Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen


27-05-04: Holland promotie door Nuna 2

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) ondersteunt de toer door Europa van de snelste zonneauto van de wereld Nuna 2. In ruil daarvoor zal het www.holland.com logo met de tekst 'Follow me to Holland' en 'Here comes Holland' op de Nuna 2 en de volgauto's te zien zijn. De Nuna 2 maakt - op initiatief van studenten van de TU Delft - van 29 mei tot en met 11 juni een toer door Europa van 6.500 kilometer van Griekenland via Centraal en West Europa naar Portugal. De naam van de toer is 'Adiante', Portugees voor 'voorwaarts'.

De Adiante vormt een schakel tussen de twee grootste sportevenement in Europa in 2004, want hij begint bij de activiteiten van de Culturele Olympiade en eindigt vlak voor het begin van het Europees kampioenschap voetbal. De Adiante doorkruist 15 Europese landen. In ieder land is wordt de gelegenheid geboeden om met eigen ogen te zien dat zonneenergie milieuvriendelijk is, en daarmee een bijdrage leert aan een duurzame en betere toekomst.

Tekenwedstrijd voor duurzame toekomst
De Nuna 2 is gebouwd door een studenten van de TU Delft en de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Het afgelopen jaar heeft de Nuna 2 de World Solar Challenge 2003 in Australië gewonnen. Het primaire doel van Adiante is om kinderen in heel Europa de mogelijkheden te laten zien van duurzame techniek. Bovendien laat de zien dat rijden op zonne-energie niet alleen voor voorbestemd voor zonnig Australië, maar ook in Europa kan worden toegepast. In elke stopplaats wordt een presentatie over de Nuna 2 en de toekomst van zonne-energie gegeven. Via een tekenwedstrijd kunnen kinderen hun beeld van een duurzame toekomst op papier zetten. Na Adiante worden alle tekeningen gebundeld om ze vervolgens aan te bieden aan de Verenigde Naties als een boodschap van Europese kinderen voor een duurzame toekomst.

Nederland Kennisland
In ieder land waar de Adiante komt en het NBTC een Vestiging heeft, ondersteunt NBTC de promotie van de toer door pers en PR activiteiten. Bovendien wordt tijdens de kindertekenwedstrijden promotiemateriaal met het Holland logo en het Holland.com logo met uitgedeeld. Hans van Driem, Algemeen Directeur NBTC: "De Nuna 2 is ontwikkeld door Nederlandse studenten. In de promotie van ons land benadrukken wij de kennis die ons land heeft op het gebied van techniek en milieu, anders gezegd Nederland Kennisland. En dat ons land bovendien zeer geschikt is voor het houden van internationale congressen. De Nuna 2 laat zien dat Nederland voorop loopt met deze technieken. En spreekt bovendien een groot publiek aan, de toeristen en zakelijke reizigers van de toekomst".