Gemeente Amsterdam

Komende 3 jaar: nieuwe hoofdentree Centraal Station 28 april 2004 - Lisa Neves Gonçalves & Coördinatie Stationseiland, Angela Wiegel
Vanaf 2 juni 2004 wordt de westingang van Amsterdam Centraal Station drie jaar de hoofdentree van het station. De centrale ingang gaat gedurende die tijd dicht. Dit is nodig voor de bouw van het metrostation van de Noord/Zuidlijn onder het station. In het kader van deze verandering wordt op dit moment de oostingang van het station verbreed. De westingang en de oostingang van het station hebben voldoende capaciteit om de functie van de centrale ingang over te nemen.

Waarom een alternatieve entree?

Er wordt hard gewerkt op en rond het Stationseiland Amsterdam Centraal waaronder de aanleg van de Noord/Zuidlijn, de IJtram en, aan de IJ-zijde, het nieuwe busstation. Alle werkzaamheden vinden plaats achter bouwhekken. Deze bouwterreinen moeten regelmatig worden uitgebreid, verkleind of verplaatst. Voor reizigers betekent dit dat er steeds andere looproutes zijn, zowel binnen het station als daarbuiten. Door de centrale entree af te sluiten (in plaats van steeds een wisselend deel van de centrale hal) kan een ruim bouwterrein worden ingericht dat gedurende langere tijd niet meer wijzigt. Het voordeel daarvan voor de reizigers is dat de looproutes tijdens de bouw nauwelijks veranderen. En ook voor de bouw levert dit voordelen op: de aannemer kan zo veiliger en aanzienlijk efficiënter werken.

Gevolgen voor de reiziger

Het grootste deel van de reizigers neemt vanaf 2 juni de westingang in plaats van de centrale ingang. Alle voorzieningen uit de centrale hal en middentunnel zijn inmiddels ondergebracht in de westhal/tunnel, of op de voetgangersroute naast de Middentoegangsbrug op het Stationsplein. De NS laat de treinen zo veel mogelijk westelijk stoppen, zodat reizigers eigenlijk automatisch gebruik maken van de westtunnel.
De westelijke voetgangersroute leidt voetgangers vanaf het Damrak naar de westtunnel en omgekeerd. Het blijft overigens wel mogelijk om - net als nu - door het stationsgebouw te lopen: van de westhal/tunnel naar de centrale hal en de oosthal/tunnel.
Reizigers, bijvoorbeeld komend vanaf het streekbusplatform van Connexxion, kunnen ook gebruik blijven maken van de oostingang van het station. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de verbreding van de oostingang (stadszijde) en worden de vluchtroutes aangepast.
Ten slotte wordt ook de bewegwijzering binnen het station en buiten op het Stationseiland aangepast aan de nieuwe situatie. Alle aanpassingen zijn vóór 2 juni gereed.
In de eerste week na 2 juni worden speciale maatregelen getroffen om de loopstromen van reizigers zo snel mogelijk in goede banen te leiden. Daarbij kan gedacht worden aan zaken als extra servicemedewerkers en toezichthouders, tijdelijke bewegwijzering, posters, lichtkranten en dergelijke.
Tijdens Koninginnedag 2004 is de situatie op het Stationsplein niet veranderd. Voor grote evenementen in de toekomst (Sail, Koninginnedag etc.) wordt steeds per evenement bekeken welke maatregelen moeten worden getroffen om de loopstromen soepel te laten verlopen.

De nieuwe looproute rond het Centraal Station

De nieuwe looproute rond het Centraal Station

Coördinatie Stationseiland

Tijdens de verbouwing zorgt 'Coördinatie Stationseiland' er voor dat het gebied bereikbaar, veilig en leefbaar blijft. Dit gaat in nauwe samenwerking met de diverse projecten en de openbaar vervoerders NS, Connexxion en GVB. De werkzaamheden gaan soms gepaard met veranderingen in de looproutes en de openbaar vervoersituatie op het Stationsplein.

© Gemeente Amsterdam