juni 2004
Tramsporen Loevesteinlaan alvast inspraak in (1 juni)
Vooruitlopend op een eventuele aanleg van lijn 16 heeft het college
van B&W besloten om het ontwerp voor de aanleg van tramsporen in de
Loevesteinlaan alvast vrij te geven voor inspraak. De inspraak vindt
hiermee plaats vooruitlopend op de definitieve besluitvorming over
lijn 16 door het stadsgewest Haaglanden. Doel van het besluit van
vandaag is zoveel mogelijk aan te sluiten bij de
rioleringswerkzaamheden van het Hoogheemraadschap Delfland waardoor de
weg niet twee keer opengebroken hoeft te worden. Of lijn 16
daadwerkelijk gaat rijden is afhankelijk van de financiering.
De aanleg van tramsporen en haltes in de Loevesteinlaan vindt plaats
tussen de huidige keerlus van lijn 16 en de huidige sporen van lijn 9
op de Melis Stokelaan. Het plan is om lijn 16 via de Melis Stokelaan,
langs het winkelcentrum Leyweg en via de Dedemsvaartweg te laten
doorrijden naar Wateringse Veld. Lijn 9 blijft naar Vrederust rijden.
De sporen worden in de Loevesteinlaan in een vrijliggende baan in de
middenberm aangelegd. Hiervoor wordt de middenberm een meter breder
gemaakt. Maar het principe van 2 x 2 rijstroken voor het autoverkeer
blijft gehandhaafd.
Haltes lijn 16 en 9
De huidige uitstaphalte van lijn 16 op de parallelweg van de
Erasmusweg en de instaphaltes op de Cannenburgweg en de Loevesteinlaan
worden volgens het plan verplaatst naar de kop van Loevesteinlaan,
nabij de kruising van de Erasmusweg. Door de daar gelegen
winkelvoorzieningen is dat de meest wenselijke locatie.
De halte van de huidige lijn 9 richting Centrum op de Melis Stokelaan
wordt tegenover de halte richting Vrederust gelegd. Dit betekent dat
er een nieuw halteperron richting Centrum tegenover het huidige
halteperron van lijn 9 richting Vrederust wordt gelegd. Hierdoor
ontstaat een gecombineerde halte voor de lijnen 9 en 16, waardoor
reizigers richting Centrum de gelegenheid hebben om de eerste tram in
die richting te kunnen nemen.
De vrijliggende fietspaden op de Loevesteinlaan en de Erasmusweg
worden doorgetrokken tot en met de kruising. Fietser en voetganger
krijgen daar een eigen verkeerslicht uit oogpunt van de
verkeersveiligheid en de doorstroming van de tram.
Inspraak
Over het plan wordt op dinsdag 22 juni 2004 in BowlingWorld Zuiderpark
een informatiemiddag/-avond gehouden. Het plan ligt dan ter inzage en
er kunnen vragen worden gesteld. Van 16.00 tot 19.00 uur is er een
inloopgelegenheid. Van 19.00 tot 19.30 uur wordt een presentatie en
een vragenronde gehouden. Om circa 20.00 uur sluit de zaal.
De inspraaktermijn loopt van 7 juni tot 5 juli 2004. De aanleg van de
sporen in de Loevesteinlaan kan dan plaatsvinden vanaf mei 2005 tot en
met december 2005.
Gemeente Den Haag