Komende 3 jaar: nieuwe hoofdentree Centraal Station
28 april 2004 - Lisa Neves Gonçalves & Coördinatie Stationseiland,
Angela Wiegel
Vanaf 2 juni 2004 wordt de westingang van Amsterdam Centraal Station
drie jaar de hoofdentree van het station. De centrale ingang gaat
gedurende die tijd dicht. Dit is nodig voor de bouw van het
metrostation van de Noord/Zuidlijn onder het station. In het kader van
deze verandering wordt op dit moment de oostingang van het station
verbreed. De westingang en de oostingang van het station hebben
voldoende capaciteit om de functie van de centrale ingang over te
nemen.
Waarom een alternatieve entree?
Er wordt hard gewerkt op en rond het Stationseiland Amsterdam Centraal
waaronder de aanleg van de Noord/Zuidlijn, de IJtram en, aan de
IJ-zijde, het nieuwe busstation. Alle werkzaamheden vinden plaats
achter bouwhekken. Deze bouwterreinen moeten regelmatig worden
uitgebreid, verkleind of verplaatst. Voor reizigers betekent dit dat
er steeds andere looproutes zijn, zowel binnen het station als
daarbuiten. Door de centrale entree af te sluiten (in plaats van
steeds een wisselend deel van de centrale hal) kan een ruim
bouwterrein worden ingericht dat gedurende langere tijd niet meer
wijzigt. Het voordeel daarvan voor de reizigers is dat de looproutes
tijdens de bouw nauwelijks veranderen. En ook voor de bouw levert dit
voordelen op: de aannemer kan zo veiliger en aanzienlijk efficiënter
werken.
Gevolgen voor de reiziger
Het grootste deel van de reizigers neemt vanaf 2 juni de westingang in
plaats van de centrale ingang. Alle voorzieningen uit de centrale hal
en middentunnel zijn inmiddels ondergebracht in de westhal/tunnel, of
op de voetgangersroute naast de Middentoegangsbrug op het
Stationsplein. De NS laat de treinen zo veel mogelijk westelijk
stoppen, zodat reizigers eigenlijk automatisch gebruik maken van de
westtunnel.
De westelijke voetgangersroute leidt voetgangers vanaf het Damrak naar
de westtunnel en omgekeerd. Het blijft overigens wel mogelijk om - net
als nu - door het stationsgebouw te lopen: van de westhal/tunnel naar
de centrale hal en de oosthal/tunnel.
Reizigers, bijvoorbeeld komend vanaf het streekbusplatform van
Connexxion, kunnen ook gebruik blijven maken van de oostingang van
het station. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de
verbreding van de oostingang (stadszijde) en worden de vluchtroutes
aangepast.
Ten slotte wordt ook de bewegwijzering binnen het station en buiten op
het Stationseiland aangepast aan de nieuwe situatie. Alle aanpassingen
zijn vóór 2 juni gereed.
In de eerste week na 2 juni worden speciale maatregelen getroffen om
de loopstromen van reizigers zo snel mogelijk in goede banen te
leiden. Daarbij kan gedacht worden aan zaken als extra
servicemedewerkers en toezichthouders, tijdelijke bewegwijzering,
posters, lichtkranten en dergelijke.
Tijdens Koninginnedag 2004 is de situatie op het Stationsplein niet
veranderd. Voor grote evenementen in de toekomst (Sail, Koninginnedag
etc.) wordt steeds per evenement bekeken welke maatregelen moeten
worden getroffen om de loopstromen soepel te laten verlopen.
De nieuwe looproute rond het Centraal Station
De nieuwe looproute rond het Centraal Station
Coördinatie Stationseiland
Tijdens de verbouwing zorgt 'Coördinatie Stationseiland' er voor dat
het gebied bereikbaar, veilig en leefbaar blijft. Dit gaat in nauwe
samenwerking met de diverse projecten en de openbaar vervoerders NS,
Connexxion en GVB. De werkzaamheden gaan soms gepaard met
veranderingen in de looproutes en de openbaar vervoersituatie op het
Stationsplein.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam