FNV
Achterkleinzonen oprichter hekelen Philips
De achterkleinkinderen van de oprichter hekelen de bedrijfsvoering van
de elektronicagigant Philips. Volgens Warner Philips en zijn neef
Frans Otten zijn alle oude idealen van het familiebedrijf vergeten.
Dat zeggen zij in een exclusief interview in het nieuwe nummer van P+
People Planet Profit, het tijdschrift voor duurzaam ondernemen.
Zijzelf stappen wél in de idealistische voetsporen van hun voorouders,
door leiding te geven aan de groene energiemaatschappij Durion.
Binnenkort introduceren zij bovendien de Visa Greencard, die
luchtvervuiling door het tanken van benzine gaat compenseren.
Warner Philips (1969) en Frans Otten (1967), de achterkleinzoon van de
zus van de oprichter van Philips) vertellen in het coververhaal van P+
waarom de familie teleurgesteld raakte toen het sociale denken bij
Philips verdween. Otten: 'Eerst Dekker, toen Van der Klugt, daarna
Timmer. Er ontstond toen een cultuur van: als ik ervoor zorg dat de
cijfers er goed uitzien, dan zal mijn salaris verdubbelen. Grote deals
werden gesloten omwille van de persoonlijke ego's. Het idee van: goed
voor de mensen zorgen die voor je werken, verdween. Mijn vader besloot
op te stappen uit de Raad van Bestuur, eind jaren tachtig. Philips was
zijn Philips niet meer. Hij had er geen lol meer in en kon er niet
meer achter staan. Dat hebben wij van heel dichtbij zien gebeuren en
daar hebben we veel van geleerd.'
De beloning van de Raad van Bestuur van Philips kan de twee jonge
ondernemers niet bekoren: 'Toen Philips nog een familiebedrijf was,
werd verdiend op een manier waarvan werd gezegd: je kunt er prettig
van leven. De topindustriëlen van nu zeggen: wij zijn ondernemers. Dat
zijn ze helemaal niet! Ze zijn op-de-winkel-passers, managers die geen
enkel risico lopen. Lopen ze het risico door henzelf geïnvesteerd geld
kwijt te raken? Nee!'
Philips en Otten zijn zeer opvallende pioniers in wereld van duurzame
bedrijven. Binnen korte tijd groeide Durion uit tot de vierde
energiemaatschappij in Nederland. Vooral het agressieve gebruik van
een callcentrum voor het verkopen van hun goedkope groene stroom is
opmerkelijk. 'De Philips-familie was altijd heel idealistisch, op het
naïeve af. Wij proberen dat idealisme en die naïviteit niet te
gebruiken om de normale weg te bewandelen, maar door te laten zien dat
het anders kan.'
Hun nieuwste product wordt de Visa Greencard. 'Ga je Shell Pura
tanken, dan ben je duurder uit. Zo moet het dus niet! Je moet voor
zulke producten juist minder betalen. Dat gaan wij regelen. En we
compenseren ook de CO2 uitstoot. Onze kaartgebruikers krijgen bij de
afschriften officieel gecertificeerde CO2-credits. Wij planten de
bomen wel.'
Op de vraag of hun weg uiteindelijk toch weer bij het oude
familiebedrijf Philips uitkomt, kreeg P+ als antwoord: 'De laatste
jaren denk je vaak: hoe dat geleid wordt... Dat moet anders. Misschien
zouden wij dat kunnen doen. Dat Philips-gevoel komt dan toch weer naar
boven.'