Lokkertjes van budgetvliegmaatschappijen misleidend
28 mei 2004
Consumentenbond: verplicht all-in prijzen voor alle maatschappijen
De Consumentenbond eist van de overheid dat alle vliegmaatschappijen
verplicht gesteld worden met all-in prijzen te adverteren. De goedkope
kale prijzen waar nu mee geadverteerd wordt zijn misleidend voor
consumenten. Bovendien is het boeken van stuntaanbiedingen door de
zeer beperkte beschikbaarheid bijna onmogelijk. Dat blijkt uit een
onderzoek van de Consumentenbond naar in totaal 75 vliegbestemmingen.
De onmogelijkheid om `lokkertjes'te boeken is misleidend en in strijd
met de regels van de Reclame Code Commissie. Wie denkt te kunnen
vliegen voor een tientje komt bedrogen uit. De bijkomende kosten
maken een retourticket soms vier keer zo duur. Het onderzoek naar de
prijzen van budgetmaatschappijen verschijnt vandaag in de nieuwe
Consumentengids.
Met de komst van de prijsvechters in de luchtvaart is vliegen wel veel
goedkoper geworden. Vooral het afwijken van de zaterdag maakt een
vlucht gemiddeld zo'n EUR 38 goedkoper. Maar het verstoppen van de
bijkomende kosten zet de consument wel op het verkeerde been. De
Consumentenbond onderzocht de prijzen voor retourvluchten naar 75
Europese bestemmingen van 7 budgetvliegmaatschappijen en 5 nationale
luchtvaartmaatschappijen vanuit Nederland en Niederrhein. Bijna alle
budgetmaatschappijen adverteren in eerste instantie met kale
vliegprijzen. Alleen V-bird geeft vanaf het eerste moment de
totaalprijs. De gemiddelde extra kosten voor een retourvlucht, die
bovenop de kale vliegprijs komen bedragen zo'n EUR40.
Uit een enquête onder reizigers blijkt dat driekwart van de reizigers
de gewenste stuntaanbieding niet kan boeken. De ondoorzichtigheid van
vliegprijzen is een doorn in het oog. De recentelijk ingestelde
brandstoftoeslagen maken het nog onoverzichtelijker en zouden weer
afgeschaft moeten worden. De Consumentenbond pleit bij de overheid
voor wetgeving voor all-in ticketprijzen, waarin alle toeslagen en
belastingen zijn verwerkt. Pas dan is het mogelijk om prijzen van
losse vliegtickets goed met elkaar te kunnen vergelijken.
De Consumentenbond wil meer duidelijkheid en verbetering van de
rechten van luchtvaartpassagiers en is daarom vorige maand gestart met
de campagne Open kaart in de luchtvaart.
Journalisten kunnen voor meer informatie mailen naar:
pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond