2-6-2004
Renault Logan: sleutel tot nieuwe markten
Renault slaat wereldwijd zijn vleugels uit. Dat gebeurt met de
introductie van de Logan, een nieuw model dat over de hele wereld
geproduceerd en verkocht zal worden. Een van de belangrijkste
speerpunten is de lage prijs in relatie tot de hoge kwaliteit en
moderne techniek. In juni wordt de Logan voorgesteld, vanaf eind 2004
is de auto leverbaar op diverse markten.
De Logan is het eerste model van de X90-modellenreeks dat op de markt
wordt gebracht. Deze reeks is ontwikkeld omdat Renault nieuwe markten
wil aanboren. Louis Schweitzer, President-directeur van Renault,
vertelt: "De West-Europese, Noord-Amerikaanse en Japanse afzetmarkten
zijn verzadigd. Daarom namen we in 1995 de beslissing om ons niet meer
alleen op de traditionele markten te concentreren, maar ook op nieuwe
markten. Dit is noodzakelijk om de groei van Renault te kunnen
continueren en ons doel, de verkoop van vier miljoen autos per jaar in
2010, te bereiken."
Specifieke eisen
Toen in 1998 de ontwikkeling van de X90-serie startte, is goed gekeken
naar de eisen die de nieuwe markten stellen aan een auto. Ondanks de
onderlinge verschillen in geografische ligging en klimaat, bleken de
landen een explosief groeiende economie gemeen te hebben. De wens van
de bevolking om zich te motoriseren was meer dan ooit aanwezig.
Helaas bleken de financiële middelen om zich een nieuwe auto te kunnen
veroorloven niet aanwezig. Een lage aanschafprijs en onderhouds- en
reparatiekosten zijn van groot belang.
Ook moest de auto opgewassen zijn tegen de vaak slechte staat van de
wegen en het gegeven dat de bezitters vaak meer van hun auto vergen
dan waar die eigenlijk voor bedoeld is.
"Het was een bijzondere uitdaging om vanuit het niets de eerste
Renault te ontwerpen die niet specifiek voor de Westerse markt bedoeld
is en waarvoor een lage kostprijs een belangrijke vereiste is", aldus
Jean-Marie Hurtiger, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van
de Logan.
Duurzaam door beproefde techniek
De Logan is het eerste tastbare resultaat van de ontwikkeling van de
X90-reeks. Het is een robuuste, betrouwbare vierdeurs familieauto, die
vooral praktisch is. De Logan biedt ruim plaats aan vijf personen en
heeft een laadruimte van maar liefst 510 liter. Bij de ontwikkeling
van de Logan is gebruik gemaakt van componenten die al gebruikt worden
in diverse Renault-modellen. Hierdoor bleven niet alleen de
ontwikkelingskosten laag, ook de duurzaamheid van de onderdelen is in
de praktijk reeds bewezen. Dit staat garant voor een minimale kans op
storingen en dus ook lage onderhouds- en reparatiekosten. Ook de
motoren die in de Logan gemonteerd worden, hebben in andere modellen
hun betrouwbaarheid en zuinigheid bewezen. In eerste instantie zal de
Logan geleverd worden met een keuze uit twee benzinemotoren: een
1.4-litermotor met een vermogen van
55 kW/75 pk en een 64 kW/90 pk sterke 1.6-litermotor. Later zal de
auto ook leverbaar zijn met een 1.6-liter 16V-benzinemotor met een
vermogen van 79 kW/107 pk. De toekomstige 1.5-liter dCi-dieselmotor
zal een vermogen van 48 kW/65 pk leveren.
Het spreekt voor zich dat de Logan voldoet aan alle moderne eisen als
het gaat om veiligheid en emissies. Standaard wordt de Logan geleverd
met twee airbags en, afhankelijk van de markt, ABS.
Wereldwijde productie
In de ontwikkelingsfase van de Logan is uiteraard ook rekening
gehouden met de productiefaciliteiten. In veel landen waar de Logan
geïntroduceerd wordt, leggen de overheden importbeperkingen op om de
nationale industrie te stimuleren. Dat is de reden waarom de Logan in
productiefaciliteiten verspreid over de hele wereld gebouwd zal
worden. Een voorbeeld daarvan is het samenwerkingsverband dat Renault
in 1999 aanging met het Roemeense merk Dacia. De afgelopen vijf jaar
is aanzienlijk geïnvesteerd om de fabriek van dit merk aan te passen
aan de hoge kwaliteitseisen die Renault stelt aan zijn
productiefaciliteiten. In de Roemeense fabriek zullen de Logans voor
de Centraal- en Oost-Europese markt geproduceerd worden. Ook in
Marokko, Colombia, Iran en Rusland zullen Logans van de band rollen.
Om strategische redenen zal de Logan ook als Dacia op de markt worden
gebracht. In Marokko, Colombia en Iran zal de auto als Dacia een
aanvulling vormen aan de onderzijde van het leveringsprogramma van
Renault. De Logans die voor de Russische markt bestemd zijn, zullen de
Renault-badge dragen en daarmee pionier zijn voor de andere
Renault-modellen.
De uiteindelijke jaarproductie van de Logan en de nog komende
varianten uit de X90-reeks staat gepland op 700.000 autos.
AutoRai