Vijftien parkeergarages in voorbereiding in centrum
28 mei 2004 - Centrum
Het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum heeft ingestemd met de
Nota Bereikbaarheid Binnenstad 2004-2009. In deze nota zijn de
beleidsvoornemens op het gebied van verkeer, vervoer, parkeren en
bereikbaarheid, voor de periode 2004-2009 opgenomen. Het Dagelijks
Bestuur is van mening dat het beleid van de afgelopen jaren zijn
vruchten heeft afgeworpen. De bereikbaarheid van de binnenstad is
inmiddels redelijk tot goed te noemen en het aantal
verkeersslachtoffers flink gedaald. Als hoofdpunten van het nieuwe
beleid wil het Dagelijks Bestuur 15 ondergrondse parkeergarages (mede)
realiseren en de overgebleven gevaarlijke kruispunten versneld
aanpakken.
Het Dagelijks Bestuur is van mening dat de compacte historische
binnenstad momenteel in al haar facetten goed functioneert. Er is
balans bereikt tussen alle gebruikers van de openbare ruimte en alle
soorten van vervoer. Dit evenwicht is nodig om de verdeling tussen
wonen, werken en recreëren in stand te houden. Het bereikte evenwicht
is wel buitengewoon kwetsbaar en dient bewaakt te worden.
Het Dagelijks Bestuur wil doorgaan met het beleid dat gericht is op:
1. afname van het autoverkeer met 25% in 2005 (ten opzichte van 1991)
en daarna handhaving van de automobiliteit op dit niveau;
2. verdere mobiliteitsgroei bij de voetganger, fiets en openbaar
vervoer;
3. bevordering van de doorstroming van het verkeer.
In de komende periode stelt het Dagelijks Bestuur géén extra
maatregelen voor om de automobiliteit verder te doen dalen. Door
diverse grootstedelijke werkzaamheden en de belasting die dit geeft op
de binnenstad zijn extra maatregelen niet gewenst. Tevens zou daarmee
de gewenste functiemenging in gevaar kunnen komen.
Inmiddels zijn de voorbereidingen gestart van de bouw van 15
parkeergarages in de binnenstad. Deels betreft dit bezoekersgarages
van de centrale stad, deels bewonersgarages en deels combinaties
hiervan. De bezoekersgarages zullen voornamenlijk aan de rand van de
binnenstad komen te liggen. De realisatie van deze garages verlegt de
parkeerdruk van de openbare ruimte naar ondergrondse garages. Hierdoor
verbeteren het leefklimaat en de bereikbaarheid en neemt het
rondrijdend zoekverkeer af.
Om straks bewoners en ondernemers tegen een redelijk tarief in
parkeergarages te kunnen laten parkeren wordt het Garagefonds
gesticht. Hiermee zullen de onrendabele toppen van deze garages worden
gefinancierd. Het Garagefonds wordt gevuld door een geringe verhoging
van de tarieven van alle vergunninghouders in de binnenstad en een
verhoging van het tarief aan de meter in het stadshart (A-plustarief)
Stadsdeelwethouder Verkeer Guido Frankfurther: "Het aantal
verkeersslachtoffers moet dalen naar minder dan één per dag. Nog
altijd teveel, maar wel bijna 50 % minder dan twee decennia geleden.
Binnenkort zal de voorbereiding van alle 15 garages van start zijn
gegaan en zullen de garages in de komende jaren als rijpe appelen uit
de boom vallen. Als Dagelijks Bestuur vinden we dat we de mensen
bewust moeten laten kiezen voor het soort vervoer dat men wil
gebruiken. Soms is dat de trein, soms de auto, de fiets of wie weet de
fietstaxi. Voor fietsers gaan we twee nieuwe fietsroutes aanleggen en
een grote fietsstalling onder het Beursplein bouwen. Met de bouw van
de parkeergarages krijgen bewoners, ondernemers en bezoekers er straks
weer goede alternatieven bij en zal de openbare ruimte in de
binnenstad ervan profiteren!".
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam