen3: Het rijden in het
waterstof aangedreven prototype was even gemakkelijk als het rijden in
een Zafira met au-tomatische transmissie: twee pedalen, één voor de
remmen en één voor de acceleratie. In het stadsverkeer produceerde de
brandstofcel genoeg koppel op de voorwielen en had hij geen problemen
om in de stroom mee te komen. Het rijden op de snelweg met snelheden
rond de 120 kilometer per uur was geen enkel probleem.
De tussenstop in Darmstadt, vlakbij GM Fuel Cell Activities (GM FCA)
in Mainz-Kastel (Duits-land), is gebruikt als pitstop om de HydroGen3
grondig te inspecteren. Voor meer diepteanaly-ses hebben de ingenieurs
een aantal onderdelen vervangen. De HydroGen3 is veelvuldig tot het
uiterste getest gedurende de eerste helft van de Marathon; drastische
klimaatveranderingen, een brede variatie aan wegcondities en
rijomstandigheden. We zijn trots mee te kunnen delen dat er tot dusver
geen mankementen zijn geweest die hebben geleid tot oponthoud tijdens
de reis, aldus Dr. Udo Winter, Chief Enigineer van GM FCA.
Tegelijkertijd is er veel ervaring op-gedaan door uit het zware
dagelijkse testrijden, waarvan de uitkomsten nooit in een laboratorium
gesimuleerd hadden kunnen worden.
Na de pitstop zijn de ingenieurs er van overtuigd dat de HydroGen3 de
tweede fase van de ma-rathon zonder problemen zal voltooien. De reis
voert nog door Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Frankrijk, Spanje en
Portugal. De tweede helft is bijzonder interessant vanwege de
bergetappes en de veel hogere buitentemperaturen, aldus Bernd Zerbe,
FCA ingenieur in voertuigtesten en -validatie.
De waterstof aangedreven Zafira heeft een 60 kW/82 pk sterke
elektrische motor met een brandstofcel, die de nodige elektrische
energie genereert uit vloeibaar waterstof, afkomstig uit de
geïnstalleerde brandstoftank. De vijfzitter accelereert in 16 seconden
van 0 tot 100 km/u waarbij de topsnelheid rond 160 km/u ligt. Een
mobiel tankstation van het Duitse Linde AG voor-ziet de HydroGen3
gedurende de Marathon van waterstof.
De website www.marathon.gm.com is speciaal opgezet voor de Opel Fuel
Cell Marathon en is even populair als de langeafstandsreis zelf. Met
de hulp van een on-line dagboek plus up-to-date fotos en videos, is de
vooruitgang van de marathon constant te volgen. Bezoekers kunnen zich
op de GM website tevens laten informeren over de technologie achter de
HydroGen3 en waterstofaandrijving als zelfstandig onderwerp. Het
bewijst zich als een bijzonder aantrekkelijk website met meer dan
10.000 bezoekers in de eerste helft van de Marathon.
AutoRai