ProRail
Persbericht
2-6-2004
Westingang wordt hoofdingang Amsterdam Centraal
Vanaf woensdagochtend 2 juni is de centrale ingang van
het Centraal Station in Amsterdam dicht en maken
reizigers gebruik van de westelijke en oostelijke
entree.
Door de centrale entree geheel af te sluiten (in plaats van
steeds een wisselend deel van de centrale hal), wordt een
ruim bouwterrein ingericht dat gedurende langere tijd niet
meer wijzigt. Dit bouwterrein is nodig voor de aanleg van
het metrostation van de Noord/Zuidlijn, die onder het
station wordt gebouwd. De aannemer kan zo veiliger en
efficiënter werken.
De huidige hoofdingang en de metrotoegang op het voorplein
gaan gedurende 3 jaar dicht. De westelijke tunnel is in
2000 vergroot en de ingang van de oostelijke tunnel is
onlangs verbreed. Beide ingangen bieden samen voldoende
ruimte voor de reizigers en passanten die elke dag het
station aandoen. Om de sluiting van de metrotoegang op het
voorplein te compenseren is de toegang bij het
Noord-Zuidhollandsch Koffiehuis heropend.
Wat merkt de reiziger hiervan?
Het grootste gedeelte van de reizigers gebruikt nu al de
westelijke ingang. NS laat haar treinen zoveel mogelijk aan
de westkant van het station stoppen, zodat reizigers
automatisch gebruik maken van de Westtunnel. De westelijke
voetgangersroute leidt voetgangers vanaf het Damrak naar de
Westtunnel en omgekeerd. Het blijft mogelijk om door het
stationsgebouw van de Westhal/tunnel naar de centrale hal
te lopen.
Reizigers, bijvoorbeeld komend vanaf het streekbusplatform
van Connexxion, kunnen gebruik blijven maken van de
oostingang van het station.
Er zijn extra maatregelen getroffen om de loopstromen in
goede banen te leiden, zoals extra informatiemedewerkers,
bewegwijzering, lichtkranten et cetera.
---
Copyright (c) 2003 ProRail