AutoRai

2-6-2004

Renault Logan: sleutel tot nieuwe markten

Renault slaat wereldwijd zijn vleugels uit. Dat gebeurt met de introductie van de Logan, een nieuw model dat over de hele wereld geproduceerd en verkocht zal worden. Een van de belangrijkste speerpunten is de lage prijs in relatie tot de hoge kwaliteit en moderne techniek. In juni wordt de Logan voorgesteld, vanaf eind 2004 is de auto leverbaar op diverse markten.

De Logan is het eerste model van de X90-modellenreeks dat op de markt wordt gebracht. Deze reeks is ontwikkeld omdat Renault nieuwe markten wil aanboren. Louis Schweitzer, President-directeur van Renault, vertelt: "De West-Europese, Noord-Amerikaanse en Japanse afzetmarkten zijn verzadigd. Daarom namen we in 1995 de beslissing om ons niet meer alleen op de traditionele markten te concentreren, maar ook op nieuwe markten. Dit is noodzakelijk om de groei van Renault te kunnen continueren en ons doel, de verkoop van vier miljoen autos per jaar in 2010, te bereiken."

Specifieke eisen
Toen in 1998 de ontwikkeling van de X90-serie startte, is goed gekeken naar de eisen die de nieuwe markten stellen aan een auto. Ondanks de onderlinge verschillen in geografische ligging en klimaat, bleken de landen een explosief groeiende economie gemeen te hebben. De wens van de bevolking om zich te motoriseren was meer dan ooit aanwezig.

Helaas bleken de financiële middelen om zich een nieuwe auto te kunnen veroorloven niet aanwezig. Een lage aanschafprijs en onderhouds- en reparatiekosten zijn van groot belang.
Ook moest de auto opgewassen zijn tegen de vaak slechte staat van de wegen en het gegeven dat de bezitters vaak meer van hun auto vergen dan waar die eigenlijk voor bedoeld is.
"Het was een bijzondere uitdaging om vanuit het niets de eerste Renault te ontwerpen die niet specifiek voor de Westerse markt bedoeld is en waarvoor een lage kostprijs een belangrijke vereiste is", aldus Jean-Marie Hurtiger, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de Logan.

Duurzaam door beproefde techniek
De Logan is het eerste tastbare resultaat van de ontwikkeling van de X90-reeks. Het is een robuuste, betrouwbare vierdeurs familieauto, die vooral praktisch is. De Logan biedt ruim plaats aan vijf personen en heeft een laadruimte van maar liefst 510 liter. Bij de ontwikkeling van de Logan is gebruik gemaakt van componenten die al gebruikt worden in diverse Renault-modellen. Hierdoor bleven niet alleen de ontwikkelingskosten laag, ook de duurzaamheid van de onderdelen is in de praktijk reeds bewezen. Dit staat garant voor een minimale kans op storingen en dus ook lage onderhouds- en reparatiekosten. Ook de motoren die in de Logan gemonteerd worden, hebben in andere modellen hun betrouwbaarheid en zuinigheid bewezen. In eerste instantie zal de Logan geleverd worden met een keuze uit twee benzinemotoren: een
1.4-litermotor met een vermogen van
55 kW/75 pk en een 64 kW/90 pk sterke 1.6-litermotor. Later zal de auto ook leverbaar zijn met een 1.6-liter 16V-benzinemotor met een vermogen van 79 kW/107 pk. De toekomstige 1.5-liter dCi-dieselmotor zal een vermogen van 48 kW/65 pk leveren.

Het spreekt voor zich dat de Logan voldoet aan alle moderne eisen als het gaat om veiligheid en emissies. Standaard wordt de Logan geleverd met twee airbags en, afhankelijk van de markt, ABS.

Wereldwijde productie
In de ontwikkelingsfase van de Logan is uiteraard ook rekening gehouden met de productiefaciliteiten. In veel landen waar de Logan geïntroduceerd wordt, leggen de overheden importbeperkingen op om de nationale industrie te stimuleren. Dat is de reden waarom de Logan in productiefaciliteiten verspreid over de hele wereld gebouwd zal worden. Een voorbeeld daarvan is het samenwerkingsverband dat Renault in 1999 aanging met het Roemeense merk Dacia. De afgelopen vijf jaar is aanzienlijk geïnvesteerd om de fabriek van dit merk aan te passen aan de hoge kwaliteitseisen die Renault stelt aan zijn productiefaciliteiten. In de Roemeense fabriek zullen de Logans voor de Centraal- en Oost-Europese markt geproduceerd worden. Ook in Marokko, Colombia, Iran en Rusland zullen Logans van de band rollen.

Om strategische redenen zal de Logan ook als Dacia op de markt worden gebracht. In Marokko, Colombia en Iran zal de auto als Dacia een aanvulling vormen aan de onderzijde van het leveringsprogramma van Renault. De Logans die voor de Russische markt bestemd zijn, zullen de Renault-badge dragen en daarmee pionier zijn voor de andere Renault-modellen.

De uiteindelijke jaarproductie van de Logan en de nog komende varianten uit de X90-reeks staat gepland op 700.000 autos.