AutoRai

28-5-2004

Succesvolle eerste helft van de Opel Fuel Cell Marathon door Europa

De unieke langeafstandsreis door 14 landen, afgelegd door het met waterstof aangedreven HydroGen3 prototype, is halverwege. Ruim drie weken na de start in Hammersfest, Noorwegen, heeft het prototype met brandstofcel de tussenstop nabij het Opel hoofdkwartier in Rüsselsheim bereikt.

Opel Chairman en Managing Director Carl-Peter Forster verwelkomde de HydroGen3 en zijn bestuurders voor de Universiteit van Darmstadt: Het feit dat de HydroGen3 tot dusver alle be-lasting en zware inspanningen zonder grote problemen heeft doorstaan, toont aan dat General Motors en Opel op de goede weg zijn met de ontwikkeling van voertuigen met brandstofcel.

Tijdens de 10.000 km lange Opel Fuel Cell Marathon, is het op de Opel Zafira gebaseerde pro-totype bestuurd door verscheidene journalisten uit Europa en de Verenigde Staten. De pittige praktijktest zal op 10 juni eindigen in Cabo de Roca, het meest westelijk gelegen puntje op het Europese continent, vlakbij de Portugese hoofdstad Lissabon. Cornelis Kit van AutoWeek, test-rijder in de etappe van Delft naar Brussel is zeer te spreken over de HydroGen3: Het rijden in het waterstof aangedreven prototype was even gemakkelijk als het rijden in een Zafira met au-tomatische transmissie: twee pedalen, één voor de remmen en één voor de acceleratie. In het stadsverkeer produceerde de brandstofcel genoeg koppel op de voorwielen en had hij geen problemen om in de stroom mee te komen. Het rijden op de snelweg met snelheden rond de 120 kilometer per uur was geen enkel probleem.

De tussenstop in Darmstadt, vlakbij GM Fuel Cell Activities (GM FCA) in Mainz-Kastel (Duits-land), is gebruikt als pitstop om de HydroGen3 grondig te inspecteren. Voor meer diepteanaly-ses hebben de ingenieurs een aantal onderdelen vervangen. De HydroGen3 is veelvuldig tot het uiterste getest gedurende de eerste helft van de Marathon; drastische klimaatveranderingen, een brede variatie aan wegcondities en rijomstandigheden. We zijn trots mee te kunnen delen dat er tot dusver geen mankementen zijn geweest die hebben geleid tot oponthoud tijdens de reis, aldus Dr. Udo Winter, Chief Enigineer van GM FCA. Tegelijkertijd is er veel ervaring op-gedaan door uit het zware dagelijkse testrijden, waarvan de uitkomsten nooit in een laboratorium gesimuleerd hadden kunnen worden.

Na de pitstop zijn de ingenieurs er van overtuigd dat de HydroGen3 de tweede fase van de ma-rathon zonder problemen zal voltooien. De reis voert nog door Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Frankrijk, Spanje en Portugal. De tweede helft is bijzonder interessant vanwege de bergetappes en de veel hogere buitentemperaturen, aldus Bernd Zerbe, FCA ingenieur in voertuigtesten en -validatie.

De waterstof aangedreven Zafira heeft een 60 kW/82 pk sterke elektrische motor met een brandstofcel, die de nodige elektrische energie genereert uit vloeibaar waterstof, afkomstig uit de geïnstalleerde brandstoftank. De vijfzitter accelereert in 16 seconden van 0 tot 100 km/u waarbij de topsnelheid rond 160 km/u ligt. Een mobiel tankstation van het Duitse Linde AG voor-ziet de HydroGen3 gedurende de Marathon van waterstof.

De website www.marathon.gm.com is speciaal opgezet voor de Opel Fuel Cell Marathon en is even populair als de langeafstandsreis zelf. Met de hulp van een on-line dagboek plus up-to-date fotos en videos, is de vooruitgang van de marathon constant te volgen. Bezoekers kunnen zich op de GM website tevens laten informeren over de technologie achter de HydroGen3 en waterstofaandrijving als zelfstandig onderwerp. Het bewijst zich als een bijzonder aantrekkelijk website met meer dan 10.000 bezoekers in de eerste helft van de Marathon.