InnoConcepts

PERSBERICHT Capelle aan den IJssel, 31 mei 2004

InnoConcepts continueert groei met verdere stijging van omzet en winst


---

InnoConcepts heeft in het afgelopen boekjaar wederom een hoger resultaat geboekt dan in het voorgaande jaar. De nettowinst voor afschrijving goodwill van InnoConcepts N.V. is over 2003 met 45% gestegen tot EUR 5,8 miljoen (2002: EUR 4,0 miljoen). De nettowinst na afschrijving goodwill steeg met 28%.

De omzet bedroeg EUR 47,9 miljoen, een stijging van 40% ten opzichte van 2002 (EUR 34,2 miljoen).

InnoConcepts concentreert zich op de huidige twee hoofdactiviteiten, I-Pac Technologies en InnoCleaning Concepts, waarbij thans wordt onderzocht welke structuur voor beide activiteiten tot de maximale benutting van de aanwezige potentie leidt. InnoConcepts heeft in dit kader besloten haar belang in I-Pac Technologies uit te breiden.

InnoConcepts stelt voor het dividendbeleid te verruimen en de pay-out ratio te verhogen van 25% naar 30%, uit te betalen in cash of in nieuwe aandelen ten laste van de agioreserve.

TOELICHTING OP DE CIJFERS

Het jaar 2003 stond vooral in het kader van de doorontwikkeling van de bestaande portefeuille en daarbij de afronding van de overgang naar business-to-business marketing. Als gevolg van het succes en de potentie van deze activiteiten heeft InnoConcepts besloten de focus primair op I-Pac Technologies en InnoCleaning Concepts te richten.

De omzet groeide met 40% hetgeen met name een reflectie vormt van de vraag naar multimedia verpakkingen. Door een intensieve samenwerking (outsourcing) met licentienemers en andere partners kon deze hogere omzet worden gerealiseerd met een aanzienlijk lagere kostenbasis (20%). Het bedrijfsresultaat nam dientengevolge toe met 34% van EUR 7,0 miljoen in 2002 tot EUR 10,1 miljoen in 2003. Een deel van het bedrijfsresultaat (EUR 1,5 miljoen) is afzonderlijk opgenomen onder overige bedrijfsopbrengsten. Dit heeft betrekking op door InnoConcepts verkochte bedrijfsmiddelen voorzien van specifiek hiervoor ontwikkelde knowhow en gepatenteerde technologieën.

De nettowinst liet een stijging zien van 45% voor afschrijving goodwill. De nettowinst na afschrijving goodwill steeg met 28%. Deze goodwill is ontstaan als gevolg van de acquisitie van Osprey door InnoCleaning Concepts eind 2002.

Het balanstotaal steeg van EUR 55 miljoen tot EUR 64 miljoen (16%) ten opzichte van 2002 als gevolg van de toenemende activiteiten. De balans werd medio 2003 versterkt via een vermogensinjectie van EUR 4,2 miljoen waardoor de solvabiliteit (incl. aandeel derden in geconsolideerd groepsvermogen) per jaarultimo 2003 uitkwam op 45%.

GANG VAN ZAKEN 2003

Op holding niveau is meer aandacht besteed aan de relatie met beleggers. Met name de beperkte liquiditeit in het aandeel vormde een belemmering voor het doen van een efficiënt beroep op de kapitaalmarkt. In dit kader werd een beleid geïmplementeerd waarbij met name ook aandacht werd gegeven aan beleggers in Duitsland en Engeland. Het aandeel werd gesplitst in de verhouding 1: 4. Mede dankzij deze maatregelen kon de balans worden versterkt met EUR 4,2 miljoen eigen vermogen en nam de liquiditeit van het aandeel sterk toe.

InnoCleaning Concepts

Deze divisie houdt zich bezig met een drietal activiteiten, te weten: OspreyDeepClean (verkoop en leasing van dieptereinigingssystemen), de franchise/licentie formule GumBusters (outdoor cleaning) en InnoShield (beschermende coatings). InnoCleaning Concepts stond een belangrijk deel van het jaar in het teken van de integratie van het in het vierde kwartaal van 2002 verworven belang in Osprey. Alle activiteiten werden daarbij samengevoegd tot één enkele business unit. Ook de productportefeuille werd samengevoegd, waarbij de productie deels plaats vindt in eigen beheer (in Duitsland) en deels bij een exclusieve toeleverancier in Italië. Inmiddels wordt deze groep commercieel aangestuurd vanuit de centrale vestiging in Engeland. Technisch lag de nadruk op het verbreden van het productaanbod waaraan een aantal zwaardere industriële reinigingsapplicaties werd toegevoegd. Commercieel ligt de focus op het realiseren van lange-termijnrelaties met internationale 'key accounts', zoals in de food- en foodservice sector. Het netwerk van distributiepartners, agenten en licentienemers werd verder uitgebreid zowel richting bestaande als nieuwe markten.

I-Pac Technologies

I-Pac Technologies liet een sterke groei van haar activiteiten zien. Via haar Chinese samenwerking groeide de onderneming uit tot een erkende speler op het gebied van verpakkingsoplossingen in de multimedia-industrie. Op het gebied van technische toepassingen werd in 2003 een fundament gelegd op basis waarvan de onderneming gedurende een reeks van jaren zal kunnen doorgroeien. Dit heeft betrekking op de ontwikkeling van een technologie voor het produceren van kunststof verpakkingen die tot een aanzienlijke kostenbesparing kunnen leiden ten opzichte van bestaande verpakkingsoplossingen. De volgende stap betreft het transformeren van deze basistechnologie naar concrete productapplicaties. In de multimedia verpakkingsmarkt zal I-Pac dit veelal zelfstandig kunnen vormgeven. Op andere gebieden zal dit plaatsvinden via strategische allianties en joint-ventures. De productieactiviteiten in Nederland voor multimedia verpakkingen werden in 2003 ondergebracht bij een licentienemer, terwijl de productiecapaciteit in China sterk werd uitgebreid. Op productniveau werden diverse nieuwe applicaties ontwikkeld, gericht op verpakkingen van datadragers.

InnoSeal Systems

De activiteiten van deze Business Unit waren gericht op de Verenigde Staten en Canada. De activiteiten in de rest van de wereld werden reeds eerder overgedragen aan licentiepartner TwinSeal. Gelet op de strategische keuze van InnoConcepts werd besloten deze activiteit verder uit te licenceren. TwinSeal was daarbij de meest voor de hand liggende en gewenste partner. Een en ander resulteerde in een aanvullende licentie overeenkomst met TwinSeal in de tweede helft van 2003.

DIVIDENDVOORSTEL

Aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden voorgesteld een dividend uit te keren van EUR 0,11 per geplaatst aandeel van nominaal EUR 0,01. Het dividend kan naar keuze worden opgenomen in contanten of in aandelen ten laste van de agioreserve.

VOORUITZICHTEN 2004

InnoConcepts is in de loop der jaren geëvolueerd tot twee Business Units, te weten InnoCleaning Concepts en I-Pac Technologies.

InnoCleaning Concepts heeft daarbij een technisch en commercieel fundament gelegd om haar toekomstige groei te kunnen faciliteren. Daarnaast zal deze business unit zich verder toeleggen op speciale reinigingsapplicaties en technieken. Met de aanscherpende wet- en regelgeving enerzijds, en het toenemende consumentenbewustzijn anderzijds, liggen er, ook naast de bestaande lage druk stoomreinigingstechnologie, vele mogelijkheden om groei te realiseren op aanverwante terreinen.

I-Pac Technologies heeft een bijzonder fundament gelegd voor haar groei vanuit de bestaande technologieportefeuille. Daarnaast wordt I-Pac Technologies steeds vaker benaderd door uitvinders en ondernemers om hen te ondersteunen bij verpakkings- en aanverwante innovaties. De verpakkingsmarkt is dermate omvangrijk dat I-Pac Technologies nog slechts aan het begin van haar ontwikkeling staat, hetgeen veel ruimte naar de toekomst laat.

InnoConcepts is derhalve positief gestemd over de toekomst en verwacht haar resultaten wederom te kunnen verbeteren in 2004. Dit alles in overweging nemende meent InnoConcepts dat zij zich de komende periode zou moeten concentreren op het optimaliseren van de bestaande en nog niet gerealiseerde potentie. In dit kader heeft InnoConcepts besloten haar belang in I-Pac Technologies uit te breiden. De vraag dient zich vervolgens aan of I-Pac Technologies en InnoCleaning Concepts maximaal gebaat zijn bij de huidige juridische (infra)structuur om hun eigen potentieel optimaal te benutten. InnoConcepts zal in de komende periode dan ook diverse strategische alternatieven onderzoeken. Uitgangspunt daarbij moet tevens zijn dat de aandeelhouders van InnoConcepts voordeel herkennen in een eventuele structuurwijziging.

Profiel InnoConcepts

InnoConcepts is een marketingorganisatie die mondiaal een brug slaat tussen innovaties en de markt. InnoConcepts onderscheidt zich hiermee van financiële partijen, die vaak alleen kapitaal verstrekken, en commerciële partijen, die meestal onvoldoende infrastructuur bezitten om ruimte te geven aan innovaties. De ruime ervaring in de marketing van innovatieve producten en technologieën, de financiële slagkracht alsmede het uitgebreide netwerk geven InnoConcepts een aanzienlijk voordeel bij het realiseren van succesvolle marktintroducties.

InnoConcepts heeft vestigingen in Nederland, Duitsland, Engeland, de Verenigde Staten, Canada en Hong Kong. In Azië heeft zij verder diverse partnerships met lokale partijen. Distributie en licensering van haar producten en technologieën vinden plaats naar meer dan 25 landen.



InnoConcepts