ProRail

Persbericht

2-6-2004

Westingang wordt hoofdingang Amsterdam Centraal

Vanaf woensdagochtend 2 juni is de centrale ingang van het Centraal Station in Amsterdam dicht en maken reizigers gebruik van de westelijke en oostelijke entree.

Door de centrale entree geheel af te sluiten (in plaats van steeds een wisselend deel van de centrale hal), wordt een ruim bouwterrein ingericht dat gedurende langere tijd niet meer wijzigt. Dit bouwterrein is nodig voor de aanleg van het metrostation van de Noord/Zuidlijn, die onder het station wordt gebouwd. De aannemer kan zo veiliger en efficiënter werken.
De huidige hoofdingang en de metrotoegang op het voorplein gaan gedurende 3 jaar dicht. De westelijke tunnel is in 2000 vergroot en de ingang van de oostelijke tunnel is onlangs verbreed. Beide ingangen bieden samen voldoende ruimte voor de reizigers en passanten die elke dag het station aandoen. Om de sluiting van de metrotoegang op het voorplein te compenseren is de toegang bij het Noord-Zuidhollandsch Koffiehuis heropend.

Wat merkt de reiziger hiervan?

Het grootste gedeelte van de reizigers gebruikt nu al de westelijke ingang. NS laat haar treinen zoveel mogelijk aan de westkant van het station stoppen, zodat reizigers automatisch gebruik maken van de Westtunnel. De westelijke voetgangersroute leidt voetgangers vanaf het Damrak naar de Westtunnel en omgekeerd. Het blijft mogelijk om door het stationsgebouw van de Westhal/tunnel naar de centrale hal te lopen.
Reizigers, bijvoorbeeld komend vanaf het streekbusplatform van Connexxion, kunnen gebruik blijven maken van de oostingang van het station.
Er zijn extra maatregelen getroffen om de loopstromen in goede banen te leiden, zoals extra informatiemedewerkers, bewegwijzering, lichtkranten et cetera.


---
Copyright (c) 2003 ProRail