aanbieding verslag informele bijeenkomst OS-bewindslieden te Dublin op
31 mei en 1 juni 2004
Kamerbrief inzake aanbieding verslag informele bijeenkomst
OS-bewindslieden te Dublin op 31 mei en 1 juni 2004
Aan de Voorzitter van de
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Binnenhof 4
Den Haag
Directie Integratie Europa
Bezuidenhoutseweg 67
Postbus 20061
2500 EB Den Haag
Datum
7 juni 2004
Behandeld
Directie Integratie Europa
Kenmerk
DIE-272/04
Telefoon
+31 (0)70 348 5409
Blad
Fax
+31 (0)70 348 6381
Bijlage(n)
1
andre.haspels@minbuza.nl
Betreft
Aanbieding van verslag informele bijeenkomst OS-bewindslieden te
Dublin op 31 mei en 1 juni 2004
Graag bied ik u hierbij het verslag aan van de informele bijeenkomst
van bewindslieden verantwoordelijk voor ontwikkelingssamenwerking die
op 31 mei en 1 juni 2004 werd gehouden in Dublin, Ierland.
De Minister voor Ontwikkelingssamenwerking,
A.M.A. van Ardenne-van der Hoeven
Verslag van de informele bijeenkomst van OS-bewindslieden
Dublin, 31 mei en 1 juni 2004
Samenvatting
De bewindslieden voor ontwikkelingssamenwerking uit de EU-lidstaten en
de toetredende landen kwamen op 31 mei en 1 juni bijeen voor een
informele vergadering te Dublin, Ierland. Aan de orde kwamen
onderwerpen die de komende periode hoog op Brusselse OS-agenda zullen
staan, en daarmee ook tijdens het Nederlandse voorzitterschap een
belangrijk deel van de lopende agenda zullen bepalen, zoals de relatie
tussen ontwikkeling en veiligheid, de effectiviteit van het Europees
ontwikkelingsbeleid en Afrika, toegespitst op de situatie in Darfur,
Soedan.
Ontwikkeling en Veiligheid
Alle lidstaten waren ten aanzien van de relatie ontwikkeling en
veiligheid van mening dat duurzame armoedebestrijding en het
realiseren van de Millennium Development Goals niet plaats zouden
kunnen hebben zonder ook aandacht te schenken aan veiligheid en
stabiliteit. Geen ontwikkeling zonder veiligheid en stabiliteit, en
geen veiligheid en stabiliteit zonder ontwikkeling was de stelling van
de meeste lidstaten. Verscheidene lidstaten verwezen in dit verband
naar lessen die zij hadden getrokken uit conflictsituaties die
bestonden of bestaan in Burundi, Congo, Soedan, Rwanda, Liberia en
Haiti. De meeste lidstaten benadrukten tevens het grote belang van
intensieve samenwerking tussen multilaterale organisaties, nationale
overheden en het maatschappelijke middenveld op het gebied van
veiligheid en ontwikkeling.
Nederland heeft, naast bovenstaande elementen, voor verdere aanpassing
van de ODA-criteria gepleit (zie Kamerbrief 29 200V, nr.67). De
EU-lidstaten zijn onderling verdeeld over de afbakening van het begrip
veiligheid, over de vraag welke concrete activiteiten precies onder
het begrip veiligheid vallen en over de vraag welke van deze
activiteiten ten laste van ODA gefinancieerd zouden kunnen worden.
Geprobeerd zal worden om, voor de OECD/DAC High Level bijeenkomst in
oktober 2004, tot een gemeenschappelijke EU-positie te komen.
Afrika/Darfur
Vrijwel alle lidstaten spraken hun grote zorg uit over de humanitaire
crisis in Darfur. De meeste lidstaten, waaronder Nederland, riepen de
Commissie op de Afrikaanse Unie uit het Europees Ontwikkelingsfonds
(EOF) financieel te steunen voor de oprichting van een 'Ceasefire
Commission' en het sturen van waarnemers. De Commissie zegde toe zo
spoedig mogelijk 10 miljoen Euro ter beschikking te stellen in het
kader van de African Peace Facility. Nederland, bijgevallen door
andere Lidstaten, kon zich echter niet vinden in de termijn van zes
weken die de Europese Commissie nodig heeft om het bedrag beschikbaar
te stellen en drong bij de Commissie aan op bespoediging van de
procedure. Samen met de Minister van Buitenlandse Zaken heb ik deze
oproep kort na de vergadering schriftelijk herhaald aan het adres van
de verantwoordelijke Commissarissen Nielson en Patten. Nederland is
bereid fondsen voor te schieten bij wijze van overbrugging.
Daarnaast hebben veel landen aangegeven extra fondsen beschikbaar te
stellen tijdens de Soedan donorconferentie op 3 juni 2004 in Geneve.
Nederland heeft 5 miljoen euro extra toegezegd, bovenop de reeds
eerder toegezegde 8.3 miljoen euro. Nederland is tevens voornemens
twee van de zes gevraagde EU-waarnemers naar Darfur te sturen.
Effectiviteit van het Europese Ontwikkelingsbeleid
In de discussie bleek dat veel lidstaten voorstander waren van een
actualisering van de Algemene Beleidsverklaring uit 2000.
Armoedebestrijding wordt hierin als hoofddoelstelling geformuleerd en
er worden zes prioritaire beleidsterreinen voor hulp van de Unie
onderscheiden. Tijdens de informele Ministeriële bijeenkomst bleek dat
het inpassen van de Millennium Development Goals en de internationale
verplichtingen aangegaan tijdens de World Summit on Sustainable
Development in Johannesburg en de conferentie Financing for
Development in Monterrey door veel Lidstaten als noodzakelijk wordt
ervaren. Ook moest er ruimte komen voor thema's als reproductieve
rechten en gezondheid, bestrijding van HIV/AIDS en migratie. Tevens
bleek er steun onder de lidstaten te bestaan voor het betrekken van
het Europees Parlement bij deze exercitie; de nieuwe OS
beleidsverklaring zou derhalve een interinstitutioneel EU document
moeten worden.
Tevens waren de lidstaten van mening dat het hervormingsproces, en
dan vooral versterkte aandacht voor verdere deconcentratie; dit staat
voor de delegatie van bevoegdheden naar de Europese
Unie-vertegenwoordigingen in het veld, zou moeten worden voortgezet.
Zoals bekend is de Europese Commissie in 2000 begonnen met
hervormingen van het management van de hulp. Op vier terreinen zijn er
hervormingen doorgevoerd, namelijk: oprichting van het Europese
Aid-Co-operation Office (AidCo); radicale veranderingen op het gebied
van de programmering van de hulp; (her)bundeling van de projectcyclus;
en delegatie van bevoegdheden naar Europese Unie vertegenwoordigingen
in het veld. Op het gebied van de delegatie van bevoegdheden naar de
EU-vertegenwoordigingen waren veel lidstaten van mening dat de
Commissie de doelstelling nog niet bereikt had.
De institutionele inbedding van het beleidsterrein
ontwikkelingssamenwerking zal in het najaar bij de inrichting van de
nieuwe Commissie haar beslag krijgen. Een Benelux-memorandum over de
wenselijke inrichting van de Commissie vanuit het perspectief van
Ontwikkelingssamenwerking heeft er in belangrijke mate toe geleid dat
het Iers Voorzitterschap dit onderwerp op de agenda heeft gezet.
Nederland heeft met een eigen document verdere input geleverd voor de
discussie, die verder vorm zal krijgen in de tweede helft van dit jaar
onder Nederlands Voorzitterschap. Nederland en verscheidene andere
lidstaten brachten de noodzaak van een sterke Commissaris voor
Ontwikkelingssamenwerking naar voren, met inbegrip van een sterk
ondersteunend apparaat en verantwoordelijkheid voor het gehele EU
ontwikkelingssamenwerkingsbudget. Ik heb daarbij nogmaals aangegeven
dat ik van de huidige en de nieuwe Commissaris verwacht dat deze
coherent optreedt. Dat vertaalt zich in een actieve betrokkenheid bij
besluitvorming op aanverwante terreinen, zoals bijvoorbeeld handel,
landbouw, milieu en migratie, die consequenties hebben voor
ontwikkelingslanden.
Tijdens een en marge gesprek met Commissaris Nielson heb ik de
prioriteiten van het Nederlands voorzitterschap besproken waarbij
vooral de onderwerpen vrede, veiligheid en ontwikkeling, reproductieve
rechten en gezondheid en coherentie aan de orde kwamen. Daarnaast heb
ik over verdergaande bilaterale samenwerking gesproken met mijn
Hongaarse en Griekse collegae.
Ministerie van Buitenlandse Zaken