Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Maximale puntenwinst voor Tom Coronel in FIA-ETCC Independents Trophy 2004

Het vervolg van de LG Racing Weekenden vond dit weekend plaats op het Circuit van Brno in Tsjechië. Voor Nederlander Tom Coronel stonden hier de negende en tiende race van het FIA-ETCC 2004 op het programma. Zijn eerste race met de Carly Motors BMW begon de coureur uit Huizen met een zevende positie vanaf de vierde rij. Teamgenoot Klaas Zwart stond met de tweede BMW van het Leidse autosportteam op de 21ste plaats. Beide Nederlanders werd gadegeslagen door de snel herstellende Paulien Zwart, die ­na een eerdere crash- binnenkort haar rentree binnen het team op de baan verwacht te maken. Tom Coronel sloot beide races sterk af met een zesde en een achtste plaats en was daarmee tot tweemaal toe de beste privérijder. In het algemeen klassement heeft hij nu een totaal van 14 punten. In de Independents-Trophy oftewel de cup voor privérijders gaat Coronel nog steviger aan de leiding met een totaal van 78 punten.

Tom Coronel dankte zijn goede startpositie aan een juiste bandenkeuze tijdens de kwalificatie. Coronel daarover: "Samen met teammanager Carly Pellinkhof besloot ik vrij direct tot de montage van nieuwe banden. Geen slechte keus, getuige de 1.11.1, die ik daarmee haalde. Later vroeg ik om de montage van een tweede nieuwe set en wist daarmee de perfect uitgebalanceerde auto naar een 1.10.8 te rijden. Dat bracht ook deze goede startplek. Achteraf dus beslist een juiste keus!" Voor Coronel was het die eerste race zaak om zonder schade door het veld te laveren en zijn plaats te consolideren. De zevende of achtste plaats in de eerste race zorgen immers voor een plek op de eerste startrij van de tweede race. Lange tijd was de Nederlander daarbij in een strak gevecht gewikkeld met merkgenoot en titelkandidaat Jörg Müller. "Ik heb zelfs nog even op een vijfde plaats gelegen", vertelt Tom Coronel. "Dat was toen er wat olie op de baan lag en de mannen voor mij ineens van hun lijn gingen. Eén van hen, Giovanardi, was duidelijk sneller en passeerde mij. Over teamorders ten aanzien van Müller heb ik niets gehoord en na afloop begreep ik dat die er ook niet waren. Kortom een verdiende zesde plek in die eerste race en een maximaal aantal punten voor de privécup."

De tweede race begon voor Tom Coronel op de tweede startrij. "Door net wat meer tractie bij de start kon ik mijn vermogen beter kwijt en reed als tweede de eerste bocht in. Een positie die ik snel kwijtraakte aan de aanstormende en stevig strijdende mannen achter mij. Vooraf hadden we duidelijk gesteld dat de punten voor de privécup ook nu het meest belangrijk waren. En hoewel ik het tempo aanvankelijk goed kon bijhouden heb ik toch het zekere voor het onzekere gekozen. Voor mij was het als het ware een overlevingsslag, waarin ik telkens op mijn qui-vive moest blijven. Zeker nadat één van mijn directe concurrenten uitviel was er geen wolkje aan de lucht. Toch kon ik het niet laten om in de slotronde de Belg Kurt Mollekens nog een plaatsje af te nemen en met die achtste plaats ook nog een extra kampioenschapspuntje te pakken.

De eerste race werd gewonnen door Andy Priaulx in een BMW, de zege in race twee ging naar Dirk Müller eveneens in een BMW. Tom Coronel wordt in het ETCC gesteund door: McGregor, Autocentrum Beelen, Kruidvat, BBS, JBL en Apex.

Stand na 10 races in de Michelin ETCC Independents Trophy 2004:
1.Tom Coronel 58 punten, **
Stand algemeen kampioenschap ETCC 2004 na 10 races:
1.Dirk Müller 63 punten, en TOM CORONEL 14. **

** De uitslagen van race 2 zijn nog niet bekend, in de puntenstand van Müller en Coronel zal geen echter verandering optreden. Voor de overige rijders is het afwachten wat de definitieve uitslag zal worden.

Huizen, 30 mei 2004.
Voor meer informatie kunt u bellen met Tom Coronel onder nummer 06.53.140.989 Foto: Vrij van copyright en beschikbaar gesteld door FIA-ETCC organisatie