ProRail
Persbericht
28-5-2004
Nieuwe vergunningsaanvraag spoorweg-emplacement
ingediend bij gemeente Venlo
ProRail heeft op 28 mei j.l. bij de gemeente Venlo een
nieuwe aanvraag ingediend voor het rangeren met
gevaarlijke stoffen op het emplacement Venlo. De
vergunning die ProRail tot 2007 aanvraagt is gelijk
aan de beschikking van de gemeente die op dit moment
geldt. ProRail wil de risico's de komende jaren
verder afbouwen. De vergunningaanvraag is mede
gebaseerd op de inzichten uit de Verkenningsstudie
Goederenemplacement Venlo 2003.
Voor de periode tot 2007 is met goederenvervoerders
afgesproken de vervoersprocessen aan te passen om de kans
dat zich een ramp voordoet waarbij groepen personen
slachtoffer worden, te verminderen.
Verkenningsstudie
Uit de in 2003 afgeronde Verkenningsstudie
Goederenemplacement Venlo is gebleken dat zicht bestaat op
het beëindigen van overschrijding van de 'oriënterende
waarde' van het groepsrisico zodra de Betuweroute in
bedrijf wordt genomen. De Stuurgroep Emplacement Venlo
concludeert in de samenvatting van het rapport dat het
mogelijk is om in een aantal stappen het externe
veilig-heidsrisico tot een aanvaardbaar niveau terug te
brengen. Met gebruikmaking van die rapportad-viezen is de
vergunningaanvraag opgebouwd. Onder andere komt aan de
orde:
- Vervoer van wagens met brandbare gassen en brandbare
vloeistoffen te scheiden waar dat nodig is,
- De goederenstroom vanuit Kijfhoek na oplevering van de
Betuweroute (in 2007) hierover af te wikkelen,
- De inzet van zogenaamde multicourante locomotieven (op
de Oost-West-lijn vanuit Sloe). Dit zijn locomotieven die
zowel op het Nederlandse als het Duitse net kunnen rijden;
het verwisse-len van locomotief is daardoor niet meer nodig
op het emplacement.
Raad van State
In februari 2004 stelde de Raad van State de gemeente Venlo
in het gelijk om de milieuvergunning die ProRail in 2001
had aangevraagd te weigeren voor het rangeren met
gevaarlijke stoffen. De oriënterende waarde van het
groepsrisico werd overschreden, terwijl er in de
vergunningaanvraag geen zicht werd geboden op beëindiging
van het verhoogde veiligheidsrisico.
---
Copyright (c) 2003 ProRail