Amsterdam Airport Schiphol

Amsterdam Airport Schiphol en KLM volgen bagage met RFID

Dit is een gezamenlijk persbericht van KLM en Schiphol Group

Persbericht / Press Release                                   
Schiphol,                                                     
2 juni 2004                                                   
Amsterdam Airport Schiphol en KLM gaan de komende maanden bagage op vluchten van en naar Narita Airport (Tokiyo) volgen door middel van bagagelabels met een Radio Frequency IDentification ( RFID)radiografische chip.

De luchthaven en KLM gaan deze zogenaamde RFID smartchips testen om vast te stellen of deze techniek beter en sneller werkt dan de huidige barcode. Van mei. tot augustus.. 2004 zullen de bagagelabels met RFID smartchips worden gebruikt voor alle bagage die op Schiphol en Narita wordt ingecheckt voor vluchten tussen Schiphol en Narita die wordt vervoerd door KLM.

De informatie in dezeEen smartchip - een chip die werkt op radiografie - chip kkan gemakkelijk worden gelezen door een speciale antenneherkend en gevolgd door een zender die op een aantal plaatsen in het bagagesysteem in Japan en op Schiphol geïnstalleerd zijn.. Daardoor is op elk moment bekend waar de koffer zich in het bagageproces bevindt. Bovendien kan in deze chip meer informatie worden opgeslagen dan in de huidige barcode. Met een dergelijke chip kan bagage, indien nodig, sneller getraceerd worden. Dit is vooral handig wanneer een koffer in zeer korte tijd moet worden in- en uitgeladen. Dat is belangrijk voor een transferluchthaven als Schiphol. of indien een koffer, door welke reden dan ook, niet met de juiste vlucht is meegezonden Bij de check-in balie wordt door een speciale printer een normaal bagagelabel met barcode geprint en wordt tegelijkertijd de RFID chip beschreven die in het papier van het label geplakt is.

Tussen Amsterdam Airport Schiphol en Narita Airport worden voor de test ongeveer 350.000 labels met een RFID smartchip gebruikt. Ook worden verschillende antenne'szend-en ontvangstapparatuur en printers getest.

Bagage op Schiphol
Op de luchthaven werken ruim tweeduizend mensen aan het verwerken van meer dan veertig miljoen stuks bagage per jaar. Honderdvijftig van hen werken voor Amsterdam Airport Schiphol. Zij zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling en het beheer van alle bagagesystemen, sorteermachines en computers. Afhandelingsmaatschappijen zorgen voor de fysieke verwerking van bagage. De grootste daarvan is de KLM . Voortdurend werkt Amsterdam Airport Schiphol aan nieuwe ruimten en sorteermachines en worden de test de luchthavens de modernste ontwikkelingen getest. 048-2004/ms-fh