KPN NV

|                                                      |Datum                   |
|                                                      |2 juni 2004             |
Zorgeloos mobiel online voor medewerkers Thuiszorg De Friese Wouden

| |
|                                                      |Nummer                  |
|                                                      |04/026                  |
|                                                      |                        |
|                                                      |                        |
Zo'n 700 zorgverleners van Thuiszorg De Friese Wouden worden vanaf vandaag uitgerust met een nieuwe instrument: een handcomputer (PDA), waarmee zij overal en altijd in contact kunnen blijven met kantoor. Met één druk op de knop kunnen de zorgverleners in het veld rechtstreeks hun werkzame uren registreren. Daarnaast hebben zij altijd de meest up-to-date planning direct bij de hand. Het project, codenaam 'Popeye', stelt zorgverleners dus in staat om efficiënter en effectiever te kunnen werken. Hiermee wil Thuiszorg De Friese Wouden (TFW) tijd en geld besparen. Voor dit omvangrijk project werkt TFW samen met MCH+, Cap Gemini Ernst & Young en KPN.

Met tienduizenden thuisbezoeken per jaar verlenen de medewerkers van TFW zorg aan duizenden cliënten in de regio. Alle informatie over de gemaakte bezoeken wordt nauwkeurig vastgelegd, een arbeidsintensieve bezigheid. Voorheen registreerden de zorgverleners van TFW hun werktijden handmatig. Iedere maand moesten er zo'n 4.000 ingevulde formulieren worden ingevoerd in de computer. Met de nieuwe mobiele dataoplossing is dat nu verleden tijd en worden deze primaire bedrijfsprocessen efficiënter en eenvoudiger ingericht. De gewerkte uren worden nu direct vanuit het veld geregistreerd en automatisch verwerkt. De gehele keten tussen urenregistratie en facturering verloopt voortaan volledig automatisch. Omdat TFW direct beschikt over actuele gegevens kunnen de medewerkers verder optimaal worden ingezet. De werkplanning wordt, voortdurend geactualiseerd, elektronisch beschikbaar gesteld.

Gerrit Baarda, ICT-manager van Thuiszorg De Friese Wouden: "Voor ons is Popeye een organisatiebreed verander- maar vooral verbetertraject om tot een snelle en eenvoudige urenregistratie te komen. Popeye betekent vergaande procesautomatisering en daarmee een maximale reductie van papierwerk. Hierdoor realiseren wij een forse kostenbesparing."

Omdat de oplossing gebruik maakt van het landelijk dekkend mobiel netwerk van KPN hebben de zorgverleners altijd en overal contact met kantoor. De HP IPAQ PDA's zijn geschikt voor het speciale GPRS datanetwerk, waardoor de gegevens snel en efficiënt worden uitgewisseld. "De beschikbaarheid van de verbindingen is voor ons van groot belang," aldus Baarda. "KPN bood ons betrouwbare dekking en de juiste verhouding tussen prijs en kwaliteit aan, maar bracht ook veel know-how mee voor de ontwikkeling en implementatie van deze oplossing."

"Mobiele dataoplossingen bieden organisaties en ondernemingen duidelijke voordelen: kosten kunnen omlaag en productiviteit, effectiviteit en omzet kunnen omhoog," stelt Eric Nijdam, verantwoordelijke Account Manager bij KPN. "Bij de ontwikkeling en implementatie van deze oplossingen is het belangrijk om het gemeenschappelijke doel voor ogen te houden: verbetering van de bedrijfsprocessen voor de klant. En dit alles natuurlijk uitgedrukt in een gezonde businesscase. Daarbij is partnership zowel met de klant Thuiszorg De Friese Wouden als met system integrators zoals MCH+ cruciaal."


Noot voor de redactie (