Gemeente Den Haag

juni 2004
Tramsporen Loevesteinlaan alvast inspraak in (1 juni)

Vooruitlopend op een eventuele aanleg van lijn 16 heeft het college van B&W besloten om het ontwerp voor de aanleg van tramsporen in de Loevesteinlaan alvast vrij te geven voor inspraak. De inspraak vindt hiermee plaats vooruitlopend op de definitieve besluitvorming over lijn 16 door het stadsgewest Haaglanden. Doel van het besluit van vandaag is zoveel mogelijk aan te sluiten bij de rioleringswerkzaamheden van het Hoogheemraadschap Delfland waardoor de weg niet twee keer opengebroken hoeft te worden. Of lijn 16 daadwerkelijk gaat rijden is afhankelijk van de financiering.

De aanleg van tramsporen en haltes in de Loevesteinlaan vindt plaats tussen de huidige keerlus van lijn 16 en de huidige sporen van lijn 9 op de Melis Stokelaan. Het plan is om lijn 16 via de Melis Stokelaan, langs het winkelcentrum Leyweg en via de Dedemsvaartweg te laten doorrijden naar Wateringse Veld. Lijn 9 blijft naar Vrederust rijden. De sporen worden in de Loevesteinlaan in een vrijliggende baan in de middenberm aangelegd. Hiervoor wordt de middenberm een meter breder gemaakt. Maar het principe van 2 x 2 rijstroken voor het autoverkeer blijft gehandhaafd.

Haltes lijn 16 en 9
De huidige uitstaphalte van lijn 16 op de parallelweg van de Erasmusweg en de instaphaltes op de Cannenburgweg en de Loevesteinlaan worden volgens het plan verplaatst naar de kop van Loevesteinlaan, nabij de kruising van de Erasmusweg. Door de daar gelegen winkelvoorzieningen is dat de meest wenselijke locatie. De halte van de huidige lijn 9 richting Centrum op de Melis Stokelaan wordt tegenover de halte richting Vrederust gelegd. Dit betekent dat er een nieuw halteperron richting Centrum tegenover het huidige halteperron van lijn 9 richting Vrederust wordt gelegd. Hierdoor ontstaat een gecombineerde halte voor de lijnen 9 en 16, waardoor reizigers richting Centrum de gelegenheid hebben om de eerste tram in die richting te kunnen nemen.
De vrijliggende fietspaden op de Loevesteinlaan en de Erasmusweg worden doorgetrokken tot en met de kruising. Fietser en voetganger krijgen daar een eigen verkeerslicht uit oogpunt van de verkeersveiligheid en de doorstroming van de tram.

Inspraak
Over het plan wordt op dinsdag 22 juni 2004 in BowlingWorld Zuiderpark een informatiemiddag/-avond gehouden. Het plan ligt dan ter inzage en er kunnen vragen worden gesteld. Van 16.00 tot 19.00 uur is er een inloopgelegenheid. Van 19.00 tot 19.30 uur wordt een presentatie en een vragenronde gehouden. Om circa 20.00 uur sluit de zaal. De inspraaktermijn loopt van 7 juni tot 5 juli 2004. De aanleg van de sporen in de Loevesteinlaan kan dan plaatsvinden vanaf mei 2005 tot en met december 2005.