Ingezonden persbericht

Opmerkelijk bouwproject nadert zijn voltooiing

Laatste hydraulische krachtsinspanning sluit met succes de laatste opening in het viaduct van Millau in Zuid-Frankrijk

MILLAU, 20040602 -- Vrijdag 28 mei j.l., beleefde het viaduct van Millau een historisch hoogtepunt. Met de laatste van achttien hydraulische krachtsinspanningen is de laatste opening gesloten in het indrukwekkende viaduct bij Millau in Zuid-Frankrijk, dat de noord- en zuidkant van het dal van de rivier de Tarn verbindt. Hiermee is de meest rechtstreekse en kortste route tussen Parijs en de Middellandse-Zeekust een feit.


Na 32 maanden van intensief bouwen en nadat het stalen brugdek 18 maal met hydraulische techniek is voortgeduwd, is de laatste opening gedicht. Op dit moment worden de twee brugdekken definitief vastgezet. Het viaduct wordt naar verwachting in januari 2005 officieel geopend.

Nadat het brugdek op 27 februari van het vorig jaar voor de eerste keer met hydraulische kracht werd voortgeduwd, is deze hydraulische krachtsinspanning nog 17 keer herhaald, 12 keer aan de zuidkant en 6 keer aan de noordkant van het dal. Dit was nodig om het brugdek over een afstand van 2.460 meter over het Tarn-dal te kunnen schuiven. Elk van de 7 pijlers en 7 tijdelijke pijlers waren uitgerust met ingenieuze hogedruk hydraulische lanceer-inrichtingen die nodig waren om de 36.000 ton staal te verschuiven.

Het viaduct van Millau, met een hoogte van 343 meter, is ontworpen door de Engelse architect Lord Norman Foster en is thans de hoogste brug ter wereld. In zijn zoektocht naar een esthetisch verantwoorde constructie kwam Michel Virlogeux ertoe om het principe te volgen van een viaduct aan tuien dat is opgebouwd uit slanke rijzige pilaren en een vederlicht brugdek. De hele constructie raakt de dalbodem op slechts 7 punten.

Eiffage werd geselecteerd om het project waarin beton en staal is gecombineerd uit te voeren. Enerpac heeft de geïntegreerde hydraulische oplossingen verzorgd waarmee de tijdelijke pijlers zijn opgericht die nodig waren voor extra stabiliteit en voor het voortduwen van het stalen brugdek van bijna 2,5 kilometer lengte.

Het viaduct van Millau in cijfers
Totale lengte van het brugdek: 2.460 meter
Aantal pijlers: 7
Kortste pijler: 77 meter
Hoogste pijler: 240 meter
Hoogte van de pylonen: 87 meter
Aantal tuien: 154
Dikte van het brugdek: 4,20 meter
Breedte van het brugdek: 32,05 meter
Totale volume van het beton: 85.000 m3
Gewicht van de metalen constructie: 36.000 ton

Fotobijschrift:
Laatste hydraulische krachtsinspanning sluit met succes de laatste opening in het viaduct van Millau in Zuid-Frankrijk. De klus is geklaard!

Extra informatie: Foto's met een hoge resolutie kunnen worden gedownload via:
www.enerpac.com/ImageBank/MillauClosing/NL/Download.html

Als u gebruikmaakt van dit persbericht, zouden wij graag een exemplaar ontvangen van de publicatie waarin uw artikel is opgenomen.
Neem voor meer informatie contact op met:

Enerpac BV
Irene Kremer
P.O. Box 269
3900 AG Veenendaal

Telefoon: +31 318 535911
E-mail: Irene.kremer@enerpac.com




Ingezonden persbericht